Bioware en EA liepen ons al maanden lang lekker te maken met hun nieuwe game Anthem. Dit zou dé nieuwe futuristische game moeten worden die ons maanden (al niet jaren) bezig zou moeten houden. Na de Early Acces kwamen er toch flink wat negatieve verhalen naar buiten en zijn de meningen verdeeld. Wij zochten voor jullie uit of deze game de kritiek waard is.

Anthem is de nieuwe coöperatieve action game van EA en Bioware. In deze game ben je een Freelancer die opdrachten uitvoert in een post-apocalyptische wereld. Je beschikt over een uitermate krachtige Javelin (exosuit) die verschillende soorten wapens en special abilities bevat. Je gaat aan de slag met andere mensen om deze wereld weer in zijn oude glorie te herstellen.

Het allereerste wat je opvalt is hoe mooi de wereld gemaakt is. De game heeft het grafisch uitstekend voor elkaar en je wordt verrast door vele verschillende locaties. Van reusachtige grotten tot onderwater werelden, van reusachtige bergtaferelen tot aan grote open begroeide landschappen, alles ziet goed gevarieerd uit. Het geeft je een gevoel alsof je in de wereld van ‘Avatar’ zit.

In het begin heb je geen flauw idee hoe, wat en waarom je iets doet. Het voelt allemaal wat vaag aan en je doet dus eigenlijk maar wat. Maar naarmate de game vordert krijg je steeds meer informatie. Je ontmoet verschillende NPC’s die jouw beetje bij beetje vertellen wat er gebeurd is en je opdrachten geven om de wereld weer te herstellen naar hoe deze ooit was. Deze NPC’s zijn ook weer van hoge grafische kwaliteit.

Maar een goede game kwalificeert zichzelf niet alleen door mooie graphics en goed uitziende NPC’s. Je wilt ook een goed verhaal hebben en je wilt het gevoel hebben dat je daadwerkelijk in het verhaal zit, dit is dan ook waar het misgaat. Als je een missie wilt doen, ben je eerst een minuut tot anderhalve minuut aan het wachten voordat de missie en de wereld überhaupt geladen is. Je gaat dan met 3 anderen (tenzij je een einzelgänger bent en de opties aanpast) de missie voltooien en bent dan 10 à 15 minuten rond aan het knallen en allerlei dingen aan het verzamelen. Vervolgens is de missie klaar en ja hoor, je mag weer een dikke minuut naar je laadscherm gaan zitten staren.

Na het laadscherm keer je weer terug naar je basis, selecteer je volgende missie en ja hoor, je raad het al; je mag weer gaan zitten wachten. Deze lange laadtijden zijn voor de game ervaring erg storend. Je wordt hierdoor heel erg uit het ritme gehaald. Het verhaal valt hierdoor op de achtergrond en levert je meer “oh ja”-momenten op dan dat je daadwerkelijk zit te wachten op hoe het verhaal verder gaat.

Aan het begin van de game kies je je eerste Javelin uit 4 verschillende opties. Alle 4 de Javelin’s hebben hun eigen special abilities en features. Zo heb je de ‘Ranger’, die van alles wel wat heeft en zodoende een gebalanceerde versie is van alle Javelins. ‘Storm’ focust zich meer op snelheid en area damage in ruil voor wat minder defense. De ‘Colossus’ is als het ware de tank en is niet zo wendbaar, maar heeft veel meer armor waardoor die meer klappen kan opvangen. En als laatste is er nog de ‘Interceptor’. Dit is de snelste van alle Javelins en focust zich voornamelijk op close combat action.

Zo is er dus voor ieder wat wils om mee te spelen. Maar vervolgens is er maar weinig “crossplay” tussen de Javelins. Je zou verwachten dat de Javelins elkaar zouden aanvullen, dat je team gebalanceerd moet zijn en zodoende dus een Colossus nodig hebt om de damage op te vangen e.d.. Maar dit is helaas niet het geval. Het maakt totaal niet uit welke Javelin je neemt en het is dus gewoon simpel knallen op alles wat je ziet. Dit is jammer om te zien en zorgt ervoor dat er dus geen tactisch teamplay in zit, iets wat je wel zou verwachten.

Tijdens de Early Acces werd er ook veel geklaagd over bugs in de game. Gelukkig speelde wij Anthem ook na de Day 1-patch en hebben nog geen bugs gehad op de PS4. Tot nu toe hebben we alleen last gehad van twee server issues. De eerste keer was tijdens de tutorial en moest hierdoor helaas de volledige tutorial overnieuw doen. De tweede keer was er niks aan de hand en was alle voortgang bewaard.

Ondanks dat wij geen last hebben van de bugs zijn er nog wel een ander aantal rare dingen in de game die bij ons vraagtekens oproepen. Zo moet je bijvoorbeeld ook kiezen hoe jouw personage eruit ziet qua gezicht. Hier zijn toch flink wat opties om uit te kiezen en zal zeker tijd hebben gekost om het er zo uit te laten zien. Maar waarom? Zodra je in je basis rondloopt, speel je first person en zie je je hoofd niet en als je missies doet is het wel third-person maar dan zit je in je Javelin. Hoe jouw personage er dus uitziet is compleet overbodig.

Vervolgens zijn er nog de talloze NPC’s die er rondlopen en in je basis staan. Met het merendeel kun je ook een gesprek aangaan, maar ook heeft geen toegevoegde waarde. Er zijn maar een paar NPC’s die je missies geven en dit zijn overigens steeds dezelfde NPC’s. De andere NPC’s staan er voor mijn gevoel meer als opvulling. Je kunt met ze in gesprek gaan en soms moet je een keuze maken waardoor je je loyaliteit als Freelancer verhoogd, maar that’s it. Op deze manier gooi je weer waardevolle minuten weg die je beter had kunnen besteden aan je zoveelste laadscherm.

Oh en we moeten natuurlijk de Free Roam niet vergeten. Het is namelijk ook mogelijk om ,buiten de missies om, de wereld te gaan verkennen op je eigen houtje. Nou ja, eigen houtje, ook hier wordt je weer in een lobby van 4 gegooid tenzij je de opties aanpast. Tijdens je ontdekkingstochten kun je gewoon genieten van de omgeving, gewend raken aan je Javelin en zijn opties, challenges voltooien en materials verzamelen om items te kunnen craften. Verder lopen er wel enemies rond, maar voelt de wereld toch vrij leeg en dit is vrij zonde.

Maar ook het verzamelen van materials voelt nutteloos. Je pakt elke keer maar een handjevol spullen op om een nieuw Javelin onderdeel te bouwen, terwijl je tijdens je volgende missie al meerdere items krijgt die beter zijn dan hetgeen wat je gecraft hebt.

Qua controls is er niet veel op aan te merken. Het werkt vrijwel allemaal erg soepel en je hebt het snel onder de knie. Ik heb alleen moeten uitvogelen hoe ik van wapen wisselde, aangezien dit nergens terug te vinden was in de game (ja, een dag later toen ik voor het eerst zonder ammo kwam te zitten). De menu keuzes daarentegen zijn weer een ander verhaal. Zo zijn bijna alle opties onder je ‘Options’-button dingen die je zou verwachten onder je ‘Touchpad’-button en van de 4 opties onder je ‘Touchpad’ zijn er weer 3 die je juist zou verwachten onder ‘Options’. Het lijkt dus alsof ze geen enkele usability test hebben uitgevoerd, ondanks dat de game volgens EA halverwege 2018 al klaar zou zijn geweest.

Op de soundtrack heb ik niets aan te merken. Het versterkt het gevoel van de post-apocalyptische wereld en laat je net dat beetje extra genieten. Ook het volledig aanpassen van je Javelin qua kleuren en materialen is tof gedaan. Je kunt deze op simpele wijze volledig aanpassen naar jouw wensen om je te onderscheiden van anderen.

Ondanks alle rariteiten die ik hierboven genoemd heb, moet ik toch toegeven dat ik de game niet zo slecht vind als dat het lijkt. Hoe meer tijd ik erin stop, hoe meer ik van de game geniet. De wereld is interessant en de Javelins zijn enigszins geniaal. Het is heerlijk om door de wereld heen te vliegen met je teamgenoten (of je ze nu kent of compleet random zijn). Sommige battles zijn uitdagend en vereisen wat meer van je dan hersenloos knallen. Ze hebben niet overal de beste keuzes in gemaakt, maar daar wen je na een aantal uur spelen wel aan. Anthem heeft zeer zeker potentie en het is nu maar afwachten of ze het geheel nog kunnen upgraden naar een hoger niveau.

Review - Anthem
Anthem is een game met potentie
  • Grafisch een lust voor het oog