Anomaly 2 (1000x540)Zoals veel mensen weten ben ik echt een sucker voor tower-defence games. En nu kregen we onlangs te horen dat Anomaly 2 naar de consoles kwam. Dit leek op een tower-defence game, maar niets bleek minder waar, het ging hier om een tower-offence game. Precies het tegenovergestelde van wat ik altijd graag speel. En blijkbaar was Anomaly: Warzone Earth de eerste game die dit ooit probeerde, dat was inmiddels al een kleine drie jaar geleden.  Het zorgde voor een ware revolutie die de tower-defence games zoals we het altijd kenden nooit meer hetzelfde zou laten zijn, een goede reden om deze game dus toch eens aan de tand te voelen. En ik moet eerlijk zeggen, ook voor mij was deze game even wennen. Ik vond het altijd super om het zo lastig mogelijk te maken voor de anderen om door mijn verdediging heen te komen, maar nu ging de AI het tegen mij uitproberen? Hoe zou ik dat vinden, zou ik het lang blijven spelen en nog belangrijker, zou mij dit ervan kunnen overtuigen om van het oude vertrouwde defence af te stappen en offence te gaan spelen?

Op zich zou je zeggen, het is toch nog steeds een strategisch spelletje, wat maakt het verschil tussen defence en offence uit? En dan klinkt het raar voor sommige dat juist het verdedigen van een level door sommigen als een echte kunst kan worden gezien. En ik zal niet van mijzelf niet zeggen dat ik tot deze groep behoor, maar wel dat ik bovengemiddelde scores behaalde op dit soort games. En dan nu, van alles wat ik mijzelf had aangeleerd om te doen en denken in dit genre werd tegen mij gebruikt. Een compleet nieuwe manier van gamen is dit voor mij. En om heel erg eerlijk te zijn was ik er soms toch aardig snel om in de aanval te gaan. Iets wat mij meerdere malen heeft laten schelden en vloeken.

Op zich zou je denken, mooi, let’s go! Maar helaas is het niet zo simpel. Want naast dat je nu je route dient te bepalen moet je ook kijken welke torens er staan en daar je strategie op aanpassen. Ga je voor veel geschut waar je niet veel damage mee aanricht, of ga je voor de zware wapens die maar een keer per 2 seconden schiet, maar wel heel erg veel damage aanrichten. Dit zijn de keuzes die je maakt terwijl je gamed. Hierbij moet je ook kijken naar de omgeving, zijn de torens verdacht opgesteld, staan ze tussen gebouwen of is het een mooie grote open vlakte? Iets wat bepalend is voor jou strategie en naast de voertuigen die je inzet moet je ook goed nadenken hoe je de voertuigen gaat inzetten. Ze kunnen namelijk transformeren. Hierbij moet je denken aan kleine aanpassingen waardoor de reikwijdte groter word, maar de snelheid wel afneemt, of een andere soort kanon dat alleen maar van dichtbij werkt. Dit soort kleine dingen zorgen voor een leuke toevoeging in de game die ervoor zorgt dat je bewust keuzes moet maken om een level goed te doorlopen.

Als we verder kijken naar de game dan is het in elke level een uitdaging om alle gouden medailles te behalen. Ze hebben we er per level namelijk drie stuks, 1 voor de snelheid waarop je een level uitspeelt, 1 voor het percentage torens dat je vernietigd en 1 waarbij de twee worden gecombineerd, deze noemen ze dan ook effectiviteit. Op zich lijkt het niet heel erg moeilijk om hierbij gouden medailles te behalen, maar niets is minder waar. De snelste route is namelijk iets wat je snel kunt zien als je in de map staat. Hier kun je namelijk kiezen welke afslagen je wel of niet neemt en overal staat een ETA (Estimated time of Arrival) bij, maar wat nou de meest effeciente manier is om een level te doorlopen, dat is een hele andere vraag, want daarbij moet de ratio kills en tijd zo hoog mogelijk is. Soms is het wel even puzzelen dus, maar dat zorgt er wel voor dat je bezig blijft met deze leuke uitdagingen.

En dan hebben we ook nog eens de multiplayer optie in de game. En hoe hebben ze bedacht dit in te vullen? Want een defence game gaat juist om je eigen strategie en je eigen manier van je level uitbouwen en opzetten, hoe zal dit gaan als je nu ineens tegen anderen gaat spelen? Ik moet zeggen dat het toch wel een hele leuke en vooral een hele uitdagende game word op deze manier. Nu is het wel zo dat ik automatisch de voorkeur geef aan de defence kant, dat zit er nu eenmaal ingeslepen, maar de offence is juist de kant waar de uitdaging ligt, met name als je niet tegen een scripted tegenstander.

Het is en lijkt een heel mooi concept, maar het nadeel van dit concept is ook dat je, helaas, niemand tot bijna niemand online kunt vinden. Dit kan natuurlijk door een aantal oorzaken komen. OK, het is geen AAA titel, dus er zullen geen miljoenen stuks van de game zijn verkocht,  daarnaast is het zo dat niet iedereen zich in de MP zal bevinden. Dus dan blijft je zitten met een hele leuke optie die helaas op dit moment niet werkt vanwege het ontbreken van gamers. Wie weet zal dit in de komende periode iets groter gaan worden en kun je ook hier lekker van gaan genieten. En, mocht ook dit niet het geval zijn, dan is het misschien een optie om er een offline modus in te bouwen tijdens een update zodat je in ieder geval nog wel via een co-op modus kunt spelen tegen elkaar.

Anomaly 2 is dan ook een game dat je echt moet liggen. Want als je hem wilt gaan kopen vanwege de mooie graphics of de vele online gamers, dan zit je er bij deze game ver naast. Gelukkig is dit wel een game die mensen trekt die van strategische houden. Mocht je dus tower games kunnen waarderen, zowel de offence als de defence kant hiervan, dan is dit zeker een game die je wel eens uit de store zou kunnen meepikken. Enige nadeel is dat je op dit moment maar de helpt van alle game modi kunt spelen. Mede hierdoor is het een halve game wat je voorgeschoteld krijgt, ondanks dat het niet aan de ontwikkelaar ligt.

365Gaming Verdict: 6