Nott LogoHet is een regenachtige middag, we stappen uit de trein en tram en lopen naar het hart van Utrecht. Het is even lopen, maar dan komen we aan in het kloppende hart van de Indie games van Nederland, de Dutch Game Garden. En tussen al deze kloppende harten die vol met energie zitten, daar vinden we een klein kloppend hartje dat inmiddels de hele wereld voor zich wint….Nott en natuurlijk haar trotse digitale ouders: Norah van Developlay en Liselore van Monobanda.

Nu hebben de meeste lezers al eerder gemerkt dat de Weerwolff een zwak heeft voor kleine Nott sinds haar eerste kennismaking tijdens de Indigo 2013 (helaas kon zij niet zelf bij het interview aanwezig zijn) dus het was te verwachten dat we Nott nog verder in de spotlight gingen zetten. Dit enthousiasme werd direct overgebracht naar de rest van de 365Crew en het was dan ook niet meer dan logisch dat wij ook meer wilden weten van deze Internationale ster. Dit natuurlijk omdat Nott een leuke, lieve en zachte persoonlijkheid uitstraalt, maar ook omdat we wisten dat er veel meer achter zat.

Nott Schiphol

Zo gezegd, zo gedaan. Bij binnenkomst van de Dutch Game Garden zagen we volop bedrijvigheid en toen we op de juiste verdieping aankomen werden we met open armen ontvangen door de Liselore van Monobanda. We waren wat aan de vroege kant en konden nog even Nott Won’t Sleep spelen. Nadat we Nott naar bed hadden gebracht begonnen we met de volwassen kant van het interview. Gelukkig kon Nott een gaatje vinden in haar inmiddels overvolle agenda.

Waar we nog niet uit zijn is wat Nott Won’t sleep nu precies is, is het nu een game of een interactief leesboek, maar 1 ding is duidelijk, Nott Won’t Sleep is geen standaard app. Want voor we het doorhebben praten we over de vele onderzoeken en brainstorm sessie die er er aan vooraf zijn gegaan. Het lijkt misschien een simpele app, maar elke beweging, elk geluidje, elke object dat in de app te vinden is heeft een diepere betekenis. Om te beginnen met Nott, de hoofdpersoon van de app. Deze heeft verschillende vormen aangenomen tijdens de ontwikkelingsfase en is meerdere malen door volwassenen en kinderen getest om uiteindelijk de definitieve Nott te  bepalen.

Nott is in eerste instantie gebaseerd op visie van kinderpsychologe Pien Oijevaar. Pien Oijevaar was namelijk al begonnen met online therapie waarbij het spelende element als de kracht van games word gezien. Deze games en app worden ingezet om kinderen en ouders spelenderwijs een gelukkig en gezond leven te laten leiden. Dit alles is gebaseerd aan de hand van de 7 thema’s (gelukkig leven) van het Trimbos Instituut.

Nott heeft zelfs bij het Trimbos Instituut indruk gemaakt. Ze zeggen er namelijk het volgende over: “Wat Nott Won’t Sleep zo uniek maakt is dat dit onderzoek aan de basis ligt van het verhaal, de interactie en de vormgeving van het spel en dat dit steeds als een rode draad door het ontwikkelingsproces liep.”, aldus het team van het Trimbos Instituut. “Het is daarmee een prachtig spel geworden dat kan bijdragen aan het gezond en gelukkig opgroeien van jonge kinderen”.

Nott

Dit is dan ook het startpunt van Nott geweest, waarbij ze de eerste stap hebben gezet om een app te maken waarbij alles mag, niets moet, maar wel ervoor zorgen dat bepaalde stappen ervoor zorgen dat je verder komt in de app. Dit allemaal om jonge kinderen makkelijk in slaap te krijgen. Monobanda is daarom begonnen met het ontwikkelen van een verhaallijn. Hiervoor hebben ze de hulp van Renate Dorrestein ingeroepen.

Haar verhaallijn is leidend in het verhaal, de droomwereld en de werkelijkheid lopen dan ook door elkaar heen. Een leuk detail is dat in het hele verhaal geen woord in voor komt. De app heeft hier bewust voor gekozen. Het grote voordeel om Renate te benaderen was dat ze volledig objectief was in haar input tijdens het creëren van de karakters. Dit was met name het grote voordeel omdat de gezamenlijke sessie volledig open waren. Iedereen kon zo zijn of haar idee aandragen en daarom kunnen vele mensen nu genieten van Nott Wont Sleep.

Naast Renate Dorrestein heeft Monobanda ook een grote invloed gehad op de looks van Nott. De looks van Nott’s karakter was de taak van Liselore Goedhart. Ze is dan ook het creatieve brein achter de vormgeving van Nott. Het hele proces hierin bestaat uit met name ontwikkelen van een karakter, testen wat kinderen en volwassenen er van vinden en dan terug naar het tekenbord om aanpassingen te maken, net zo lang tot dat het perfect is. We hebben dan een uitgebreid scala aan ontwerpen voorbij zien komen, zoals jullie hieronder kunnen zien:Nott Skets 1 Nott Skets 3
Nott Skets 4
Nott Skets 6
Nadat alles de juiste vorm had gekregen en het verhaallijn vaststond moesten ze alles in een hele brede vorm zien te krijgen, mede aangezien je de 3 stappen waaruit het verhaal is opgebouwd op elk willekeurig moment moet kunnen stoppen en teruggaan naar de slaapkamer boven in de boom. Een lastige puzzel helemaal met de hele psychologische achtergrond die er bij komt kijken.

Maar een belangrijk detail is ook de muziek en geluiden van een game. Ook hierin moeten de geluiden juist voor rust zorgen en de kleine kinderen een rustgevend en veilig gevoel geven. Daarvoor hebben ze een beroep gedaan op Claynote. Claynote heeft alle muziek en geluiden voor de game bedacht. De geluiden hebben veel meer onderbewuste geluiden dan dat men standaard kan horen. Hierdoor word je onderbewustzijn beïnvloed en dit zal kalmerend werken. Niet alleen op de kleintjes, maar ook op de volwassenen.

Met dit alles hebben Monobanda, Developlay en Claynote, met de ondersteuning van diverse partijen een dijk van een app neergezet. En toen de app voor het eerst online ging in diverse landen was het leuk om te zien wat de feedback was, dit was namelijk alleen maar positief. Nadat Nott zo’n goede start had gemaakt was het nu kijken in welke andere landen Nott in de app store konden worden geplaatst. Zo wilden ze Nott langzaamaan uitgeven in diverse landen voordat ze wereldwijd online gingen.

Dit waren de plannen althans, totdat er een paar dagen voor de release van iOS 7 een e-mail binnenkwam van Apple. Ze hadden de app namelijk handmatig gekozen tot beste app in de Games for Kids  sectie. Hierdoor moesten ze ineens alle zeilen bijzetten en moest de strategie worden aangepast dankzij Apple. Iets wat natuurlijk met beide handen word aangepakt. De keren dat Apple aangeeft je handmatig te selecteren voor een categorie komt tenslotte niet elke dag voor.

Nott appstore

Hierna het is balletje steeds sneller gaan rollen en inmiddels komen overal de nominaties binnen. In Nederland hebben we het dan over de CineKid Award en de Dutch Game Award. De app is helaas te laat uitgebracht om dit jaar nog mee te kunnen doen voor de CineKid Award, maar voor volgend jaar zullen ze zekers voor de prijzen gaan. Nadat ze hier nog een jaar op moeten wachten gaat Nott inmiddels al wel de wereld over om de awards mee naar huis te nemen.

Zo won Nott op 6 november de ADC Best in Apps Award in Los Angeles, CA, USA. Dat is (hopelijk) de eerste van vele. Tijdens de terugreis kreeg Nott de mededeling dat er een nominatie van Mobile World Congres in Barcelona voor volgend jaar binnen is gekomen. En natuurlijk zullen er binnenkort nog een boel verschillende nominaties binnenkomen voor deze perfecte combinatie van verhaallijn, grafische aspect en de audio. Welke allemaal perfect op elkaar zijn afgestemd.

Nu hebben we al veel verteld over de ontwikkeling van de app, maar nog niemand weet precies wat de app inhoud. Los van het feit dat het te maken heeft met kinderen rustig krijgen tijdens het slapen. Daarom zullen we jullie niet iets meer inhoudelijk over de game vertellen. En de mogelijkheden die de game met zich meebrengt.

Om te beginnen kijken we naar de opzet van de game. Hierbij is het zo dat app kinderen een gevoel geeft van geborgenheid, vertrouwen en rust, door de herhaling van gebeurtenissen. Het verhaal volgt elke keer opnieuw dezelfde lijn. Maakt ze daardoor vertrouwd met rituelen die horen bij het slapengaan. Het idee is niet om de kinderen in bed gebruik te laten maken van  de app, maar juist daarvoor om de rituelen makkelijker te maken voor kind en ouder.

IMG_0178

 

Je begint in de rustige wereld van Nott, boven in een boom vinden we haar bedje, maar Nott wil nog niet slapen. Dan kun je kiezen uit verschillende opties in de app. Je kunt bijvoorbeeld je vriendjes uit het bos laten slapen. Dit door een aantal simpele handelingen uit te voeren, klikken op de vuurvliegjes en de beesten in het bos. Mocht je dan bijvoorbeeld er niet uit komen, wat voor een volwassenen niet lastig is, maar voor een kleine kan het de eerste keren een ander verhaal zijn, maar dan kun je gelukkig zonder ook maar iets fout te doen terug naar je slaapkamer. En met niets fout kunnen doen, dan bedoelen we ook echt niets.

De kleintjes kunnen met de handen op de iPad slaan, maar ook dit heeft geen invloed. Geen vastlopers of haperingen, ideaal voor kleine kinderen. Alles in de app draait om het thema slapen gaan en naarmate de game vordert zal je merken dat iedereen in de app steeds moeër begint te worden. Nott gaat gapen, de muziek gaat iets langzamer spelen en zo wijst alles naar slapengaan. Met als afsluiter dat de kinderen de deken omhoog trekken en Nott en het vriendje Nox toe stoppen.

Nott Won't Sleep ADC

Al met al is het een hele leuke ervaring geweest om dit interview te doen, met name omdat dit heeft plaatsgevonden vlak voordat Nott de wereld over ging. Het is leuk om te zien dat de game overal super goed word ontvangen en dat inmiddels de nominaties en awards binnen worden gesleept. Nott, ga zo door en dat je maar een heleboel leuke andere verhalen met ons wil delen met eventuele vervolgen.