Yippee ki-yay! Het is eindelijk zo ver! We kunnen eindelijk aan de slag met Red Dead Redemption 2, de game die Rockstar weer opnieuw op de kaart zet, want Red Dead Redemption 1 en GTA V zijn alweer een tijdje geleden uitgekomen (ondanks dat GTA V het nog steeds goed doet).

Ok, we zijn zeker niet één van de eersten die de review online zetten, maar wij zijn van mening dat dit ook niet een game is die je even snel speelt. Dus we hebben ons even een tijdje opgesloten om Red Dead Redemption 2 te spelen en dat neemt nogal wat tijd in beslag. 😉

We mogen ons weer verheugen op een wereld die groots is en een game die zich 12 jaar voor de vorige Red Dead Redemption afspeelt. Deze prequel richt zich dan ook met name op de Dutch Van der Linde gang.

Meet Dutch and the gang

Nadat een bankoverval in Blackwater (ja, dezelfde stad als uit het vorige deel) verkeerd afloopt moeten ze vluchten voor de marshals en verschillende bounty-hunters. Er is namelijk nogal een flinke prijs op hun hoofd gezet. Hierdoor ben je overgelaten aan het echte outlaw leven vol met diefstallen, overvallen en vechtpartijen terwijl de gang ook nog eens worden opgejaagd door rivaliseren gangs. Al met al een goede setting als je het aan mij vraagt.

We gaan weer terug naar het rauwe, grauwe Wilde Westen waar ik in het vorige deel helemaal verliefd op ben geworden. Nu moet ik zeggen dat de wereld van het vorige deel nu minder aanwezig is, het lijkt dan ook eerder op een omgeving gebaseerd op de The Oregon Trail en niet de stoffige woestijn uit het vorige deel.

Hierdoor kan de wereld meer verrassings elementen bevatten, was een overval vanuit de bosjes en tussen de bomen schuilen is nu juist makkelijker gemaakt voor de NPC’s in de game. De veranderende setting zorgt voor meer mogelijkheden, nu maar hopen dat deze ook daadwerkelijk maximaal benut worden door Rockstar.

Genoeg land om te ontdekken

We volgen in Red Dead Redemption 2 de rol van Arthur Morgan in de Dutch Van der Linde gang. Arthur is al van jongs af aan onderdeel van de gang. Hij is als kind door Dutch opgevangen en opgenomen in zijn gang. Ze hebben inmiddels 20 jaar elkaar door dik en dun gesteund en is hij Dutch zijn rechterhand.

Terwijl we ons een weg banen door de sneeuw, komen we uit in een prachtige omgeving die uit 5 staten bestaat. Zoals we gewend waren uit deel 1 zullen we ons ook nu te paard moeten verplaatsen door deze wereld. En paardrijden doe je dan ook het hele spel door, dit omdat de meeste missies en side-quests verdeeld zijn over alle staten. Ok, je kan ook de trein nemen, maar daarmee ga je van station naar station. Hierdoor kom je niet altijd op de exacte locatie uit, maar soms scheelt het wel 15 minuten galopperen.

Rockstar komt haar woorden na als het gaat om de prachtige open wereld waarin we ons begeven. Alles is interactief en elke knop die je indrukt heeft gevolgen, zoals per ongeluk je shotgun af laten gaan in een drukke straat, maar ook het verkeerd benaderen van voorbijgangers kan invloed hebben op je game. Hierdoor is er door Rockstar een wereld gecreëerd die jou als speler centraal zet. Iets dat wij als gamers tegenwoordig verwachten, maar zeker niet wat elke game ons ook daadwerkelijk geeft.

Een ander USP van Rockstar is de lange storymode die de game bevat. Deze kan makkelijk 60 tot 65 uur in beslag nemen, los van alle andere opdrachten die je in de game tegenkomt. Nu is het wel zo dat ik deze uitspraak inmiddels een beetje misleidend vind.

On the road again

Ja, je hebt inderdaad een prachtig indrukwekkend verhaal. Maar de grootsheid van het verhaal is in mijn ogen ook het grootste nadeel. De opdrachten gaan na verloop van tijd een beetje als herhaling aan te voelen. Ook komt het ‘Go & Fetch’-gevoel erg naar boven.

Meerdere missies sturen je op pad, je moet van punt A naar B, naar C, terug naar A om daarna weer naar C te gaan. Zo ben je al snel een 30 tot 45 minuten bezig terwijl je missies maar een paar minuten actie bevatten. Sommige gamers kunnen dit waarderen, omdat je de wereld zo leert kennen.

Persoonlijk zijn grote open ruimtes in een open wereld niet mijn ideale manier van invullen van een open wereld. Ik heb liever een kleinere wereld waar meer te doen is dan alleen maar naar de vogels, konijnen en ander te kijken. Ok, er zijn genoeg dieren te zien, maar dat is toch anders dan een interactieve wereld waarbij je met zoveel mensen in aanraking komt.

Dieren in overvloed

Dit verklaard ook direct de duizenden en duizenden regels aan tekst die in de game zitten. Deze komen met name naar boven als je samen met iemand een missies voltooid. Als je toch 10 minuten op en paard zit, dan kun je net zo goed een gesprek met elkaar voeren tenslotte.

Een andere reden waarom dit zo lang aan kan voelen komt door het (semi)gebrek van fast-travel. Het zit wel in de game, maar het kan alleen worden gebruikt vanuit je kamp. Vanuit hier kun je makkelijk snel naar de andere kant van de map reizen, maar zodra je terug wilt, dan zul je weer een tijdje moeten doorbrengen met je trouwe 1PK sterke volbloed.

Dit zorgt er eerder voor dat het een game is die meer de nadruk legt op de wereld ontdekken, diersoorten spotten, af en toe strangers helpen. Maar om te zeggen dat Red Dead Redemption 2 een fast-paced action packed game is, dan kom je van een koude kermis thuis.

In de grote stad is waar het gebeurt

Terwijl je ondertussen rustig de wereld verkent merk je al snel dat de grootse wereld niet overbevolkt is als het aankomt op medemensen en de dieren. Het zorgt er dan ook voor dat jagen een leuk uitdaging bied, maar ook hierbij kan het zo zijn dat het soms als een lege wereld aanvoelt. Persoonlijk ben ik meer een fan van de zogenaamde strangers die je om hulp vragen, dit soort elementen hadden van mij vaker in de game mogen plaatsvinden om de wereld een voller gevoel te geven.

Het is een heerlijke wereld om in te verdwalen, de game bied ons een prachtige omgeving om uren van te genieten. Helemaal omdat je ook de wereld in ‘Cinematic View’ kan ontdekken. Hierdoor kun je, nadat je het hebt ingeschakeld, met een druk op de knop de open wereld kan ontdekken met Hollywood-shots. Hierdoor lijkt de game eerder een AAA film dan een AAA game.

Cenimatic View geeft de game een Hollywood gevoel

Als we het toch hebben over de camera, je kan de game ook nog op een aantal andere manieren spelen. Naast de standaard camera (third person van dichtbij of ver af) kun je ook naast de ‘Cinematic View’ ook nog de game in first person spelen. Dit doe je met een simpele druk op de knop. Dat lijkt misschien niet indrukwekkend, maar als je de game in first person speelt, dan lijkt het alsof je een compleet andere game aan het spelen bent.

Alles ziet er net anders uit, zo is paard rijden niet meer hetzelfde. Door een andere point of view en het rijden op je paard gaat je hoofd (en dus ook je zicht) op en neer. Dit zijn details die ervoor zorgen dat de game steeds meer de werkelijkheid opzoekt en het steeds minder je het gevoel geeft dat je een game aan het spelen bent.

First Person is leuk, maar soms best lastig

Naast deze vorm van realisme merken we ook dat de verloop van tijd invloed heeft op verschillende dingen. Zo zul je merken dat je alles moet onderhouden. Als je niet op tijd gaat eten in de game, dan kun je sneller vermoeid raken en uiteindleijk ook afvallen. Ook een keer een bad nemen is goed voor je gesteldheid, net zoals je haar doen en je baard een beetje trimmen. Maar je zult ook je paard goed moeten verzorgen. Niet alleen aaien, maar ook eten geven en soms moet je gewoon je paard even geruststellen als er een roofdier in de buurt zit.

Terwijl je ervoor zorgt dat jij en je paard in topconditie blijven moet je natuurlijk ook ervoor zorgen dat je wapens in goede conditie blijven. Deze zul je dan ook moeten schoonmaken met Gun Oil die je in de winkel koopt. Het is even poetsen en je kunt weer verder.

Schone wapens zijn er belangrijk

Doe je dit niet, dan zal je wapen vastlopen en daar sta je dan met een kapot wapen tegenover een aantal andere gunslingers. Door dit soort dingen zorgt Red Dead Redemption 2 ervoor dat het op vele elementen de lat zo hoog legt dat het soms (te) realistisch overkomt.

Naast de game hebben we ook nog een grote online wereld, het enige nadeel is dat deze nu nog niet beschikbaar is. Hier moeten we nog even op wachten voordat het zover is. We hopen dan ook dat het nagenoeg gelijk zal zijn aan de multiplayer van de vorige Red Dead Redemption, hierbij was het een free-for-all, een team-deathmatch of een co-op match waarbij je alleen of gezamenlijk teams missies moet voltooien.

Met de nieuwste hype Battle Royale zal het niet geheel onwaarschijnlijk zijn dat we deze ook voorbij zien komen in de online wereld van Red Dead Redemption 2. Voor nu moeten we nog even wachten, eind deze maand zal (volgens de geruchten) de open beta live gaan en zullen we hier meer over te weten komen. Maar voor nu hebben we nog genoeg om ons zoet mee te houden in de offline game.

Review - Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2 is een niche game die je laat zien waar Rockstar toe in staat is. Uren genieten van het oude Wilde Westen is wat deze je game je wil geven en daar slagen ze perfect in.
Verdict8.7
  • Grafisch super
  • In-game realisme
  • Open wereld voelt leeg aan
  • We moeten nog wachten om online aan de slag te kunnen gaan
8.7Verdict

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.