Als race fanaat is het toch raar dat ik het Formule 1 genre al jaren lang links laat liggen op console. Dit niet omdat ik de sport niks vind. Sterker nog, F1 is na de Le Mans serie mijn favoriete motorsport. De rede is vrij eenvoudig. Na een aantal behoorlijke teleurstellingen durfde ik het gewoon niet meer aan. Nu met een nieuwe generatie consoles en niet te vergeten “onze” Max in de Formule 1 werd het toch tijd om mijn virtuele helm op te zetten en achter het stuur te kruipen van deze race monsters.

 F1 2015

Het eerste wat toch meteen opvalt nadat ik de game heb opgestart is de beperkte aantal modes. Zo zie ik nergens een Career mode? Ook Locale Multiplayer kan ik nergens vinden of bijvoorbeeld Challenges.  iets wat we al in de jaren 90 al terug vonden in de F1 games. Codemasters Racing heeft royaal de tijd gehad om deze titel volledig uit te kleden en klaar te maken voor de PS4 en X1. Waarom dan toch zo’n beperking?

Wel vinden we Quick Races wat precies is wat de naam zegt dus zal ik daar niet verder op ingaan. Daarnaast zien we Time Trail staan wat ook precies doet wat het zegt. Ook zien we een Championship Season, een Pro season en een Multiplayer modus. Ondanks dat de Menu’s lekker fris ogen en overzichtelijk zijn is mijn eerste ervaring door een gebrek aan modi’s toch teleurstellend.

Toch heb ik zeker zin lekker aan de bak te gaan dus beginnen we een race seizoen in de Campionship Season. Terwijl ik mijn eerste meters afleg in Australië valt me meteen op dat de besturing heerlijk aanvoelt en zeker wanneer de hulpmiddelen uitgeschakeld zijn heb je er een flinke kluif aan om je bolide op het asfalt te houden.

Ook tijdens mijn eerste race merk ik dat de tegenstanders lekker fel reageren al moet ik wel zeggen dat bij de start er een soort vast protocol is waar de A.I. zich aan moet houden. Kies jij net een lijn die dat protocol doorkruist dan zal de A.I. je zonder pardon van de weg afbeuken. En als we het dan toch hebben over deze kunstmatige tegenstanders dan zal je ook merken dat wanneer je ze op een ronde wilt zetten de meest vreemde dingen gebeuren. In plaats van netjes voor je aan de kant te gaan als ze een blauwe vlag krijgen kiezen ze er liever voor om keihard het gras in te rijden of juist je de weg opeens volledig te blokkeren.

Het is jammer dat de A.I. hier juist te kort schiet aangezien ze tijdens het racen zo lekker en vooral verschillend op je reageren. Maar gelukkig zal dit niet echt veel van het rij plezier ontnemen en na een paar races vind je wel je weg bij de start en tijdens het lappen van de langzamere bolides.

Wat ook van wezenlijk belang is in de Formule 1 is je pit strategie, de afstelling van je auto en keuze van banden en dit is allemaal perfect en overzichtelijk geregeld. Tijdens elke sessie kan je in de pitstraat eenvoudig je auto volledig naar je zin afstellen, je strategie kiezen en de andere rijders in de gaten houden. Dit alles word telkens voorzien van een leuke animatie zodra je jouw pit box ingeduwd word. Dit samen met de mooie beelden voorafgaand aan de race en de engineer die tijdens de sessies tegen je aan praat zorgen voor een echt authentiek gevoel.  Wel is deze engineer helaas erg lastig te verstaan.

Als we dan naar de grafische kant kijken ben ik enigszins  bedeeld. De bolides zien er fantastisch uit een ook de tracks schieten zeker niet te kort al lijken ze soms wat statisch. Wel zien we in de pit wat achterhaalde lompe karakters rond lopen. Ook word het beeld in sommige situaties ineens heel onrustig maar dit zijn gelukkig vooral momenten als het uitrijden van de pits. Tijdens het rijden blijft het beeld heerlijk mee komen. Wat ik alleen niet goed begrijp is het schade model of beter gezegd het gebrek daaraan. Ja, je kan bijvoorbeeld je voorvleugel er af rijden en ook zien we op de bolide wel iets van schade maar na een flinke crash zal je zien dat het schade model echt flink te kort schiet en erg beperkt is. Ook het missen van een Pace Car vind ik onbegrijpelijk.

Ondanks de punten van kritiek blijft de Championship Mode heerlijk om te spelen en zeker door de fijne besturing en de realisme zal je snel de min puntjes vergeten. Dit zelfde gaat ook op voor Pro Season al begrijp ik niet waarom deze mode er in zit. Tuurlijk is het tof om eens te voelen hoe het is om een F1 bolide te besturen zonder hulpmiddelen en met maximale tegenstand. Maar deze setting kan je zelf ook kiezen in de Championship Season wat er in mijn ogen voor zorgt dat de Pro Season een beetje een overbodige toevoeging is.

Naast dit is het ook mogelijk om het 2014 seizoen nog eens te beleven wat op zich zelf natuurlijk wel een toffe toevoeging is. En we hebben natuurlijk nog de multiplayer waar we het op kunnen nemen tegen de rest van de wereld. Hier ben ik helaas alles behalve positief over.

Binnen de multiplayer vinden we een aantal modes zoals beginner races, races die codemaster voor ons kiest, hardcore races maar ook de mogelijkheid om zelf in te stellen wat de voorwaarden zijn. Wat ik absoluut mis is een lobby waar ik gewoon kan zien waar de meeste activiteit is. Maar goed als we dan een beginner event kiezen dan komen we in een scherm waar we kunnen kiezen met welke auto en welke assist we willen rijden.

En hier gaat het in mijn ogen helemaal fout. De assists kan je namelijk links laten liggen. Deze worden bepaald door de mode waarin je je bevind. Wil jij dus wel zelf schakelen en geen stuur en rem hulp hebben maar zegt de mode dat het wel toegestaan is dat deze worden gebruikt dan krijg je ze gewoon of je nou wil of niet.

En dat is niet het enige, nu Mercedes de F1 domineert zal je dit ook terug zien in het spel wat erg tof is voor de single player ervaring. Maar in de multiplayer zullen maar 2 spelers deze bolide kunnen kiezen waardoor de eerste twee spelers op een server dus al bij voorbaat een enorme voorsprong hebben. Stap jij dan vervolgens als vijfde speler in een Red Bull dan zal je minstens over dubbelle skils moeten beschikken ten opzichten van je tegenstanders om een beetje mee te komen. Voor een multiplayer is dit not done.

Ik had zo gehoopt dat de multiplayer aspecten van bijvoorbeeld TrackMania had bevat. Deze game is niet voor niks zo populair online. Voor mij persoonlijk is deze mode er dan ook ééntje die ik helaas links laat liggen.

Conclusie:

Codemasters Racing heeft naar mijn mening nog wel een aardige weg te bewandelen om echt de F1 weer op de kaart te zetten bij de gamers. Maar gelukkig bevinden ze zich wel op het juiste pad. Nu is het alleen de vraag of ze niet per ongeluk een verkeerde afslag zullen nemen. En voor F1 2015 betekend dit dat het nog niet is wat het had kunnen of eigenlijk zelfs zou moeten zijn.

De beperking in opties en modes ten opzichten van de voorgangers vind ik persoonlijk onvergefelijk en wegen dan ook zwaar mee in mijn beoordeling. Gelukkig staat daar dan wel het rijgedrag en de fijne besturing tegen over die je het racen wel echt laten beleven.

Waar niks tegenover staat in mijn ogen is de slechte multiplayer. Deze is te beperkt en ook de matchmaking verloopt niet echt fijn.

Ik vertelde in het begin al dat teleurstellingen ervoor zorgde dat ik F1 games de laatste jaren links liet liggen. Gelukkig kan ik zeggen dat deze teleurstelling niet nogmaals bevestigd is. Maar het is ook niet het geval dat ik nu erg enthousiast ben geworden.Ik ben nu eerder nieuwsgierig naar een volgend deel om te zien of Codemaster het juiste pad heeft gevolgd. Tot die tijd zal ik me zeker met deze game kunnen vermaken in al zijn beperktheid.

Review – F1 2015
Verdict7
+ Punten
  • Erg goede controls
  • toffe en uitdagende pro season
  • grafisch erg realistische bolides
- Punten
  • Beperkte opties en modes
  • slechte en beperkte multi-player
  • omgeving had er beter uit mogen zien
7Verdict