Bezircle 01

One-button tactical arcade party game. Loads of challenging levels.

30 april was het dan zover. De release van Bezircle, een tactische multiplayer puzzelgame van Ludomotion was een feit. Ondergetekende was door de makers van de game uitgenodigd om naar de Dutch Game Garden te komen om daar de launch party van de game bij te wonen en het spel uit te kunnen proberen. Bij binnenkomst zijn we al snel naar één van de zuilen afgestapt waar de game op te spelen was. Onbekend dat we waren met het spel probeerden we gelijk de multiplayer uit, die je met maximaal vier personen kan spelen. Omdat we met controllers speelde en in het begin geen idee hadden welke knoppen we moesten gebruiken werden we keihard afgestraft door de computer. Het was vrij snel duidelijk dat het AI van het spel vrij hoog ligt en dat stimuleerde ons om gelijk revanche te nemen nu wetende welke knoppen we moesten gebruiken…

Wat is Bezircle?

Bezircle is een tactische arcade game die je kan downloaden via de Apple App Store en wordt nog verwacht voor Google’s Android. Het spel is te spelen op een iPhone, iPod touch en iPad die draaien op iOS 5.1 of hoger en komt, ondanks dat het prima werkt op een iPhone, echt beter tot zijn recht op een iPad vanwege de grootte van het scherm. Bezircle is een game die je alleen kan spelen, maar duidelijk bedoeld is om met meerdere mensen te spelen. Het doel van het spel is simpel, verover zoveel mogelijk orbs en speel je tegenstanders van het veld.

De gameplay

Het spel is eigenlijk makkelijk te onder de knie te krijgen, je gebruikt immers maar één knop. De orbs zijn met elkaar verbonden door een brug en je verplaatst je naar de aangesloten orb door eenmaal op de knop te klikken. Als je character voldoende energie heeft, die je krijgt door rondzwervende larven te pakken, dan kun je de orb veroveren door de knop lang genoeg ingedrukt te houden zodat je deze Bezircled.

Let hier wel bij op dat je alleen een orb kan veroveren die naast een van je andere orbs ligt. Hierin ligt ook gelijk de eerste uitdaging, want heb je niet genoeg energie, dan moet je eerst larven gaan verzamelen voordat je verder kunt. Daar door kan het gebeuren dat je tegenstander jouw orbs snel probeert in te pikken. Zijn al jouw orbs veroverd… dan is het game over. Gelukkig zijn er ook orbs op het veld die bij het veroveren je een power up geeft. Dit vertaald zich door of dat je sneller beweegt of dat je larven op langere afstand kan absorberen.

Echt een multiplayer party game

Zoals aangegeven, kan je Bezircle alleen spelen, de singleplayer mode bestaat zelfs uit totaal 7 acts met in totaal 50 levels, waarbij je per level steeds meer leert over het spel en wat er mogelijk is. Maar komt nog beter tot zijn recht als multiplayer game, dit wordt al vrij snel duidelijk als je naar deze modus toegaat. Als eerste kies je namelijk een van de acht personages en kunnen er maximaal vier spelers mee doen, uiteraard heb je ook de optie om in plaats van drie menselijke tegenstanders voor computer tegenstanders te kiezen.

Bezircle 02

Als dit eenmaal gedaan is kom je in het volgende scherm voor de keuze te staan welke gamemodus en welke arena je wilt. Hierbij komt eigenlijk de variatie van het spel naar boven, want je kunt namelijk uit drie verschillende gamemodus kiezen en uit maar liefst zeventien verschillende arena’s, die ook weer willekeurige gegenereerd worden.

Kiezen van de juiste gamemodus en arena

Bij het kiezen van de gamemodus heb je de keuze uit domination, one minute of elimination. Bij domination is het de bedoeling om zoveel mogelijk orbs te veroveren, hierbij eindigt het spel als alle grijze orbs zijn veroverd, wie de meeste orbs heeft verzameld wint. De andere twee modes zijn redelijk vergelijkbaar, maar onderscheiden zich door dat je zoals bij elimination het spel pas eindigt als al je tegenstanders van het veld hebt gevaagd. Een tegenstander krijg je van het speelveld door al hun orbs te veroveren. One minute is eigenlijk vergelijkbaar met domination, maar heb je er nu maar een minuut de tijd voor.

Dan heb je ook nog de mogelijkheid de arena te kiezen, vooral het kiezen van de arena is enorm belangrijk. Je bent begint het spel altijd in de standaard modus, maar het kiezen van een andere arena zorgt ook voor andere regels. Zo heb je bijvoorbeeld de keuze uit de arena’s King, Energize of Survival. In de arena King vind je namelijk de King orb die je bij het veroveren de mogelijkheid geeft om energie te stelen van je tegenstander als je hem of haar aanraakt, in Energize kom je geen larven tegen en kan je alleen maar de oh zo belangrijke energie krijgen door de Energize orbs te veroveren. De arena Survival is mijn persoonlijke favoriet, hierin wordt langzaam aan het veld steeds kleiner doordat er steeds orbs ontploffen. Mocht je net rondcirkelen om een van deze orbs, dan is het game over voor je, maar het kan ook zomaar zijn dat een tegenstander van jou die voor staat dit lot ondergaat.

Bezircle 03

Aansluiten

Bezircle is een heerlijke game om met meerdere mensen te spelen, niet alleen vanwege de vele combinaties die mogelijk zijn in de multiplayer, maar ook vanwege de muziek en de graphics. Het is niet alleen een enorm leuk en verslavend spel, maar ook vanwege de graphics die er gewoon gelikt uit zien. Ondanks alle positieve ervaringen die ik over gehouden hebt van het spelen van de game, is er wel een puntje van kritiek. En dat is de arena Lockdown. Bij Lockdown heb je namelijk een of meerdere orbs op het veld die je nooit meer kwijtraakt nadat je deze verovert hebt, als je dit combineert met de gamemodus Elimination en zowel jij als een tegenstander hebben zo’n orb, dan kan er simpelweg niemand winnen. Daar wil ik er trouwens aan toevoegen, dat Bezircle ook niet zou misstaan tussen de andere indie games op de consoles en hopelijk zal deze game zijn weg hier ook naar toe vinden.

365Gaming Verdict: 9