Het zal een kleine 10 jaar geleden zijn dat er bij elke Marvel film wel een videogame meekwam op de markt. De films werden groots onthaald met veel lof en bombarie, de videogames daarentegen werden verguisd wegens het feit dat ze maar slappe aftreksels waren die binnen een paar maanden in elkaar geflanst werden en een beroerde afwerking kenden. Er werd besloten maar geen videogame tie-ins meer te produceren aangezien ze meer kwaad dan goed deden.
Maar wat nou als je een toegewijd team die goed bekend is met de lore van het Marvel universe erop zet en de ontwikkelaar van de recente Tomb Raider reeks. Wat zou dat opleveren?
In de niet al te verre toekomst in een baai van San Francisco is het A-Day. Een dag waar onze helden met niemand minder dan Hulk, Black Widow, Iron Man, Thor en Captain America worden gehuldigd voor hun daden en tevens een hun heli-carrier voor het eerst tonen.
Tussen hen in loopt de jonge Kamela Khan die meedoet aan een fan-fictie verhalen schrijfwedstrijd, als zelfverklaard Marvel fan valt ze van de ene in de andere verbazing. Maar dan slaat het noodlot toe, een gecoördineerde terroristische aanval op de Avengers inclusief de inwoners van San Francisco onder leiding van niemand minder dan TaskMaster is het vlug gebeurd met de pret.
Nadat de rook is opgetrokken en de wonden gelikt zijn worden superhelden verboden en verbannen.
Kamela Khan ontdekt dat er hoog spel wordt gespeeld maar wordt daarbij zelf ontdekt en moet noodgedwongen huis en haard verlaten. Daarbij heeft ze vanaf nu maar een doel. The Avengers weer herenigen.
De campaign van de game is een mooie mix van single player met multiplayer zones waarbij de nieuwverworven helden samen knokken. Missies kunnen worden gestart vanaf de war table in de nieuwe hideout van onze helden. Naast de samenstelling van helden kan ook de moeilijkheidsgraad worden aangepast. Zoals bij vrijwel iedere RPG is het verzamelen van loot cruciaal om te levelen om tegenstanders het hoofd te bieden.
Combat van Marvel’s finest is werkelijk goed uitgewerkt en doet je onmiddellijk denken de Batman Arkham games. Captain America maakt dezelfde geweldige combinatie attacks zoals in de films en gebruikt zijn schild dan ook als de frisbee dat het is. De god van de donder Thor kan zijn hamer Mjolnir weggooien richting vijanden en weer op commando en hordes vijanden hiermee tegelijk uitschakelen.
De Heroes zijn per personage ook goed uitgerust met een eigen skill tree die best diepgaand is. Helaas zijn de cosmetische veranderingen wat karig en gaan uiteindelijk alleen de stats er anders uitzien. Hoogst plezierig zijn de finishing moves die je kan unlocken, een waar feestje van geanimeerd geweld voltrekt zich voor je ogen.
Groot punt van kritiek is de continue herhaling, herhaling in omgevingen en herhaling in vijanden. Aangezien veel bad guys in robot vorm verschijnen is het moeilijk de menselijke vijanden te onderscheiden van robots.
Ook heeft de game last van grafische haperingen. Teamgenoten die vast freezen in de game en om nog maar te zwijgen van de framerate die behoorlijk inzakt als er flinke gevechten gaande zijn met meerdere helden en schurken.
Ook de co-op in de game laat te wensen over, op moment van schrijven is in teamverband samenwerken niet mogelijk omdat je vriend nog niet in het multiplayer gedeelte van de game zover is. Terwijl mijn buddy campagne gewijs absoluut wel zover is. Een patch zal dat natuurlijk oplossen, maar mag eigenlijk gewoon niet voorkomen anno 2020.
Waar de game in excelleert is story telling. De wijze waarop het gepresenteerd wordt is precies zoals je van een Marvel film mag verwachten. Sterk opgeschreven, boeiende karakters met diepgang en een fraaie story arc voor ieder personage.
De vele knipogen en hidden easter eggs maken het plaatje compleet.
Geschreven door ons crewlid Eric
- Boeiende verhalen
- Heel veel loot en content
- Marvel Mekka voor fans
- Veel herhaling
- Grafisch soms matig