Ja, ik heb er weer zin in een game, deze keer niet een hele realistische shooter (voor zover die er nog zijn), maar gewoon een heerlijke lekkere LEGO game.

En terwijl ik met deze game begin ben ik toch wel heel eg blij dat dit soort games er tegenwoordig nog zijn. Want om heel erg eerlijk te zijn ben ik gewoon een heel erg groot liefhebber van dit soort games. En ook al zijn het niet de meeste moeilijke games, dit zijn games die mij heel erg goed en vooral lang kunnen vermaken. Iets wat ik niet van iedereen game kan zeggen.

En terwijl ik nog met de vorige LEGO game in mijn achterhoofd zit mag ik nu aan de slag met LEGO Marvel Avengers. Natuurlijk kennen we allemaal wel de films The Avengers uit 2012 en Avengers: Age of Ultron uit 2015.

Deze game doorloopt de twee films door ze op te splitsen in 15 hoofdstukken, iets wat we wel vaker zijn bij LEGO games. Nu is het zo dat deze hoofdstukken niet in de juiste volgorde dienen te worden gespeeld, met uitzondering van de eerste paar hoofdstukken. Daarna kun je namelijk via het pauze menu naar het universum reizen en daar kun je doormiddel van de HeliCarrier van de ene kant van de wereld naar de andere kant van de wereld vliegen om zo de chapters te selecteren en te spelen.

En naast de 15 chapters hebben we ook nog een aantal bekende locaties van de films die we als open wereld kunnen verkennen/ontdekken en daarna kun je aan de slag gaan met het bekende unlocken van personages en het vinden van gouden lego blokjes. Dit is dan ook waar ik het meeste plezier uit haal. Gewoon lekker rondlopen/vliegen/rijden door verschillende steden om zo de game langzaamaan naar de 100% te brengen. Niet omdat het nodig is om de game uit te spelen, maar wel leuk om alles te verzamelen.
Maar goed, genoeg over de free play modus, terug naar de ‘verplichte’ levels. Zoals ik al aangaf zijn deze gebaseerd op de twee films en hebben dan ook degelijk wat raakvlakken, sterker nog, als je de films niet hebt gezien zou je het nog steeds heel erg goed begrijpen waar het over gaat. Nu is het zo dat LEGO games het verhaal vertellen, maar dan met een knipoog. Zo zien we heel erg vaak dan kippen door het scherm vliegen, ook op de HeliCarrier, maar ook tijdens een gevecht kunnen ze het niet laten om eeven snel een milkshake te drinken. En de welbekende banaan word ook regelmatig naar een tegenstander of tank gegooid om damage aan te richten. Alles blijft hierdoor leuk en vriendelijke, iets wat mij aantrekt in deze game reeks.

Als we kijken naar de replay waarde is dit redelijk goed. Nu is het zo dat je altijd de levels één keer dient te spelen om de optie vrij spelen te unlocken. Daarna is het aan jou om de levels nog een keer te doorlopen om zo alles te verzamelen en natuurlijk om Stan Lee te bevrijden. Dit kan leuk zijn als je iemand bent die voor de 100% wilt gaan, maar het is en blijft een vrijwillige optie in de game. Hoe dan ook, je zult toch al snel op een 30 uur zitten aan gameplay zonder dat je het doorhebt.

Iets wat is wel heel erg leuk vind is het feit dat je personages allemaal praten, natuurlijk zijn dit niet de stemmen van de echte acteurs, maar de stem acteurs die ze gebruiken komen wel aardig dicht in de buurt, sommigen zijn zelfs zo goed dat ik af en toe heb getwijfeld of het de actuer was of een stem actuer. Daarnaast hebben we ook de levendige stad die ervoor zorgt dat er altijd wel iets om je heen gebeurt, soms hebben we te maken met tasjesdieven, maar ook bankovervallers lopen regelmatig door de stad heen.

Al met al is dit weer een LEGO game waar ik mij weer helemaal in kan verliezen, ook al zien de meeste mensen het als een zogenaamde ‘kiddy-game’, toch is dit een game die niet ieder kind zal gaan spelen. Met name het feit dat alles in het engels is zorgt ervoor dat de kleintjes altijd hulp nodig zullen hebben van hun ouders, en laat ik dat nou net helemaal perfect vinden.

365kinderjury
365Kinderjury

Het was supercool om weer met de Lego superhelden door de stad te gaan! Met de Superheroes was dat ook al erg leuk en ik vond het extra leuk dat je deze keer nog meer verschillende gebieden had om vrij in te lopen.

In de vrije wereld zijn de leukste opdrachten en dingen die je kunt zoeken en doen. Het is wel jammer dat je niet meteen in de vrije wereld kunt spelen, voor kinderen zou het leuker zijn als je meteen kunt rondlopen overal. De stukjes verhaal zijn soms best wel moeilijk, dus voor kinderen is het daarom een stuk lastiger. Als ze voor de kinderen een vrije wereld zouden hebben zonder moeilijk verhaal dan weet ik zeker dat veel meer kinderen het gaan spelen.

De spellen van Lego zijn steeds meer voor grote mensen, het is ook altijd in Engels. Ik begrijp al wel veel Engels, maar de grapjes in Lego vaak niet. Maar andere kinderen uit de Kinderjury begrijpen geen Engels en kunnen ook nog niet zo snel lezen, en ik weet zeker dat daarom kinderen het misschien minder leuk vinden. Dat is jammer, want als je eenmaal aan het spelen bent in de vrije wereld en in New York gaat vliegen, dan kun je zooooo veel doen! Allemaal blokjes zoeken, racen, poppetjes helpen, allemaal echt leuk en niet echt moeilijk.

Het verhaal is leuk om dan met iemand te spelen die wat ouder is of je ouders, die kunnen helpen bij de moeilijke stukken en de puzzels. Samen spelen is toch je leukste bij Lego spelletjes. We geven het 4 sterren!

Review - LEGO Marvel Avengers
LEGO Marvel Avengers is een LEGO game die verder gaat waar LEGO Marvel SuperHeroes is gestopt. Met dezelfde feel en look kun je een nog grotere wereld verkennen. Een echte aanrader voor LEGO liefhebbers.
  • Avengers
  • LEGO humor
  • Heel veel te verzamelen