Ja, mensen. Jullie zullen misschien wel denken, World of Tanks review, maar die game is toch al lang uit en is toch al op de console te spelen? Daarop kan ik alleen maar antwoorden: Ja en ja, maaaaarrrr……!

Natuurlijk is het zo dat de game inderdaad al een tijdje te spelen is. Als eerste op de PC, later konden de Xbox 360 gamers los gaan, vorig jaar kwam daar ook nog eens de Xbox One Edition bij en ondertussen bleven de PlayStation gamers achter. Inmiddels is er verandering in gekomen en zijn ook de PlayStation 4 gamers getrakteerd op een heerlijke game genaamd World of Tanks.

Nu is het zo dat we lang hebben moeten wachten op deze versie van World of Tanks PlayStation 4 Edition, maar dat heeft ook zo zijn voordelen. Wargaming heeft een hele tijd kunnen experimenten met de Microsoft consoles en zo hebben ze de opgedane kennis kunnen gebruiken, aanpassen en verbeteren om een hele goede versie naar de PlayStation 4 te kunnen brengen.

Lopen de PlayStation 4 gamers dan nu achter of lopen ze zelfs voor met de Xbox versie?  Het is een beetje van beide. Als we gaan kijken naar geluid, dan is dit ook Dobly Surround, dus daar zit geen verschil in. Op grafisch vlak is het wel een stuk uitgebreider en het lijkt allemaal net wat mooier te draaien op de PlayStation dan op de Microsoft consoles, maar goed, dit heeft niet zozeer te maken met de kracht van de consoles, maar met name omdat de maps in de game nu ook beschikken over verschillende weersomstandigheden en over een dag- en nachtcyclus. Op zich geen hele grote ingrepen, maar het zorgt er wel voor dat de beleving net even iets intenser is.

Een groot verschil is wel dat er tijdens de lauch nog niet alle landen en tanks beschikbaar zijn. Nu gaf Wargaming in diverse video’s al aan dat er 350+ tanks in de game zullen zitten, maar tot op heden halen we net de 140 tanks. Een groot probleem? Verre van, want voordat je de 140 tanks hebt kunnen unlocken zijn er al lang andere landen toegevoegd. Dit zal waarschijnlijk ook stapsgewijs gaan in de vorm van maandelijke updates. Hierbij zal het natuurlijk niet alleen maar op de nieuwe tanks gaan, maar ook worden hier bugs aangepakt. Een leuke manier om de kleine foutjes eruit te halen en de gamers te belonen met extra content. En dit is nog steeds GRATIS!

Maar hoe gaat het er nu aan toe in de game? Allereerst is het belangrijk om te weten wat het hier om een MMO gaat, dus we gaan niet het niet over diepgaande verhaallijnen hebben, mensen die elkaar verraden hebben etc. Nee, dit is gewoon het betere schuil en schiet werk. En zoals jullie al hebben opgemaakt uit de titel van de game: het schieten doe je met tanks.

En niet met zomaar een tank, nee, je hebt straks de keuze uit een kleine 350+ verschillende tanks, mits je ze unlocked in de game. Het is daarna aan jou om te kijken welke tank het beste bij je speelstijl past. Ik kies er persoonlijk namelijk voor om lekker vanaf een afstandje met zwaar geschut aan te treden. Niet zozeer dat ik de kleine tanks maar een lachertje vind, maar ik ben gewoon niet skilled genoeg om met deze kleine snelle rakkers door het veld te scheuren. Blijkbaar kan ik mij moeilijk focussen op een tank als ik 50 km/u rijd. Gewoon stilstaan en van afstand schieten, daarna weer verder rijden, stilstaan en weer schieten.

Daarom geef ik de voorkeur aan bijvoorbeeld een bad-ass Leopard, een tank waar je wel 10 seconden op moet wachten voordat je weer een schot mag lossen, maar als je dan eenmaal schiet…. dan heeft het schuilen achter een huis ook geen nut meer. Alles wat de shell onderweg tegenkomt neemt hij mee of de shell gaat er doorheen. Hoe dan ook, ik zou maar uitwijken als deze kogels op je afkomen en je in de game wilt blijven. Andersom is dit natuurlijk ook het geval… en helaas is het zo dat ik eerder de persoon ben die af gaat dan dat ik de tegenpartij stuk voor stuk opblaas. Maar het zijn juist deze spannende en leuke momenten die de zo game leuk maken. Het kat en muis spel. Wie geeft zich het eerste bloot, wie is het eerste gespot en natuurlijk, wie speelt het spel het beste. Met andere woorden, wie richt er veel damage aan of maakt veel kills terwijl je zelf wel lekker kunt blijven rondrijden.

Wat? 350+ verschillende tanks? Wat moet ik kiezen? Hoe kies de juiste tank en sterker nog, hoe zorgt Wargaming ervoor dat het wel een eerlijk game blijft? Nou, Wargaming, maar ook het echte leger, onderscheidt de tank in drie categorieën; Light Tanks: van 8 tot 25 ton, Medium Tanks van 25 tot 50 ton en Heavy Tanks met een gewicht van 50 ton en zwaarder.  Daarnaast hebben we ook te maken met de zogenaamde Tank Destroyers en Artillery, deze twee vallen buiten de tank categorie omdat deze gericht zijn op het vernietigen van Tanks vanuit een andere opzet.

Een Tank Destroyer is een militair voertuig met als hoofdfunctie de bestrijding van tanks, tenzij het zelf een (middel)zware tank is. Het kan zowel een rupsvoertuig als een (gepantserd of ongepantserd) wielvoertuig zijn. En de Artillery kunnen we in deze game beter antitankwapen noemen en dit is een wapen bedoeld om pantservoertuigen, in het bijzonder tanks (duh!!), uit te schakelen. Er bestaan meerdere types anti-tankwapens. Het meest voorkomend is het pantserafweerkanon ( Ik heb altijd de neiging om dit in het Duits te moeten schrreeuwen: PANZER!!! ); dit kan stationair zijn maar ook op voertuigen gemonteerd zijn zoals tankjagers.

Hier moeten we het dan mee doen. En zoals al aangegeven, we hebben verschillende soorten tanks, light, meduim en heavy. Zo zien we ook dat de game met Tiers werkt, je begint altijd met Tier I en je kunt tot maximaal Tier X gaan. Hoe hoger de Tier hoe sterker de tank in het algemeen is, maar om een mismatch te voorkomen heeft Wargaming het zo aangepakt dat je altijd in een game terecht komt waar de tanks maximaal twee tiers hoger of lager zijn. Hierdoor kan het inderdaad voorkomen dat je het met een tier V lastig hebt tegenover een tier VII, maar de tier III tanks kunnen weer een makkelijk doelwit zijn voor jou. Ook is het zo dat alle matches qua totaal aantal tanks gelijk zijn, met andere woorden, van elke speler die jij in je team hebt zitten zal er iemand aan de overkant rondrijden die in dezelfde tier zit. Dus je zult nooit grote verschillen zien en als je dan in een game helemaal word afgemaakt dan heeft dat met name te maken met de tactiek die je in de game voorbij ziet komen.

Natuurlijk is er ook nog zoiets als tactiek, en tactiek is iets wat altijd al belangrijk is geweest bij oorlogsvoering en daar is deze game geen uitzondering op.  Gelukkig kun je daarom in Platoons samenwerken om zo samen te besluiten wat het beste is tijdens de game. En ook al is dit geen garantie om te winnen, het zorgt er wel voor dat je snel je tactiek kan aanpassen of dat je vrienden je komen helpen als jij jezelf in een lastige situatie hebt gewerkt. Met de platoons kom je in dezelfde match, nu is het zo dat je daarnaast ook nog eens met elkaar in een party kunt gaan zitten zodat je ook alleen maar met elkaar in gesprek bent zonder dat de andere teamgenoten je storen. Alleen maar handig lijkt mij zo 😀

En als je eenmaal bezig bent, dan krijg je de drang om verder te willen klimmen in de tier ladder, iets wat ik wel heb althans. En voor dat ik het door had wilde ik uiteindelijk minimaal naar tier VIII gaan. Let’s play with the big boys! En om daar te komen zijn er verschillende paden te bewandelen. Natuurlijk hebben we de oldskool manier: grinden, grinden en nog eens grinden. Iets wat natuurlijk wel veel tijd van je vraagt, maar als je de game leuk vind zal dat niet echt een probleem zijn.

Om je XP nog iets sneller binnen te halen is er natuurlijk ook nog de optie om een premium account aan te schaffen. Hierdoor krijg je vaak wat Gold en je XP per match krijgt een extra boost. Ook kun je nog je tank maximaal uitbouwen en zo vrije XP (die niet aan je tech tree gebonden is) te verdienen. Leuk voor als je toch ineens van een Duitse Light Tank voor een Japanse Medium Tank wilt gaan.

De premium accounts is natuurlijk de manier om sneller te ranken, maar ook om goudstukken te krijgen. Deze goudstukken kun je op verschillende manieren weer spenderen. Je kunt er meer slots voor kopen zodat je meer tanks in je garage kwijt kunt, maar ook kun je de ontwikkeling van je tanks sneller later lopen. Hierdoor krijg je bijvoorbeeld een betere motor, maar ook je range van je shells kun je iets verleggen.

Daarnaast hebben we nog de optie om al je goud uit te geven aan een tank, ook wel een Premium Tank genoemd. Hierdoor kun je bijvoorbeeld in één klap van een Tier II tank naar een Tier VI Premium Tank gaan. Houdt hierbij wel rekening dat deze Premium Tanks losstaan van je verdere voorgang en dus zul je niet daarna direct door kunnen ranken gaan naar een Tier 7 tank.  Tevens herkennen de die-hard spelers over het algemeen een Premium Tank en dus zul je ook sneller als kanonnenvoer dienen dan een standaard tank.

Dus is World of Tanks PlayStation 4 Edition de game die je weer op oorlogspad zou kunnen sturen? Als ik naar de game kijk en alle aspecten van de game bekijk, dan ben ik wel degelijk van overtuigd dat dit een game is die heel erg veel mensen weer vele uurtjes bezig gaat houden. De opzet van de game is goed, de indelingen zijn gebalanceerd, de keuze is reuze. En natuurlijk wil het oog en oor ook wat. Dat is dan ook waar Wargaming zeer zeker rekening mee heeft gehouden. Grafisch klopt het, de geluiden komen goed met elkaar overeen, helemaal als je de game ook nog eens in Dolby Surround of DTS speelt. Daarnaast heb je een 350+ tanks tot je beschikken waarvan een heleboel mooie Premium Tanks zijn. Meer dan genoeg keuze en mogelijkheden, voor iedereen en elke speelstijl wel wat.

Maar het grootste pluspunt is toch nog steeds dat deze game een free-to-play game is. Of te wel, je hoeft geen € 70,- neer te leggen om te mogen spelen. Je kunt het volledige spel gratis binnen harken en spelen. Het enige wat nodig is, dat is een PlayStation account en een internet aansluiten, en geen PlayStation Plus. Iets wat afwijkt van de Xbox versie, hier had je namelijk ook nog Xbox Gold voor nodig. En als je naar de term free-to-play kijkt dan zit ik toch al snel te denken aan de bekende Angry Bird games, en daarmee vind ik eigenlijks dat deze game te kort word gedaan. Het is namelijk een game die ver boven die vervelende Angy Bird en Candy Crush staat. Er zou gewoon een nieuwe categorie moeten worden bedacht voor deze game, maar voor nu noem ik het gewoon een gratis AAA game. Dus rest mij alleen nog maar te zeggen: Dank je wel Wargaming!

Review - World of Tanks PlayStation 4 Edition
Met World of Tanks komt er een gewilde game naar de Sony consoles. Het was even wachten, maar daar krijg je dan ook heerlijke game voor terug, die bovendien volledig gratis is.
  • 15 vs. 15