In deze moderne tijd is alles terug te herleiden naar prestaties. Of het nou gaat om het bedrijfsleven, je carrière of je auto. Dit begint als kind waar aan de hand van een rapport of cito toets je prestaties worden gemeten op de basis school. Met gamen is dit niet anders. Door trophy’s, Achievements en leaderboards word je continu getriggerd de best mogelijke prestatie neer te zetten. Dat sommige gamers dit wel heel serieus nemen of er zelfs volledig in door slaan gaan we bekijken in dit overzicht.

danger gaming

Speed run Mario Bros

Al vanaf het moment dat Super Mario Bros op de Nintendo 8-bit verscheen proberen gamers over de hele wereld de snelste tijd neer te zetten om de game te finishen. Inmiddels staat het record al een lange tijd op naam van gamer  Blubbler met 4 minuut en 58 seconde maar blijkbaar was hij er zelf niet tevreden mee en verbeterde zijn eigen tijd kort gelden naar 4 minuut en 57 seconde.

speedrun mario

Xbox achievements points

Iedereen zal dit wel in het nieuws hebben gezien. Begin dit jaar bereikte gamer stallion de magische 1 miljoen achievements points. Kijk voor de gein eens naar je eigen score en bedenk dan maar is hoeveel tijd hier wel niet in moet zitten. Inmiddels staat de teller bij stallion al over de 1.027.000

stallion83

Grootste game verzameling

Niet lang geleden ging de grootste game collectie in de verkoop. De eigenaar van de ruim 11.000 games  deed met pijn in zijn hart afstand van zijn collectie om aan financiële verplichtingen te voldoen. De verzameling bracht ruim $750.000,- op.

game collection

Langste game sessie

In 2012 wist Okan Kaya uit Australië het record te verbreken voor de langste game sessie. Hij speelde maar liefst 135 uur Black ops 2. Hij voltooide zijn game sessie in 7 dagen. Probeer hem dit vooral niet na te doen want menig gamer heeft het met zijn leven moeten bekopen bij het spelen van zulke lange sessies.

longest game sessie

Most expensive

Dat er veel geld om gaat in de ontwikkeling van games weten we allemaal maar Bungie software breekt dit jaar alle records met hun shooter Destiny.  Ongeveer 500 miljoen dollar is er aan uit gegeven om ons te vermaken volgens Bobby Kotick van activision. Bungie zelf wil geen bedrag bevestigen maar geeft aan dat de ontwikkeling een stuk minder heeft gekost. Om het even in context te zetten, Rockstar had met GTA5 het record in handen door 250 miljoen dollar in de game te stoppen. Destiny zal naar schatting minimaal 15 miljoen keer verkocht moeten worden om uit de kosten te komen.

destiny

Ook in de wereld van gaming draait het dus om prestaties. Natuurlijk meestal niet in deze extreme mate maar toch proberen wij elke keer weer wat te presteren als wij achter onze console, pc of mobiel kruipen. Soms tamelijk gefrustreerd omdat we iets niet weten te bereiken wat andere wel kunnen en soms trots en uitbundig omdat we iets bereiken wat andere maar niet wil lukken. En dat is naar mijn mening wat gamen maakt tot wat het is!