We zijn inmiddels al weer een tijdje bezig met het nieuwe voetbalseizoen en we hebben al weer aardig wat goals voorbij zien komen. Nu is het aan ons om te kijken of wij met de nieuwste EA footy, FIFA 17, ook zulke prachtige doelpunten kunnen maken en er met de winst vandoor kunnen gaan.

En zoals bij elke game moet je bij het begin beginnen. Daarom gaan we niet direct aan de slag met Real Madrid tegen Man. United. Nee, deze keer beginnen we met Alex Hunter, een jongen met een wens. Zijn wens is namelijk om ooit als Premier League speler te kunnen slagen, een droom die lang niet voor iedereen is weggelegd. Daarom is het juist belangrijk dat we de juiste beslissingen nemen in de loop van zijn carrière. De keuzes die je maakt zijn volledig aan jou. Inderdaad, we hebben het hier om de grootste vernieuwing in de FIFA 17 game genaamd “The Journey”.

fifa-17

The Journey, een nieuwe kijk op de career mode die we al een aantal jaren in de game kunnen bewonderen. Ook hier beginnen we natuurlijk onderaan, maar deze keer is het instap niveau niet de Eredivisie, Bundesliga of LaLiga. Nee, we beginnen bij het lokale team waar Alex Hunter elk weekend met een aantal vrienden een balletje trapt. Gesteund door zijn moeder en legendarische voetballer/opa probeert hij de verkeerde keuzes te voorkomen om een uitnodiging te krijgen van de FA. De eerste stap van zijn nog net niet begonnen carrière.

Nadat we de trainingsdagen, vol met scouts, goed hebben doorlopen kunnen we eindelijk onze eerste minuten maken bij een Premier League club naar keuze, let er wel op dat dit overigens allemaal wedstrijden zijn die in het pre-season worden gespeeld. Het is aan jou om hard te trainen, goede wedstrijden te spelen om zo van reserve speler naar wisselspeler door te groeien. Dit allemaal met het doel om uiteindelijk een waardige aanvoerder te worden van het team. Met andere woorden, er staat je nog veel te wachten en dit zal nogal wat tijd in beslag nemen.

fifa-17-23

Het lijkt er op dat EA hierbij heeft gekeken naar de grote USP van NBA 2K. Hier kun je namelijk ook los gaan met een Career Mode, waarbij het niet alleen gaat om de minuten die je maakt en hoe goed je speelt. In The Journey mag je dan wel elke wedstrijden goed spelen, maar als jij je niet laat zien op de trainingen, als je niet goed omgaat met je teamgenoten, dan krijg je al redelijk snel te horen dat je niet de speler bent waar het team naar op zoek is. Iets wat overigens ook invloed heeft op jou als persoon, dat zijn de interviews die je geeft direct na de wedstrijd. Prijs jij jezelf helemaal de hemel in, dan zullen de fans het prachtig vinden, maar het bestuur vind deze arrogante houding maar niks. Alles wat je doet zul je dus moeten overwegen. Ga je voor de fans of ga je voor een vaste plek in het elftal vol met tevreden spelers om je heen.

Naarmate de tijd vordert zul je natuurlijk ook als speler beter ontwikkelen en is het niet alleen maar trainen, dan komt het ook op je coachingsvaardigheden aan. Als aanvoerder moet je namelijk ook je team sturen. Je bent een verlenging van de trainer en jullie moeten daarom ook (bijna) altijd op één lijn moeten zitten als het aankomt op spelinzicht, keuzes die jullie maken en nog veel meer.

fifa-17-22Daarnaast is het zo dat je trainer je ook zogenaamde bonussen meegeeft als je het veld op stapt. Denk hierbij aan een aantal doelpunten dat je moet maken, maar ook dat je bijvoorbeeld een aantal slidings dient te maken tijdens je invalbeurt. Dit zijn allemaal manieren om te kijken of je doet wat de trainer je opdraagt. In het begin lijkt het misschien niet belangrijk, maar je ziet toch duidelijk dat het invloed heeft op je plek binnen het elftal.

Natuurlijk kun je ook altijd nog kiezen voor de Career Mode die we al kennen van de voorgaande delen. Hierbij kun jij je eigen speler maken, of je speler uit een vorige FIFA game importeren, om zo je speler te ontwikkelen naarmate je wedstrijden speelt, en de uitdagingen behaald (assists, passes, doelpunten, sliding, tackles, etc.). Hierbij is het nog steeds aan jou hoe goed jij je speler laat worden, dit kun je ook nog eens een keer versnellen door te trainen tussen de wedstrijden door. Het bekende liedje met een aantal kleine tweaks. Niet heel erg vernieuwend, maar nog steeds erg vermakelijk.
fifa-17-4Natuurlijk hebben we nog andere modi in de game. Deze hebben ook kleine tweaks gekregen en zullen dan ook in grote lijnen gelijk zijn aan FIFA 16. Hierdoor kan het herkenbaar en makkelijk overkomen, maar toch is het zo dat het juist gaat om die kleine veranderingen. Deze kunnen er voor zorgen dat de game net even wat lekkerder speelt, net even iets fijner aanvoelt voor de gamers. Zo zien we nu bijvoorbeeld bij een vriendschappelijke wedstrijd dat je nu snel een returnwedstrijd kunt kiezen. Hierbij tellen de kaarten uit de eerste wedstrijd mee, maar ook blessures en de doelpunten. Dus mocht je de eerste wedstrijd met 4-1 verliezen, de returnwedstrijd winnen met 3-0 zorgt er dan nog steeds voor dat je als winnaar uit de tweestrijd komt. Geen grote wijzigingen, maar wel een leuke aanvulling op datgene wat we al kennen van de vorige FIFA delen.

Ook merken we dat het inmiddels al een stuk lastiger is om bijvoorbeeld in FIFA Ulitmate Team (FUT) een perfect team neer te zetten (5 sterren en 100% chemistry) met je eigen samengestelde elftal. Misschien dat het iets te maken heeft met de FUT commotie die we een tijdje geleden voorbij hebben zien komen. Iets wat ook nieuw is binnen FUT, dat zijn de zogenaamde Squad Building Challenges (SBC). Hierbij moet je verschillende uitdagingen aangaan en voltooien voor extra beloningen. Hierbij is het zo dat het niveau van de SBC ook bepalend is voor je beloning. Dit kan variëren van een paar munten tot een Gold Pack.

fifa-17-8

Een andere aanpassing is dat je nu je FUT team kan downloaden om zo offline tegen je vrienden te spelen. Dit zijn de kleine veranderingen waar ik het dan over heb. Het is niet ingrijpend, maar het zorgt er wel voor dat je samen met je vrienden meer plezier kunt beleven aan de game. Hierdoor is bij FUT meer de nadruk gelegd op het couch gamen, iets wat we steeds meer terug zien komen bij de verschillende modi binnen in FIFA 17.

Maar met al deze aanpassingen, is FIFA dan alleen maar vooruit gegaan? Nee, verre van zelfs. Dit zien we met name terug in de A.I. van de tegenstander. Nadat EA al heel wat ervaring heeft opgedaan met de FIFA games mag je verwachten dat ze dit inmiddels onder de knie hebben, maar helaas… Als we stil staan met de bal, als we een wissel doorvoeren en zo zijn er nog een heleboel momenten met dode spel situaties, dan blijven de verdedigers in rondjes om je heen rennen, of ze rennen van links naar rechts zonder enige aanleiding.
fifa-17-21Dit zie ik dan ook als een grove fout in de programmering, hoewel anderen het eerder zullen zien als een makkelijke opening in de verdediging. Maar ongeacht je mening hierin, het is iets wat verre van natuurlijk is en dan ook een punt is waar EA het erg laat liggen.

Verder is het nog steeds een game die niet door iedereen wordt gezien als een voetbalspel, met name omdat de nadruk ligt op veel fysiek contact, iets wat bij voetbal wel voorkomt, maar niet in die hoeveelheden dat FIFA de laatste jaren laat zien. Gelukkig is het iets aangepast, je zult dan ook minder snel de confrontatie opzoeken en vol op de bal spelen, dit komt omdat de tegenstander makkelijker weg kan draaien. Het is dus iets minder aantrekkelijk om altijd maar een sliding of een tackle in te zetten, maar het is nog steeds erg aanwezig in de game.

Verder zien we ook dat het hele vrije trappen, penalty en corner systeem is aangepast. Kon je in het verleden nog een beetje zien en inschatten wat de curve van de bal zou zijn, inmiddels zien we bij een corner en vrije trap een gele X op het veld staan, dat is de locatie waar de bal terecht komt, maar verder is dit niet echt te sturen. Ook bij vrije trappen is het nu anders opgezet, je kunt nu alleen de looprichting, de lengte van de aanloop en de schotkracht bepalen. Even makkelijk links in de kruising schieten is er niet meer bij en daar gaat nogal wat trainingstijd in zitten.

fifa-17-18

Ditzelfde zien we ook terug met het nemen van een penalty. Ook hierin is het looprichting en de loopafstand die je zelf kunt bepalen, daarna is het drukken en bijsturen om zo een goede penalty te nemen. Iets wat niet heel erg moeilijk hoeft te zijn, helemaal vanaf de 11 meter niet, maar het is toch even omschakelen en het lijkt nu ook meer een precisie werk te zijn in plaats van een simpele druk op de knop.

Nu is het altijd bij de FIFA en PES strijd dat het aankomt op persoonlijke voorkeur. Als het je alleen maar gaat om gameplay, dan is PES 17 de game die je moet kopen. Maar als je kijkt naar de verschillende mogelijkheden in de game, dan is FIFA 17 veruit de beste game. Met als aanvulling van “The Journey” zorgt FIFA 17 er in ieder geval voor dat de game veel nieuwe aantrekkelijke content bezit.

Review - FIFA 17
FIFA 17 heeft een grote slag geslagen met 'The Journey'. Verder heeft de game een aantal kleine upgrades gekregen die ervoor zorgen dat de game weer een couch-game aan het worden is.
Verdict8.8