Ahoy, kapiteins, het is tijd om het dok achter ons te laten en de woeste zeeën te bevaren. Nadat World of Warships: Legends een paar jaar in ontwikkeling is geweest is het nu de hoogste tijd om te kijken of World of Warships: Legends zeewaardig is.
Drie salvo’s en zes torpedo’s in het water; het slagschip probeert ze te ontwijken…
Eén minuut daarvoor had het slagschip op mij gericht, hij schoot een paar salvo’s in mijn richting en zijn secundaire guns keren zich ook op mij. Beschadigd, maar nog in leven, probeer ik mij te verbergen achter een eiland en repareer snel mijn torpedojager.
Het slagschip had beter moeten weten om achter een torpedojager aan te gaan tussen een aantal kleine eilanden. Het achtervolgen van een torpedojager tussen eilanden een ware zelfmoordactie. Terwijl hij mij achtervolgt gooi ik mijn rookgordijn op waardoor hij mij niet kan zijn, ook al zit hij op een paar kilometer bij mij vandaan. Met andere woorden; het is tijd om mijn torpedo’s te lanceren…
Ik vuur een paar salvo op hem om mijn locatie weg te geven, hij richt op mij, maar het was voor hem al te laat. Mijn torpedo’s komen recht op hem af, hij kan nergens heen en paar seconden later… was hij weg.
Het is nog geen tijd voor een feestje: aan de horizon verschijnt een nieuw schip, mogelijk mijn nieuwste slachtoffer…
De meeste mensen kennen Wargaming van haar “World of” -games en waarschijnlijk hebben velen van jullie ook wel eens het spel World of Tanks gespeeld. Op het hoogtepunt speelden er zelfs meer dan 100 miljoen mensen deze game. Sinds een paar jaar is de consoles-markt flink gegroeid en daarop besloot Wargaming een World of Tanks versie voor de consoles te maken, die nu in de store te vinden is als World of Tanks: Mercenaries.
Blijkbaar was het een interessante zet voor Wargaming, dus besloten ze om hetzelfde met World of Warships te doen, welke als World of Warships: Legends nu te downloaden is voor de Xbox One en PlayStation 4.
Net als World of Tanks lijkt World of Warships veel op de pc-versie, maar het is niet hetzelfde. Zal dat de reden zijn waarom het spel bekend staat als World of Warships: Legends. Vanwaar de toevoeging? Is het gewoon een marketing stunt of iets anders?
Allereerst, als je World of Warships op de pc hebt gespeeld, stop dan alstublieft met het vergelijken van deze twee games; dit is namelijk World of Warships: Legends. Wargaming heeft de meeste spelmechanica van de pc naar de consoles geport, maar de game is toch wel anders dan een uitgeklede versie van de PC game. In de basis is de game inderdaad gelijk aan de PC versie, maar daar houdt de vergelijking ook wel mee op.
Er zijn een aantal grote factoren waarom deze game niet te vergelijken is met World of Warships. Maar voordat we daar over in gaan zal ik eerst in het kort uitleggen waar de game over gaat, zodat nieuwkomers niet helemaal blanco de game in stappen.
World of Warships Legends is een gratis te spelen MMO-game waarin je de zeeën kunt overheersen met de meest legendarische oorlogsschepen die onze geschiedenis te bieden heeft. Rekruteer commandanten, upgrade jouw schepen en laat weten dat ze niet met je moeten dollen, dit kan zowel tegen de A.I. als tegen spelers over de hele wereld. Bestrijd anderen met tientallen oorlogsschepen uit de meest bekende en gevreesde marines van de 20ste eeuw.
In World of Warships Legends heb je drie soorten schepen: DD’s (torpedoboten), CA’s (Kruisers) en BB’s (Slagschepen). Elk type schip heeft een uniek voordeel. Heel kort samengevat, het is een zeer uitgebreide en complexe manier van papier, schaar en steen.
De DD’s zijn snel, heeft kleine kanonnen en gebruikt torpedo’s om flinke schade aan te richten, de BB’s zijn de grote stalen monsters die koers zetten naar alles wat maar ook beweegt, maar ze zijn wel traag in alles. Ze varen langzaam, draaien langzaam, schieten gemiddeld elke 30 seconden, etc. Ze zijn wel zwaar bewapend en ze kunnen in een oogwenk anderen het water uit blazen, echter hebben zij wel een zorgvuldiger en methodische aanpak nodig ten opzichte van de DD’s. Tot slot zijn er nog de CA’s. De CA’s zijn een mix tussen de twee voorgaande klassen. Ze hebben kleinere wapens dan de BB’s, maar hun vuursnelheid ligt vele malen hoger. Sommigen van hen hebben ook torpedo’s, maar bijvoorbeeld geen rook. Dat betekent dat de torpedo’s niet gebruikt kunnen worden om veel schade aan te richten, het moet eerder gezien worden als laatste redmiddel.
9V9
Zoals de titel het al doet vermoeden is dit een game dat over schepen gaat, met matches waarbij jij samen met 8 anderen het opneemt tegen 9 tegenstanders. Dit lijkt misschien niet veel omdat tegenwoordig bijna elke game een Battle Royale-modi bevat, maar op een map van 300 tot 900 km2 , waarbij schepen makkelijk 15km ver kunnen schieten(waarmee je de helft van de map kunt bereiken) valt het best wel mee. Wanneer je hogere niveaus speelt dan neemt ook de grootte van de map toe, wat handig is gezien een salvo van een BB dan ook stukken verder kan komen (20km is geen uitzondering).
In dit spel voert tactiek de boventoon, het doel is dan ook niet om gelijk naar voren te gaan, een cap te pakken en om het daarna vast te houden, nee, je moet je als groep strategisch verplaatsen over de map om zo op de juiste momenten vijanden uit het water te schieten terwijl jouw teamgenoten je helpen met dekking scheven of samen de aanval met je inzetten. Terwijl je dit doet moet je proberen jezelf goed bedekt te houden zodat de tegenstander jou niet kan uitschakelen.
Geen vliegdekschepen
In de consoleversie kunnen we alleen kiezen tussen DD’s, CA’s en BB’s. World of Warships: Legends bevat geen CV’s (vliegdekschepen) in de consoleversie. Ondanks dat ze niet in de tech tree zitten betekend dat dan ook dat ze echt gemist worden?
De pc-versie is natuurlijk niet compleet zonder de CV’s, maar dat komt omdat de maps en teams groter zijn op de PC. Juist omdat de console versie met kleinere teams werkt en een match maximaal 15 minuten kan duren werkt het beter zonder CV’s. Anders zou je te snel gespot worden en zorgt het voor een ongebalanceerde gameplay. Daarnaast heb je ook niet genoeg teamgenoten die je mee kunnen helpen om de vliegtuigen uit de lucht te schieten.
Het zou dan ook verre van slim zijn als Wargaming op dit moment CV’s in de game stopt. Dit heeft niet alleen met de maps en teams te maken, maar ook omdat de PC versie onlangs een grote update heeft gehad als het aankomt op de CV’s. Daaruit is gebleken dat de balans nog niet helemaal gevonden is. Stop dit nu in de console versie en iedereen gaat er over vallen. Dus laten ze het eerder uitwerken op de PC, en als de console versie uit de early-access gaat en live gaat, dan is er altijd nog de mogelijkheid om het toe te voegen.
De focus moet dan nu ook enkel en alleen liggen op het verbetern van de game, de mensen kennis laten maken met de schpeen, bugs die er in zitten er nog uithalen en wie weet….. over jaar kunnen ze misschien beginnen met het toevoegen van CV’s.
Smoke on the water
De meeste gamers claimen vaak dat de PC-versie van een game beter is dan de console versie. En meestal hebben ze daar ook wel gelijk in. Maar als ik kijk naar de rookgordijnen die je op de console hebt, deze vind ik er grafisch op de console juist beter uit zien. Maar ook als je kijken aar de omgeving (bomen, huizen, rotsen) dan lijkt het er op de console net iets beter uit te zien.
Verder zie je dat de game een flinke make-over heeft gehad als het aankomt op de User Interface. Sommige onderdelen zijn nu eindelijk logisch, andere dingen roepen nog steeds vraagtekens bij mij op.
Als je naar de game-mechanica kijkt, dan zie je (als PC gamer) dat de User Interface een flinke make-over heeft gehad. Hierbij zijn sommige elementen er flink ook vooruit gegaan, anderen zijn wat minder goed uitgewerkt.
Als je kijkt naar de besturing van je schip, dat ziet er strak uit, je snelheid en richting is duidelijk zichtbaar. Wat de functies zijn van verschillende knoppen is ook duidelijk. Dus daar ligt het niet aan. Ook het schakelen tussen AP (Armor Penetrating) en HE (High Explosive) doe je met een simpele druk op de knop. Ook tussen je kanonnen en torpedo’s switchen doe je binnen een seconden. De kracht in de buttonmap zit hem dan ook echt in de eenvoud.
Maar niet alles is even goed uitgewerkt. Er zijn een aantal dingen in de UI die ik persoonlijk niet helemaal begrijp. Om te beginnen hebben we de mini-map. Deze zie je in de linkerbovenhoek staat. Het feit dat de mini-map semi transparant is betekent dat het niet echt in de weg zit tijdens het gamen, maar het betekent ook dat je soms de map niet eens kan zien op het moment dat je tegen de zon in kijkt tijdens het richten. Dus daarom verlies je het tactische voordeel en heeft de mini-map niet een meerwaarde.
Daarnaast zie je duidelijk de tijd dat je geselecteerde wapens nodig hebben om te herladen, maar stel, je hebt net je torpedo’s gedropt, je schakelt naar de kanonnen. Op dat moment zie je niet hoe lang je torpedo’s nog nodig hebben om te kunnen herladen. Dit is met name vervelend omdat er per land en tier nogal grote verschillen tussen zitten. Sommige schepen hebben 50 seconden nodig, andere hebben weer een dikke 2 minuten nodig om te herladen. Een simpele timer voor de niet geselecteerde wapens is niet heel erg, helemaal als je ziet dat het wel zichtbaat is bij de repair, smoke, radar, fighter plane en andere consumables.
It’s all good
World of Warships: Legends doet niet onder aan haar grote broer. Het is een kleinere uitgeklede versie waarbij je met maximaal 8 andere gamers in maximaal 15 minuten uitmaakt wie het beste is. Het is een lekkere Free2Play game dat je makkelijk oppakt en voor je het weet ben je zo een uur bezig.
Het is dus een prima game waarbij het weglaten van de vliegdekschepen misschien nog wel de beste keuze is van de ontwikkelaars. Dus mocht je een keer iets anders zoeken, download dan World of Warships: Legends, het is tenslotte een gratis AAA-game.
Wie weet zien we elkaar tijdens een zeeslag!
- Gratis AAA game
- Grafische goede game
- UI-positie
- Schepen gaan maar tot tier VII
- Afgeslankte versie van een bestaande game