Afgelopen week was het perfect Nederlands weer om aan de slag te gaan met The LEGO Movie 2-Videogame. Heerlijke regen en harde wind zorgde ervoor dat we samen met een aantal kinderen van de KinderJury aan de slag konden gaan met de nieuwste game.

Om direct maar met de deur in huis te vallen. Het eerste wat sommige kinderen aangaven. Dit is deel twee, wat is er allemaal gebeurt in deel 1? Misschien was het inderdaad wel handig geweest om een korte recap te doen van wat er allemaal heeft plaatsgevonden voordat ze met de game aan de slag gaan.

Wildstyle en Emmet mogen de wereld weer redden

Maar goed, tijd om te beginnen aan de game en om te kijken wat voor een spannend avontuur deze game met zich meebrengt. We beginnen in de verwoeste stad New York. En nee, er is geen grootste oorlog geweest, maar een invasie door buitenaardse Duplo wezens. Inderdaad, Duplo zorgt voor vernietiging alom. Sterker nog, de wereld waarop we beginnen kun je het beste vergelijken met de wereld van Mad Max, alleen dan gemaakt uit LEGO.

Terwijl we aan de slag gaan zien we dat de game een andere opzet heeft. Nu is het eerder een open wereld waarbij je de missies aanneemt door rond te lopen. Hierdoor zal je niet van level naar level gaan en een grote hub hebben waar je vrij kunt rondlopen. Het lijkt er dan ook op dat je deze game eerder een combinatie kan noemen van LEGO Worlds en LEGO Dimensions.

Van punt A naar B springen is nu makkelijker dan voorheen

Daarnaast hebben ze ook nog eens andere planeten die we kunnen bezoeken. Hierbij is het dezelfde opzet, je moet de wereld inladen (wat lang duurt) en daarna kun je aan de slag gaan met alles wat er te doen is. Het grootste heeft te maken met de missies die je willekeurig kunt aannemen in de levels, maar er is nog zoveel meer te doen dan dat. Want, bij alles wat je kapot maakt krijg je nu een aantal blokjes terug met allemaal verschillende kleuren. Als je dan genoeg steentjes heb van een aantal kleuren, dan kun je weer nieuwe items bouwen, nieuw huizen neerzetten.

Ook kom je soms relikwieën tegen. Deze kun je dan weer inleveren bij de winkels die je hebt gebouwd. Hierdoor krijg je nieuwe wapens, personages, items of blauwdrukken. Mocht je dubbele items krijgen, dan krijg je daar ….. voor terug. Als je daar 5 van hebt, dan kun je die weer omwisselen voor een nieuwe relikwie. Zo krijg je altijd de kans om alles te unlocken in de game, en geloof me, net zoals met alle voorgaande LEGO games is er heeeeel erg veeeel om te unlocken.

We zien dat er heel erg veel bekende en onbekende LEGO personages zijn om te unlocken

Door dingen te bouwen kun je zo een mooie stad inrichten, maar het kan je ook helpen om verder te komen in een level. Soms moet je een trampoline bouwen om hogerop te komen, maar ook een sproeier is soms nodig om dingen te kunnen laten groeien. Alles helpt je een beetje om verder te komen in de werelden.

Inderdaad, er zijn een aantal werelden, nog meer dan de wereld die we in de film zien. Hierdoor is het een hele leuke game die meer bied dan je zou verwachten. Helemaal als je kijkt naar de vele opties die de diverse werelden met zich meebrengen. Zo zit de het ene moment in de LEGO Movie 2 wereld, daarna zit je in een LEGO Friends wereld. Hierdoor merk je dat de game verder kijkt dan wat ze altijd deden. We zagen nog nooit eerder Duplo en LEGO Friends voorbijkomen in een LEGO game tenslotte.

Speel LEGO The Movie 2 Videogame ter land, ter zee en in de lucht!

Maar omdat er nu meerdere open werelden zijn, waarbij je ook nog een verschillende stijlen LEGO voorbij ziet komen, is het niet altijd even duidelijk wat nu het precieze verhaal is, althans, het komt soms een beetje verwarrend over op de kinderen. Iets waar we ons wel wat bij kunnen voorstellen.

In de voorgaande delen moest je een aantal levels doorlopen die je doormiddel van een aantal scenes het verhaal in chronologische volgorde aan ons verteld. Maar omdat het nu een open wereld is hoef jij je niet te houden aan deze logica. Hierdoor maken de kinderen sprongen vooruit en achteruit in het verhaal, terwijl ze ook nog eens tussen verschillende werelden reizen.

Ultrakatty is zeer geliefd onder de kinderen

Hoe raar het ook mag klinken, het feit dat er niet een vaste volgorde zit in de game, dat je kunt gaan en staan waar je wilt (mits je genoeg LEGO blokjes hebt om er te komen) zorgt er juist voor dat de kinderen meer plezier hebben met de game. Omdat de kinderen de game nu kunnen spelen zoals ze het zelf willen kunnen ze opgaan in hun eigen verhaal/fantasie. Wil je een uur rondlopen en dingen slopen, dan kan dat, wil je het verhaal volgen, dan kan dat ook. De mogelijkheden zijn onbeperkt.

De vrijheid in de game zorgt er voor dat ze meer en vooral langer genieten van de game. Je ziet dat het nu niet om het gamen gaat, maar om het verzamelen van LEGO blokjes om zo mooie creaties neer te zetten. Ze hebben dus gekeken naar de mogelijkheden van LEGO World en het beste meegenomen naar LEGO The Movie 2 Videogame. Daarnaast zien we ook dat niet lineaire gamen goed valt bij de kinderen, waar we het tenslotte allemaal voor doen.

Review - The LEGO Movie 2-Videogame
LEGO The Movie 2 Videogame stapt af van haar standaard gameplay. Een goede volgens de kinderen, ook al kan het soms wat verwarrend zijn.
Verdict8.7