Een tijdje geleden kregen wij de vraag of we Assetto Corsa Competizione wilde gaan reviewen voor de console. Assetto Corsa Competizione is de opvolger van Assetto Corsa, een game die we een aantal jaren geleden hebben mogen reviewen. Met deze review in mijn achterhoofd begon ik te twijfelen. Wil ik weer die frustratie hebben? Wil ik meer de controller door kamer gooien? Of hebben ze veel geleerd in de afgelopen paar jaar?
Ik geef Kunos Simulazioni en 505 Games het voordeel van de twijfel en stap toch achter het digitale stuur.
Career mode! Of toch niet?
Het leukste onderdeel van racegames vind ik het racen in competitieverband. Helemaal als je onderaan moet beginnen en beetje bij beetje de top probeert te behalen. Voor iedereen die dat ook in deze game verwacht, laat mij het kort samenvatten. Je racet in de GT3 klasse en dat is ook de enige klasse in de game.
Ok, je begint eerst met een opleiding in een Lamborghini om je niveau te bepalen, maar daarna ga je aan de slag in de GT3 klasse. En nadat je 10 races hebt voltooid zit de career mode er al op.
Het is jammer dat dit zo’n korte career mode is, maar het zorgt in ieder geval wel voor genoeg uitdaging en maakt elke races nog belangrijker om kampioen te worden.
It’s all about racepace
In vergelijking met andere racegames is hier de racepace van groot belang. Je ziet dan ook constant of je veel afwijkt van je voorgaande en gemiddelde snelheid. De game is erop gebrand om je sneller te laten rijden. Ook merk je dat de A.I. zich niet alleen aanpast aan je niveau, maar ook zal geeft de I.A. zich beetje bij beetje je pushen, alles om je sneller te laten rijden. En mocht je het niveau (nu nog niet aankunnen), dan vliegt de I.A. je naarmate de race vordert aan alle kanten voorbij. Gelukkig kun je het niveau wel naar beneden bijstellen zodat de game leuk en interessant blijft.
Niet controller vriendelijk
Het is een game die zich richt op de racefanaten die een goede set-up hebben staan. Dit merk je aan alle settings die je kunt aanpassen voor je set-up. En waar deze zo uitgebreid is voor je stuurtje, zo beperkt is deze voor je controller. En omdat de controller beperkte settings heeft kun je een aantal dingen ook niet gedoseerd doen. Sturen betekend of recht vooruit, of een maximale stuuruitslag. Er is geen tussenweg. Gelukkig zijn de triggers iets beter afgesteld, daarbij kun je bij zowel het gasgeven als het remmen wel doseren, maar is het nog verre van ideaal. Alles wijst er dan ook op dat ACC dan ook in de markt wordt gezet als sim-racer, niet als casual racegame.
Online valt er nog veel te verbeteren
Ook in deze game bevindt er een online gedeelte. Hierbij ga je het opnemen tegen andere ACC-racers dan kan het leuk zijn, met de nadruk KAN. Want als je in een openbare lobby zit (private lobby’s zijn er nu nog niet) is het altijd afwachten wat voor racers er online zijn. Nu kun je gewoon lekker gaan racen zonder je aan andere stunt-drivers te storen. Alleen is het penalty systeem hier nog niet goed op afgesteld. Stel je probeert vanuit de slipstream iemand in te halen, maar deze geeft je geen ruimte en duwt je van de baan, dan krijg jij de penalty omdat je de baan verlaat. En, ok, in de GT3 serie is een beetje duw en trekwerk heel normaal, maar als je hierdoor van de baan spint, dan heeft dat alleen voor jou gevolgen. Je verliest hierdoor plekken, loopt schade op, maar de persoon die dit heeft veroorzaakt kan zonder gevolgen door racen. Als je echt pech hebt lijkt het eerder een Demolition Derby dan een GT3 race.
- Goede sim-racer
- Grafisch ziet het er goed uit
- Online races
- Niet echt voor console gamers bedoeld