Ik wil jullie graag meenemen op reis. Een reis die virtueel gezien één van de meest bijzondere reizen is die ik ooit gemaakt heb. Een reis die je langs woestijn duinen laat glijden, je mee sleept door griezelige spelonken en die je over besneeuwde bergpassen voert. Ik wil jullie vragen om tijdens deze reis alle game gewoontes over boord te gooien want je zal er niks aan hebben. En voor die gene die deze bijzondere reis al hebben gemaakt op de PS3 wil ik vragen om gewoon nog een keer mee te gaan want jij weet al hoe bijzonder het zal zijn.

Een aantal jaren geleden verscheen daar opeens een heel bijzonder spel op de PS3 genaamd Journey. Ondanks zijn toch wel erg korte spelduur werd Journey op handen gedragen door zowel de media als door de gamers zelf. Maar wat is het toch dat dit avontuur zo speciaal maakt. Laat ik eerst iets vertellen over de game.

We merken dat bij het opstarten van de game er geen menu’s, instellingen of opties zijn. Er staat simpel weg gewoon “Begin Reis (X)” en dus drukken we op onze X-knop en beginnen. We bevinden ons in een woestijn met niet anders dan zandduinen om ons heen. Ons karakter is een artistiek vorm gegeven persoon gehuld in een mantel. Aangezien we niks bijzonders zien behalve heel ver in de verte de contouren van een berg waar een straal licht uit komt verplaatsen we ons maar die kant op.

Al glijdend van de zand duinen komen we bij een paar vervallen gebouwen terecht met hier en daar rond dwarrelende stukjes stof. Met de O-knop kunnen we deze stukjes stof pakken en we merken dat we een stukje sjaal krijgen. Wanneer we dan de X-knop indrukken worden we door de stukjes stof de lucht in gevoerd waar we even kunnen zweven. En dit is dan ook de enige uitleg die het spel je geeft.

We lopen verder en verzamelen steeds meer van die stukjes stof waardoor onze sjaal groeit en we daardoor langere tijd kunnen zweven. En steeds wanneer we dan weer in de buurt van stukjes stof of wezens van deze stof komen laad de sjaal weer op. Al word er geen enkele missie gegeven en is alles onuitgesproken is het toch wel duidelijk dat het de bedoeling is dat we ons naar de berg met de straal van licht begeven.

Maar dit hoeven we niet alleen te doen. Ik vroeg jullie niet voor niks mee op dit avontuur. Er zullen namelijk steeds andere spelers verschijnen die zich samen met jou een weg banen door dit landschap. Je zal alleen geen idee hebben wie er met je mee loopt want iedereen is anoniem in deze game. En ook zal je op geen enkele wijze kunnen communiceren. En dat is ook niet nodig want door de eenvoud zal alles heel intuïtief verlopen en zal je elkaar begrijpen.

Al zal het nooit helemaal duidelijk worden waarom wij ons nou naar de berg met de straal van licht moeten  worstelen, en zal het verhaal achter je karakter nooit helemaal duidelijk worden. Het zorgt er wel voor dat er een beroep op je eigen verbeelding word gedaan. Wel wil ik jullie waarschuwen dat dit avontuur niet oneindig zal duren, nee sterker nog het is waarschijnlijk de kortste volwaardige game die ik ooit heb gespeeld. Je zal namelijk binnen twee uur al naar de credits zitten te kijken met een verwonderd gevoel van wat je nou allemaal overkomen is. En de kans is dan groot dat je al binnen 24 uur opnieuw op de X-knop zal drukken om een nieuwe reis te maken.

Ik houd enorm veel van games die net even anders zijn dan de main stream games. Zo vind ik flOw helemaal geweldig en vermaak ik me ook met Flower. En laat deze games nou dan ook net allemaal van de zelfde ontwikkelaar zijn, namelijk thatgamecompany. Journey kende ik vreemd genoeg nog niet en ik ben blij dat dit nu wel het geval is. Alles wat thatgamecompany aanraakt is magisch en vernieuwend en dat gaat dus ook op voor Journey.

Wel zal je open moeten staan voor dit soort vernieuwing om de magie echt te beleven. Als ik dan toch iets van kritiek moet geven op deze game dan is dat toch de korte speelduur en het feit dat je naar mijn mening net iets te veel gestuurd word. Het had van mij gewoon een stuk langer mogen duren en ook wel wat moeilijker mogen zijn. Maar voor mij wegen deze punten niet erg zwaar door wat er tegen over staat en ook de niet al te hoge aanschaf prijs.

Iedereen die een PS4 in zijn bezit heeft kan ik aanraden om dit een kans te geven!

Review – Journey (PS4)
  • Magisch en vernieuwend (voor nieuwe spelers)