Hitman, Agent 47; we weten allemaal precies wie er mee bedoelen. Dat is dan ook waar deze game zo sterk in is. Een vast vertrek punt. De rest van de missie is aan jou om in te vullen. Ga je als ervaren Hitman speler te werk, of als nieuwkomer die alles met een wurgtouw wil omleggen. Dat is het fijne aan de Hitman games, alles mag en is mogelijk.
Inmiddels zijn we alweer aangekomen bij de nieuwste game van Hitman, genaamd Hitman 2, ondanks dat het niet deel twee is in de serie, maar deel twee is in de nieuwe opzet van de game. Dit komt omdat het een reboot is van de game met een nieuwe opzet qua levels. Deze nieuwe opzet zorgt er voor dat de game zowel voor nieuwkomers als hardcore Hitman spelers een leuke en vooral uitdagende game is.
Ook deze keer gaat Agent 47 samen met Diana Burnwood de hele wereld over om bepaalde doelwitten uit te schakelen die in het vorige deel voor veel open eindes hebben gezorgd. Gelukkig geeft Hitman 2 ons een boel antwoorden waarom we duizenden kilometers afleggen om bepaalde personen uit te schakelen. Hierdoor is het een duidelijk vervolg op het vorige deel, maar het geeft je ook nog genoeg ruimte om een eigen ingeving te geven aan het verhaal. Wat dat betreft lijkt IO Interactive zich nu al klaar te maken voor Hitman 3.
Om te beginnen is er niet heel erg veel verandert in de manier van gameplay; jij loopt als Agent 47 rond in een grote ruime map waarbij je te maken hebt met heel erg veel NPC’s. Deze hebben gesprekken met elkaar of een bepaald patroon hebben om door de map te lopen. Het is dan aan jou om zo onopvallend mogelijk de doel of doelen uit te schakelen terwijl jij je als een ghost tussen de mensen beweegt. En dat is ook waar de uitdaging van de game ligt. Je kunt natuurlijk ervoor kiezen om makkelijk een sniper te nemen, ergens boven in een flatgebouw klimmen en iedereen uitschakelen, maar dat is niet waar de game je voor zal belonen. De beloning zit hem in de uitdagingen die je aan wilt gaan in de level.
De bonussen die je in een level kan verdienen doe je door ervoor te zorgen dat je aan bepaalde voorwaarden de level uitspeelt. Dit kan te maken hebben met de manier waarop je de moord laat plaatsvinden (het op een ongeluk laten lijken), maar ook door bijvoorbeeld ervoor te zorgen dat er overal paniek is en je dan tijd hebt om je target uit te schakelen. Al deze extra opties zorgen ervoor dat je niet je standaard score behaald naar het voltooien van een level, maar je krijgt te maken met een extra bonus factor bovenop je score. Hierdoor schiet je totaal vaak met sprongen vooruit.
Het leuke aan deze elementen in de game is dat het niet altijd te maken heeft met je doelwit. Zo zien we dat het uitschakelen van camera’s, neerschieten van vogels, rubberen eendjes vinden hier ook invloed op hebben. Hierdoor kun je upgrades unlocken die het je tijdens het opnieuw spelen van de missie een stukje makkelijker maken. Denk hierbij aan sneller doorladen van je kogels, een betere scoop of een grotere magazijn. Alle kleine beetje helpen je om beter door de missie te komen.
Wat ik ook nog steeds prachtig vind is dat deze game je niet de wereld in chronologische volgorde laat verkennen. Ok, we beginnen op het strand van Hawke’s Bay in Nieuw Zeeland. Daarna is het helemaal aan jezelf of je hier verder gaat of binnen enkele minuten aan de slag gaat in Miami, Santa Fortuna of bijvoorbeeld Isle of Sgàil. Dit zorgt er ook voor dat je niet gefrustreerd vast blijft zitten in een level en snel verder kunt met de volgende opdracht. Het mooiste van alles vind ik de level Himmelstein in Oostentrijk. Dit is de level die we ook al konden verkennen als pre-order bonus.
Het is op zich een redelijke statische level, je zit boven op een berg als sniper om zo een aantal gasten tijdens een bruiloft uit te schakelen. Je kan dit zowel co-op als lekker in je eentje doen. Hoe dan ook, je krijgt hierbij een timer die gaat lopen. De gasten zullen niet voor altijd op de bruiloft blijven zitten/rondlopen tenslotte. Doormiddel van diverse uitdagingen kan je weer ervoor zorgen dat je je upgrades unlockt. Als je dit goed aanpakt zal het ervoor zorgen dat je elke keer een net betere score kunt neerzetten.
Dit is wat de nieuwe opzet van de Hitman reeks zo leuk, uitdagend en spannend maakt. Je kan kiezen welke level, wanneer je speelt. Je kan kiezen hoe je het voltooid en met welk wapen je het doet. Dit zorgt ervoor dat je een level op zoveel verschillende manieren kunt uitspelen dat je heel erg lang zoet bent met alle challenges.
Daarnaast is er ook nog eens een community die challenges voor je maakt/bedenkt waardoor je nog meer opties hebt om maximaal van de game te kunnen genieten en ook dat de game tot de max kan worden gespeeld.
Verder moet ik toch ook wel vermelden dat dit een game is die weet hoe ze je een oog-gasme moeten geven. Vanaf het moment dat je op het strand rondloopt tot dat je door de pitstraat loopt, alles ziet er heerlijk uit en de NPC’s zien er ook goed uit als het aankomt op onderlinge interactie.
Ok, je hebt geen wijde open wereld waar je door kunt sneaken, lopen rennen, de levels zijn groot genoeg om een level aantrekkelijk te maken en het complex genoeg te maken zodat je elke keer weer voor een leuke uitdaging komt te staan.
IO Interactive heeft met Hitman 2 weer een prachtige game afgeleverd die er voor zorgt dat we 2018 met een glimlach kunnen afsluiten. Dus het is tijd om weer de wereld van Agent 47 in te duiken en kijken welke prachtige manieren we kunnen verzinnen om onze targets om te brengen.
- Challanges in overvloed
- Moeilijkheidsgraad is goed
- Soms grafische haperingen