Madden, de meest gespeelde game in de VS, sinds 1988 al vernoemd naar de legendarische coach en commentator John Madden, is inmiddels alweer in de winkels te vinden onder de naam EA Madden NFL 19.

Het is nog steeds de vraag of American Football (HandEgg volgens sommigen) ook groot kan worden buiten de VS. Dit komt met name omdat NFL een game is die de focus op de VS heeft liggen, NFL is daar groot, zo groot dat een gemiddelde SuperBowl Half-Time show meer vuurwerk en bekende artiesten heeft dan een groot festival in Europa.

Openingen zoek je niet alleen, je creëert ze ook in Madden 19

Dit is ook de reden waarom de game de opzet heeft die het nu heeft, het is niet alleen de grote stadions, het zijn de kleine pauzes na elke play die voor reclame inkomsten zorgt. Al met al, het zijn niet de bezoekers en fans, maar met name de sponsors die de game gigantisch groot maken.

En ondanks de vele opties en mogelijkheden is Football in essentie vrij makkelijk om te spelen, om de basis van de game te begrijpen althans. Als je aanvalt, dan is het aan jou om de bal binnen 4 tries minimaal 10 yard vooruit de krijgen, dit kun je doen door te gooien of te rennen, als je maar 10 yard vooruit gaat.

Mogelijkheden genoeg als het op plays aankomt

Voor de verdediging is het juist belangrijk om te zorgen dat je niet 10 yard vooruit gaan, dan heb je de bal weer terug naar 4 tries. Natuurlijk heb je tal van mogelijkheden om dit uit te voeren, zowel de aanval als verdediging.

Verder heb je ook nog de bschikking over Special Teams, deze komen in het veld tijdens een kick-off, een punt, field goal, etc. Alle spelsituaties die niet standaard zijn is speciaal weggelgd voor dit soort teams.

Maar de game is meer dan alleen maar dat, dit zien we dan ook in het menu, de game heeft naast je standaard 1 vs CPU/1 ook de optie voor MUT (Madden Ultimate Team, wat we beter kennen als FUT in FIFA), Longshot: Homecoming (Madden’s variant van FIFA’s: The Journey) en Franchise. Met andere woorden: de opties die we bij elke EA Sports game tegenkomen.

Touchdowns moeten uniek gevierd worden natuurlijk! Zie hier de “Hand Grenate”

Het meeste vermakelijke, maar ook vol met clichés is toch wel Longshot: Homecoming. Deze keer volg je ook twee jongens, beide hebben een kans om pro te gaan, maar de één kiest voor zijn oude highschool terwijl hij uit het niets hoort dat hij nog er nog een jonger gezinslid is die hij nooit heeft gezien (Lijkt erg veel op The Journey met een stiefzus die uit het niets opduikt). De ander probeert hoe dan ook om als QB (Quarterback) aan de slag te gaan in de NFL.

Dit is een leuk verhaal waarbij je ook regelmatig doelstellingen krijgt voorgeschoteld om herinneringen te doen herleven. Zo ontwikkeld het verhaal zich en laat het je zien dat keuzes tussen sport, geld en vrienden een wereld van verschil kunnen maken maar uiteindelijk komt het allemaal aan op gevoel. Wat maakt je gelukkig? Geld, roem of vriendschap?

Oude tijden herleven in Longshot: Homecoming

Iets waar ik ook wel van kan genieten is de Franchise mode. Ook is het deze keer aan jou om van je team een onverslaanbare, gevreesde tegenstander te maken. Dit kun je op verschillende manieren doen. Ga je als speler het verschil maken, stuur je liever een team aan langs de zijlijn of wil je als eigenaar bepalen wie je op en naast het veld hebt staan. Alles is mogelijk en het is volledig aan jou om te bepalen welke weg je inslaat, ongeacht je positie binnen het team.

Ondanks dat dit elementen zijn die niet voor iedereen nieuw zijn is dit niet het gene wat het grote verschil maakt in Madden. Want als er iets is waar Madden altijd goed in is geweest, dan is het wel de gamers het gevoel geven dat ze midden in de wedstrijd zitten. Dit zie en hoor je terug tijdens de wedstrijden. Je hebt een pre-show programma, tijdens de wedstrijden heb je Jonathan Coachman een half-time show en ondertussen komt EA met de mooiste replays tussen verschillende plays.

Dit is geen glitch, Shaquem Griffin van de Seattle Seahawks mistzijn linker hand

Ondanks dat het een game is probeert EA je het idee geven dat je naar de TV zit te kijken. Dit is dan ook waar Madden’s sterkte punt ligt. De beleving is top. Helemaal als je ook nog eens ziet dat alles in de game een eigen sponsor heeft, het commentaar vele malen beter is dan dat van onze eigen Evert en Youri.  Neem daarbij ook nog eens de graphics van deze game (bij voorkeur via een 4K tv en een Xbox One X) en je hebt het idee tussen de spelers te lopen.

Ondanks deze prachtige game, met een gigantische achterban (met name in de VS) krijg je soms wel het idee dat er hier en daar niet echt veel moeite in de game is gestoken. Zo merk ik dat de tutorial heel erg duidelijk is voor nieuwkomers, maar die-hard fans van de reeks zullen merken dat er toch wel een aantal foutjes zitten in de game.

Zo kreeg Madden vorige jaar de Real Player Motion en Frostbite Engine, wat voor grote verandering heeft gezorgd. Helaas bestaat het dit jaar meer uit fine-tuning van deze twee en een grote update van de rosters. En zoals ik al aangaf, Longshot: Homecoming wordt als een typische Hollywood RomCom gebracht, vol met cliché, trieste momenten en een happy end.  De andere modi zijn meer van hetzelfde (vorige editie) met een kleine update en wat schoonheidsfoutjes die zijn aangepakt.

Ook in Madden Ultimate Team kun je vol op spelers verzamelen

Het is dan ook niet de vraag of de game grote verandering met zich meebrengt in deze versie, het is de vraag of jij nog steeds het idee hebt dat je goed vermaakt wordt tijdens het spelen, en dat is waar deze game op gokt en met de volle winst er vandoor gaat.

Als dit de lat is van alle EA Sports titels, dan hoeven we binnenkort geen sportwedstrijden meer te bekijken, maar beleven we ze zelf!

Review - Madden 19
Madden 19 legt de lat hoog als het gaat om de looks en feels van sportgames, ondanks dat er niet heel erg veel vernieuwing plaatsheeft gevonden blijft het toch de maatstaaf voor andere sportgames. Madden is Football en Football is entertainment, iets waar deze game in uitblinkt. Geniet van alles om het veld heen terwijl je zelf de beslissende pass/run/touchdown of block maakt.
Verdict7.8
  • Grafisch een plaatje
  • Oog voor detail ( Shaquem Griffin)