Wat gebeurd er als je Journey combineert met een geweldige onderwater wereld? Het antwoord is simpel: Abzû. Een spel compleet in een onderwater wereld, waarbij je zonder enige woorden of spraak word geleid naar je doel door een eindeloze lang verloren onder water wereld. De sound track is gewoonweg hypnotiserend, de graphics doen je wat denken aan Wind Waker en zijn betoverend.
En toch is de ware schoonheid van dit spel niet te vinden in de muziek en de uitnodigende onderwater wereld. Maar vanuit het ontdekken en doordringen van je omgeving als een kind zou doen met de wereld. Ook al word je door het spel geen geleid met door een nogal lineair pad ben je altijd vrij om de omgeving te ontdekken in je eigen tempo.
De weg word bepaald door simpele kleine aanwijzingen in je omgeving. Je kan je vastgrijpen aan enorme wezens zoals Orka’s en enorme Manta’s. Zoals in Journey kan je even een moment nemen, een soort pauze inlassen en mediteren bij bepaalde beelden. Dit geeft het beeld weer vanuit de dieren die om je heen zwermen. Het beloond je niet, het geeft je niks. Het geeft je de kans om gewoon te genieten en nog meer op te gaan in je omgeving.
Door je ontdekkingen en naarmate je verder en dieper de zee in gaat kom je meer te weten over de wereld en vorige bewoners daar. Je begint meer te begrijpen over deze wereld. Dit alles terwijl jou speelveld zich steeds meer uitbreid.
Abzû is een serene en bijna hypnotiserende game. Het werkt enorm kalmerend. Het is constant in beweging en zonder tijds limiet. De simpele samengebrachte componenten maken alles geweldig elegant en vormen een meesterlijk geheel.
Als je een game met queesten wil en een karakter wat groeit in niveau, dan is dit niet de game voor jou. Zoals boven beschreven gaf het mij een gevoel net als bij Journey, kalm, sereen en geweldig. In mijn mening zeker wel waard om steeds opnieuw in te duiken, en te verkennen.
- Geweldige graphics
- De muziek is intens en altijd on point
- Vrijheid om alles in eigen tempo te ontdekken
- Weinig uitdaging
- Makkelijke puzzels
- Weinig context aan het verhaal