QUBE Directors Cut
Het verhaal…
Langzaam open ik mijn ogen…waar ben ik? Ik zie een steriel witte omgeving die opgebouwd lijkt te zijn uit kubussen. Aan mijn handen draag ik een paar vreemde handschoenen. Dan hoor ik een vrouwelijke stem over de radio. Zij vertelt mij dat ik een astronaut ben. Ik heb een ongeluk gehad en ben een lange tijd offline geweest. Ik kan mijzelf hiervan niets herinneren, ik weet niet eens wie ik ben! Op het radio signaal reageren gaat niet, mijn apparatuur is beschadigt door het ongeluk. Ik ben dus afhankelijk van de informatie die de vrouw mij verteld.

Ze legt mij uit dat zij zich op het internationaal ruimtestation bevind. Ik daarin tegen, bevind mijzelf in een object wat op een kubus lijkt en dat door de ruimte vliegt. Deze kubus ligt op een koers waardoor het de aarde zal rammen. Mijn missie is van binnenuit proberen dit object te stoppen. Ik ga op pad en langzaam valt de radio communicatie weg,  het signaal vanuit het ruimte station komt buiten bereik door haar baan om de aarde. Ik ben op mezelf aangewezen…

Flashback
Zo wordt het puzzelspel  C.U.B.E. geïntroduceerd. Vanaf het begin dat ik spel start en rondloop krijg ik een flashback naar het spel Portal. Portal lijkt duidelijk een bron van inspiratie te zijn geweest voor dit spel.

Je loopt wat gangen door en snel kom je in de eerste kamer terecht waarin je de puzzel moet oplossen om weer verder te kunnen naar de volgende ruimte. Stap voor stap worden de elementen je  spelenderwijs duidelijk.. Er zit geen tutorial mode bij Q.U.B.E. en je moet door middel van try on error uit zien te vinden wat de bedoeling is. Elk level bevat een aantal gekleurde blokken die je met je handschoen kan beïnvloeden. Het maakt daarbij ook nog uit welke hand je gebruikt. Deze zijn gekoppeld aan de L en R trigger. Daarnaast heb je nog de mogelijkheid om te springen.

Spelen met blokken
Zo heb je de rode blokken die je uit de muur kan trekken, of juist weer terug kan stoppen door je andere hand te gebruiken. Zo kan je de blokken ook als middel gebruiken om jezelf wat hoger te plaatsen.

De blauwe blokken dienen als een soort van katapult, je moet ze eerst activeren. Zodra er iets mee in aanraking komt dan wordt dat object (jij dus ook!) gelanceerd. Erg handig om de hoger gelegen  platformen te bereiken of een ander voorwerp ergens naar toe te verplaatsen…

De gele blokken bestaan altijd uit drie blokken en activeren zich als een  trap. Jij kan bepalen welk deel het hoogste niveau zal aannemen.

Groene blokken zijn statisch en kunnen alleen worden verschoven door andere objecten.

Leren…
De eerste kamers zijn puur bedoelt om een gevoel te krijgen hoe je de omgeving kan gebruiken om de puzzels op te lossen.  De puzzels worden op een leuke  manier lastiger en zo wordt het niveau langzaam verder opgebouwd. Vaak als ik het gevoel begon te krijgen dat het een beetje van hetzelfde leek te worden, werden er ineens weer nieuwe elementen geïntroduceerd in de puzzels. Hierdoor werdt ik weer geprikkeld om weer verder te spelen.

Verslavend is het spel zeer zeker! Het blijft niet alleen bij blokjes goed positioneren en zo de uitgang bereiken, later moet je ook ballen naar het juiste gekleurde vak manoeuvreren, delen van de kamers routeren om zo de richting van de ballen te sturen, gekleurde stoomleidingen gebruiken om de blokken te activeren van de juiste kleur. etc

Wat ook als  interessante  toevoeging naar voren komt is het verhaal. Elke keer hoor je weer nieuwe informatie van de dame op het ruimtestation, maar en dan hoor je plotseling iemand anders over de radio. Deze persoon verteld je dat je de vrouw niet moet vertrouwen en dat je helemaal niet in een object in de ruimte zit, maar in een test laboratorium onder de grond!

Wie spreekt de waarheid? Intrigerend is het zeker, en er is maar een manier om er achter te komen wat er aan de hand is….alle puzzels oplossen!

Spelmodi
Q.U.B.E. bevat nog een extra mode (DLC) en dat is de mogelijkheid om tegen de klok te spelen. In deze mode gaat het er om om zo snel mogelijk de puzzel op te lossen. De resultaten kan je dan online vergelijken met je vrienden.

Q.U.B.E. is een leuke puzzelgame, het bevat wel wat bugs, ik ben verschillende keren vast komen te zitten doordat ik in de omgeving bleef hangen, of dat de physics van bepaalde objecten niet helemaal klopte bij het uitvoeren van de puzzel. Ook is het spelen met de controller is bij sommige puzzels wat lastiger doordat de gevoeligheid en nauwkeurigheid die toch anders ligt dan wanneer je met een muis het spel zou spelen, maar hier is goed doorheen te komen.

Wat ik zeer goed vond is de manier waarop de puzzels worden opgebouwd, toch elke keer verrassende nieuwe elementen erin waardoor de interesse en de uitdaging in het spel blijft. Grafisch is het spel prima, geen verbluffende graphics maar gewoon soepelen en functioneel. De stem acteurs zijn overigens erg goed, het verhaal wordt op een spannende manier aan je overgebracht.

Ik ga mijzelf zeker nog vermaken met de puzzels, en ik wil weten hoe het verhaal afloopt!

Review - Q.U.B.E.: The Director’s Cut
Pittige puzzelgame met een verhaal