Nosgoth is een free-to-play multiplayer actie game, ontwikkeld door Psyonix en uitgegeven door Square Enix voor Microsoft Windows.
2750360-nosgothHet is een spin-off van de Legacy of Kain reeks en vindt plaats in hun gelijknamige fictieve universum. Nosgoth maakt gebruik van een player versus player systeem waarbij elke wedstrijd bestaat uit twee rondes. Teams bestaan uit een van de twee rassen.
Vampires: die ontworpen zijn rond hack en slash gevechten.
Human: waarvan gameplay is gestyled om te lijken third-person shooters.

Tussen de rondes schakelen de teams over naar het tegengestelde ras en het team dat de meeste punten verzamelt door te vechten wint de wedstrijd.

Aanvankelijk werd Nosgoth, na verschillende internet lekken, aangekondigd in juni 2013. Nosgoth is het eerste Legacy of Kain-geassocieerde spel in bijna tien jaar, welke voorafgegaan werd door 2003’s Legacy of Kain: Defiance. Hoewel het spel ooit bedoeld was als release in het kader van een single-player project (Legacy of Kain: Dead Sun), is nu de verdere ontwikkeling als een stand-alone titel geannuleerd. Toen Nosgoth officieel onthuld werd in september 2013, kreeg het spel een zeer negatieve ontvangst. Er was veel kritiek gericht op het geannuleerde concept van de traditionele single-player en verhaal gedreven Legacy of Kain formule.

Het spel is in open bèta gegaan met ingang van 21 januari 2015 en zal de eerst komende tijd nog in deze fase blijven zitten.

Gameplay
Nosgoth is een online multiplayer third-person shooter. Nosgoth’s gameplay richt zich op vampires, met hun hack & slach melee, tegen de telkens varieerden Human characters. De gameplay bestaat uit twee modes:
Deathmatch: waarin de vampires en humans vechten tegen elkaar om een hogere kill-count dan het andere team te krijgen. Als de Killcount een drempel bereikt heeft dat team gewonnen. Death match kan ook gewonnen worden als de tijd om is. Hierbij heeft het team met de hoogste kill-count gewonnen.
Flashpoint: wat een variatie is van de traditionele Domination. Hier moeten de humans een reeks controlepunten in de kaart overwinnen. Er zijn in eerste instantie twee willekeurig gekozen punten beschikbaar en wanneer een punt wordt overwonnen verschijnt de volgende. De humans hebben maar een beperkte hoeveelheid tijd om hun missie te voltooien, maar elke succesvolle capture wordt er tijd aan de klok toegevoegd. Zo duurt de ronde langer en hebben ze meer tijd om het volgende punt te overwinnen. De Vampires kunnen winnen als ze de humans kunnen tegenhouden en zo de tijd te laten verlopen.

Combat
Beide rassen maken gebruik van een klasse gebaseerd systeem. Wat betekent dat er verschillende soort vampires en humans zijn, die elk hun verschillende rollen hebben. Het tempo van het spel is hoog en intens. Bij de vampires moet je dan ook rekenen op veel verrassingsaanvallen. Beide rassen hebben abilities, met cooldown perioden bij gebruik die kunnen worden geactiveerd of juist abilities die een of passief of juist actief effect hebben.

Vampires hebben de mogelijkheid om te vliegen en gebouwen te beklimmen. Terwijl de humans niet een kunnen springen. Ze kunnen hooguit zijwaarts of achterwaarts een koprol maken. De humans vertrouwen op hun wapens en projectiel gebaseerde aanvallen, zoals bijbeeld kruisbogen, light potion of gewoonweg een molotov die voor een vuur muur zorgt. Hun munitie van hun wapens kan opraken. Deze kunnen ze samen met hun health bijvullen bij bepaalde altaars.

Omdat de vampires volledig gebaseerd zijn melee aanvallen en hebben ze ook geen munitie. Ze krijgen hun leven namelijk terug door de humans die ze hebben gedood, nog een kopje kleiner te maken en hun bloed te drinken. De aanvallen van de vampires zijn zeer verschillend, zoals het bespringen van een human en ze te slaan, of de human te grijpen, een stukje met hem te vliegen en hem dan tussen de andere vampires te laten vallen.

Maar wat vindt ik nou eigenlijk van de game? Ik ben gewend maar ook verslaafd aan third person shooters. Heb dan vroeger ook veel Quake, Unreal, Counter strike en Battlefield gepeeld.

Nosgoth is qua graphics heel goed. Heel gedetailleerd en hoge kwaliteit. Maar de humans en vampires zijn niet gebalanceerd. Ik heb zelf het gevoel dat de vampires te overpowered zijn. Humans worden pas op later level of bij hele goede samenwerking goed. Momenteel is er ook nog maar een map beschikbaar om te spelen. Ze zijn druk bezig om er meerdere bij te maken maar er zit in mijn inziens te weinig voortgang in.

Verder is een goed spel. Het is micro-transaction gebaseerd maar je kan ook de dingen kopen door het spel veel te spelen. Het nadeel hier aan is dat de abilities en wapens die je koopt maar voor een korte duur bruikbaar zijn. Al met al moet het spel nog flink groeien en ontwikkelt worden maar het begin is er.