Kale killer Agent 47 had maar liefst een pauze van zes jaar nodig om zich weer klaar te maken voor een vers en bloeddoordrenkt avontuur. 47 zagen we voor het laatst in de titel Hitman: Bloodmoney die eigenlijk meer een port was van de vorige generatie consoles. Maar na een behoorlijke winterslaap is de meedogenloze moordenaar weer klaar voor actie.

Agent 47 is belast met de ondankbare taak om zijn voormalige handler Diana Burnwoord uit de weg te ruimen nadat zij de beerput over de Agency had opengetrokken. Deze voormalig werkgever van Burnwood stuurt hun beste Hitman op haar af om voor eens en voor altijd haar het zwijgen op te leggen, daarbij dient 47 het meisje Victoria ongeschonden mee te nemen uit de handen van Diana. Als snel leert 47 dat Diana met goede reden weggerend is bij de Agency en dat hij en het jonge meisje Victoria meer met elkaar gemeen hebben dan op het eerste gezicht. Als dan Victoria nog eens door de wapenhandelaar Blake Dexter wordt ontvoerd voor zijn eigen belangen zijn de rapen gaar voor 47 en zet een nietsontziende klopjacht in op de ontvoerders. Maar ook heeft hij nog een appeltje te schillen met zijn werkgever. Hij bijt niet in de hand die hem voed, maar gaat hem er compleet vanaf scheuren.

 

In Hitman Absolution dient men net als een echte Hitman te denken. Eerst door goed je doelwit te bestuderen. Wat zijn de vaste gewoontes? Met wie spreekt hij? Is hij soms onbewaakt alleen? Van hieruit dien je verder te plannen, wat is mijn ontsnappingsplan? Kan ik mij verbergen? Dan komt de uitvoering. Kan ik de moord laten uitzien als een ongeluk? Een voedselvergiftiging? Een exploderend vat benzine? Een dichtslaande piano? Bij ongelukken wordt natuurlijk niet aan een moordenaar gedacht, wees een schaduw op de muur, een onschuldige toeschouwer, bestudeer, plot en voer uit. Haal de silent assassin in je naar boven.

Om aan je beroep als huurmoordenaar te kunnen wennen is aan de nieuwkomers onder de Hitman-gamers gedacht. Het eerste level bestaat dan ook uit een tutorial die je voorziet van kleine opdrachtjes die je spelenderwijs kennis laten maken met het vak van moorden. Van daaruit ga je verder en wordt je langzamerhand losgelaten op het spel zelf om je eigen speelstijl te creëren. De truc is ongezien te blijven en de game zo stealthy mogelijk te kunnen spelen. Mocht je ontdekt worden tijdens een van je gruwelijkheden hoeft dat nog niet het einde te betekenen van je missie. Het is compleet aan jou om dat op te lossen naar je eigen inzien.

Agent 47 heeft tevens wat nieuwe trucjes opgedaan, na het wurgen van zijn slachtoffer(s) is hij gelijk in staat om hem/haar weg te slepen naar bijvoorbeeld een van de vele gereedstaande containers om het lijk netjes te verbergen. Tevens heeft hij zijn ‘magical pockets’ ook niet verloren, nog steeds weet hij een sniper rifle en shotgun gelijktijdig moeiteloos in zijn broekzak te stoppen.

De solide gameplay uit de vorige generatie Hitman games is gebleven, wel is deze een stuk pittiger geworden. Op niveau normal is de game dan op sommige momenten al behoorlijk veeleisend en vergt flink wat inzicht. Op dat gebied krijg je al dan meer dan waar voor je geld. Nieuw is de instinct-meter in de game. Deze vult zich als 47 diverse acties uithaalt zo als iemand van afstand een mes door zijn gezicht heen gooien of een autobrug laat zakken op zijn nietsvermoedende slachtoffer. Met je nieuw verworven instinct kun je bijvoorbeeld vijandelijke guards foppen. Als je bijvoorbeeld verkleed gaat als kok zullen andere NPC’s niet naar je omkijken, andere koks zullen zich afvragen wie die nieuweling is en op onderzoek uitgaan. Als zij door je vermomming heen kijken heb je zeker een probleem. Maak je uit de voeten en neem een nieuwe gedaante aan.

 

Hitman Absolution kent geen traditionele multiplayer zo als we die gewend zijn gaan raken. Geen capture the flag of  team deathmatch voor de kale killer. Het ontstaan  van de Contracts mode kent een grappige oorsprong. Op Youtube deden verschillende filmpjes de ronde waarin diverse gamers elkaar de loef probeerden af te steken door op een unieke wijze het level te voltooien. Bij IO Interactive stond men dan ook redelijk paf op wat voor diverse methodes gamers gebruikten. Methodes die zelfs de ontwikkelars nooit voor mogelijkheid hadden gehouden. Vanuit dat oogpunt zijn ze dan ook verder gaan werken en is dus Contracts geboren. Iedere gamer kan een contract opzetten waarbij jijzelf bepaalt hoe de slachtoffers hun eind tegemoet moeten gaan zien. Dit contract kan worden gedeeld met je online vrienden en de Hitman Absolution community, waarbij telkens vernuftigere manieren zullen worden bedacht om de beste tijd en meeste punten te kunnen pakken. Heerlijk verslavend alsmede belonend.

 

Hitman Absolution draait op de vernieuwde Glacier 2 engine die geregeld oogstrelende graphics produceert. Het ene moment loop je in druilerige steegjes van een vervallen hotel, het andere moment loop je in Chinatown waar een heus vuurwerkspektakel zich afspeelt tussen honderende NPC’s met elk hun eigen routine. Het geluid is minstens zo imponerend. Sterk geschreven dialogen tussen de NPC’s zijn veelal informatief, maar ook heerlijk gevuld met humor. Schuddebuiken deden we dan ook toen de vrouw van de hoteleigenaar haar man verbaal kleineerde.

De game kent een meer dan redelijke speelduur, als je de game dan ook speelt zo als hij bedoeld is dan zul je uit de campagin makkelijk 15 uur aan verhaal en gameplay kunnen halen. Wil je alles ontdekken, tel daar dan rustig nog eens 15 uur bij op. De contracts mode geeft in feite oneindig veel gameplay, deze modi past dan ook perfect binnen het universum van Hitman en zal hopelijk dan ook nog vele malen terugkeren.

Anti-held Agent 47 is weer helemaal terug van weggeweest, laten we hopen dat het niet nog eens zes jaar hoeft te duren alvorens we weer hem mogen terugzien in een nieuw macaber en sadistisch avontuur.

365Gaming verdict: 9