De Kinderjury heeft zich deze keer vermaakt met Hatsune Miku: Project Mirai DX. Een DS spel waarbij je aan de slag kan met Japanse Anime Nendoroid characters, Japanse muziek en heel veel cuteness 🙂

hatsune miku

Ik kende het spelletje nog helemaal niet, maar ze hadden ons gevraagd of wij het wilde spelen. Ik dacht eerst dat ik het niet zou snappen omdat het allemaal in Engels is en ze zingen in Japans, maar toen ik begon met spelen werd het steeds leuker en leuker en leuker!

Het is de bedoeling dat je gaat zingen & dansen, zeg maar soort van optreden van de 6 poppetjes waar je mee kunt spelen. Je begint met Miku, dat is zeg maar de hoofdpersoon. Zij heeft mooie lange blauwe haren en leuke pakjes. Maar je kunt al meteen ook daarna met de anderen spelen, ook 2 jongetjes. Dus je hoeft niet eerst te unlocken, dat is vaak wel bij andere spelletjes (en vind ik eigenlijk niet leuk). Dus het is super dat je met dit spel wel meteen met iedereen kan spelen.

Je optreden doe je in het theater, je kunt bij het optreden kiezen of je wil tikken op je scherm of met de knopjes werken, wat je zelf het fijnste vind. Ook kun je kiezen tussen makkelijk, normaal en moeilijk. Ik heb bij 1 liedje ook op moeilijk unlocked. Je krijgt punten als je het liedje hebt gespeeld en een score. D is de laagste score en S+ is volgens mij het hoogste maar die heb ik nog niet gehaald, ik heb al A gehaald!

Je kunt met het liedje ook muntjes verdienen met een soort van minigame. Ik heb nu 2 soorten minigames die ik kan spelen in mijn huisje. De leukste is met witte en zwarte stenen, de andere vind ik niet zo leuk. Je kiest dan wit of zwart en gaat tegen je poppetjes spelen, dat is grappig. Als je bv wit hebt gekozen, dan moet je proberen om alle zwarte stenen wit te maken. Het is erg grappig om te zien dat je poppetje boos wordt als jij gaat winnen.

De liedjes van je optreden zijn in het Japans, eerst vond ik het een beetje raar klinken en ook de filmpjes erbij, maar ik vind ze steeds leuker. Ik kan zelfs al een beetje meezingen met ene paar liedjes, dat is erg leuk. Deep Sea Girl vind ik het alllllllerleukste! Ze zetten ook de woorden van het liedje erbij, maar zo dat het is zoals je het zegt zeg maar, niet de Japanse letters, zo kun je best wel goed de liedjes leren.

Je hebt verschillende manieren hoe je een liedje moet spelen als je voor op het scherm tikken kiest (ik heb nog niet met de knoppen gespeeld): soms moet je tikken, dan slepen, of draaien en ook vasthouden. Zo is het elke keer weer anders en dat is erg leuk. Er staat bij hoe moeilijk het is, ik heb nu moeilijkheid 1 t/m 4 gehad, maar misschien zijn er nog moeilijkere. Ik speel eigenlijk altijd op makkelijk, dan kun je moeilijkheid 4 ook wel doen.

Ik speel het meeste met Luka, ik vind haar rose haar erg leuk, maar ik speel ook met Miku. Af en toe kom je ook mensen tegen in het spel, bv met Oud & Nieuw, dan krijg je een cadeautje, bv voor je huisje. Je kunt ook zelf spulletjes voor je huisje kopen. Dan moet je naar het winkelcentrum gaan, dat heet Mall in het Engels. Je kunt daar ook eten en andere kleren kopen.

Het menu is in het Engels, maar het is allemaal ook wel met plaatjes en ik snap alles wel, maar misschien als je nog klein bent, dan moet je misschien aan je ouders vragen. Maar dan is het spelletje met spelen ook misschien wel te moeilijk eigenlijk.

Er zijn echt heeeeeeeeeeeel veel pakjes die je aankunt in het spel, Mamma zei me zelfs meer dan 100!!! Die heb je niet allemaal hoor, die moet je eerst wel unlocken in het spel, bv als je een liedje speelt. Daarna kun je hem kopen in de winkel. Als je bv een liedje met de score B hebt, dan krijg je bv een jurk of zo. En dan moet je wel met je muntjes de jurk kopen. Als je begint heb je wel de standaard kleding en sommige pakjes kun je ook bij de andere poppetjes aandoen. Maar bv de jurk van Miku met Deep Sea Girl, die kan Luka niet aan, dat is wel jammer, want dat is een mooie jurk.

De spulletjes voor je huisje die je krijgt en koopt kun je leuk neerzetten. Je kunt kiezen wat voor een huisje je wilt, elk poppetje heeft een eigen huisje, maar je kunt ook gewoon wisselen. Dus Miku kan bv wel gewoon in de rose kamer die eigenlijk bij Luka hoort, maaaaaar, als Miku in de rose kamer is, dan kan Luka niet. Dus je moet dan gewoon even kijken wie je waar wil hebben.

Omdat de spulletjes wel duur zijn, heb ik maar 2 kamers waar ik spulletjes neerzet en voor spaar. Maar nu ben ik aan het sparen voor de Villa. Dan kan je poppetje een week naar een mooi vakantie resort, aan de zee en bij het strand. Je hebt daar ook andere liedjes/events en kunt er ook speciale spullen krijgen.

Er is ook een Dance Studio, daar kun je je eigen dansnummers maken. Als je een liedje hebt gedaan in het theater, dan kun je op dat liedje je eigen dansnummer maken. Er zijn dan een aantal bewegingen waar je uit kunt kiezen (je krijgt wel steeds extra bewegingen met kaartjes). Je kunt makkelijk doen en dan soort van beweging kiezen (bv cute) of echt precies welke beweging (danspasjes kaartje), maar dat is meer werk.

Jij gaat dan het liedje kiezen wanneer welke dansbewegingen moeten, en als je dan voor optreden kiest, dan kies je waar het is en dan gaat je poppetje de pasjes doen die jij hebt gekozen. Je kunt ook de camera kiezen vanaf welke kant je naar het optreden kijkt, dus het is net als bij een echte show.

Er is ook een gedeelte in het spel waar je met de kaartje bij de camera de poppetjes “tot leven” kan laten komen in het kamer, maar ik had alleen een code, dus ik kon dan niet testen 🙁

Review - Hatsune Miku: Project Mirai DX
Het is echt een heeeeeel leuk spel en er is echt heel veel te doen, dus ik vind het echt een dikke COOL. Jongens vinden het misschien niet zo'n leuk spel, en misschien ook niet alle meisjes, maar ik vind het echt superduper leuk! Het is echt 5 sterren!!
5.0Totale score