Als gamende race fanaat is het elk jaar weer hopen op goede race games met alle licenties. Dit jaar zelfs nog meer als voor gaande jaren omdat we nu ook de mogelijkheid hebben het te ervaren op een next gen console. Milestone is dan ook de eerste ontwikkelaar die met een race sim naar de Playstation 4 komt in de vorm van MotoGP 14. Wij gingen er  meteen mee aan de slag.

MotoGP™14_20140622193624

Tijd voor een lesje

In tegenstelling tot veel auto race games is het nog niet zo eenvoudig om de controle over een 2 wieler te houden. Tijdens de tutorial kom je hier dan ook snel achter. De tutorial kan worden over geslagen maar is wel handig om even aan het gevoel te wennen en de 3 verschillende physics levels uit te proberen. Deze 3 levels kan je zien als het niveau waarop jij gaat rijden. Het eerste niveau zal jou veel ondersteunen terwijl het derde niveau zal aanvoelen zoals de echte rijders het ervaren. MotoGP14 bied enorm veel verschillende modes waar ik later nog op terug kom. De belangrijkste mode is toch wel de career mode. Hier begint dan ook jouw avontuur. Gelukkig hoef je niet meteen op 1 van de zware jongens te stappen want er is nog een heleboel te leren. Dit mag je doen als wild card rijder in de MotoGP3 class. Doe je dit goed en weet je de interesse van sommige teams te wekken dan zal je een contract kunnen tekenen voor een heel seizoen in de MotoGP3. In deze klasse rijd je op een lichte en goed controleerbare machines. Hier zal je het nodige leren en aan ervaring opdoen om uiteindelijk via de MotoGP2 bij de hoofd klasse uit te komen. Maar voor het zover is zal je heel wat speel uren moeten investeren.

Data packs

De actie vind niet alleen plaats op de track. Ook in de pits valt er wat te beleven. Voor elke sessie kan jij kiezen welke informatie jij gaat verzamelen voor je team. De monteurs gaan dan met deze data packs aan de slag om jouw bike te verbeteren. Jij kunt vervolgens voor elke sessie bij jouw engineer de bike fine tunen of om de mening van de engineer vragen.

De mogelijkheden zijn oneindig

Ik was aangenaam verrast toen ik voor het eerst het hoofd menu zag. Daar zal je namelijk een lange rij van mogelijkheden vinden. Naast de standaard dingen als “instant race”, “grand prix”, “championship” en “career” zal je er ook 2 nieuwe modes vinden. Namelijk “Real events 2013” & “Challenge the champions”. En alsof dat nog niet genoeg is valt mijn oog ook op de safety car mode. Nieuwsgierig als ik ben duik ik daar meteen in. In deze mode kan je op alle tracks een tijd neerzetten in de officiële safety car. Een erg leuk extraatje!

Events & Challenge’s

Deze 2 modes waren voor mij een aangename verrassing. In real events staat 17 uitdagingen voor je klaar uit het seizoen 2013. Vecht je terug na een val of behoud je positie zonder je banden aan gort te rijden. Elk event word ingeleid met een erg tof filmpje. Bij challenge the champions is het aan jou om 17 uitdagingen te voltooien met grootheden uit de de MotoGP.

Jij tegen de wereld

Multiplayer is een belangrijk onderdeel van een race game. MotoGP14 heeft hier voldoende te bieden. Naast local split screen kan je het opnemen tegen de hele wereld in verschillende events. De leukste vond ik zelf “Split time”. Hierin gaat het erom zoveel mogelijk snelste sector tijden neer te zetten. Door de handige search filter waarin je echt enorm veel kan kiezen vind je zo de race die echt bij jouw past. Wel moet je over een flinke dosis geduld beschikken. Het wachten op andere spelers en de laad tijden kunnen namelijk erg lang zijn.

Details

Minstens net zo belangrijk is het hoe de game eruit ziet, hoe de sound is en hoe de game aanvoelt. Wij speelde de PS4 versie en dan heb je toch bepaalde verwachtingen. Wat mij betreft zijn deze grotendeels waar gemaakt. De bike’s & Tracks zien er fantastisch uit, de gameplay voelt erg goed en natuurlijk aan. Toch is er ook ruimte voor verbeteringen. De omgeving voelt statisch en stil aan, het publiek maakt synchroon dezelfde bewegingen en bij een burn out zie ik geen enkel wolkje rook. Ook qua geluid is niet alles even goed. Over het geheel klinkt alles erg mooi maar dan komt er opeens een motor voorbij die meer klinkt als een op hol geslagen hommel. Als laatste zie je soms dat er frames worden over geslagen. Gaat dit irriteren? Ik denk van niet. Uiteindelijk zijn alle aspecten die echt belangrijk zijn gewoon dik voor elkaar.

Ik ben erg blij dat MotoGP 14 er is. Het vult een gat qua games op de PS4 maar ook voor PS3, PSVita, en Xbox 360 bezitters is het echt een toffe aanvulling. Het spel is erg compleet en bied veel speel uren. Doordat het vrij moeilijk is zal het spel niet iedereen aanspreken. Wel maak ik me zorgen over de Multi player wat betreft wacht en laad tijden en ook de details hadden beter gekund. Al met al ben ik dus behoorlijk positief en enthousiast en ga ik nu weer vol gas de baan op. Ik raad jullie aan het zelfde te doen!