Pak en beet 4 jaar geleden kwam het eerste bericht over een nieuwe game die zich zou afspelen in het oude feudal Japan. Veel gamers waren hier meteen hyped door, maar echt specifieke berichten over een release kwamen er steeds maar niet. Gelukkig is het lange wachten dan eindelijk afgelopen, want over een paar dagen kunnen jullie eindelijk zelf de samurai uithangen in Ghost of Tsushima. Wij hebben het geluk gehad dat we al een paar weken eerder aan de slag konden gaan en hebben kunnen uitzoeken of deze game dan eindelijk de langverwachte samurai-game is die vele van jullie verwachten.

Maar waar te beginnen? Ik heb zoveel te vertellen over deze nieuwe game van Sucker Punch. Natuurlijk ga ik jullie niet spoilen met het verhaal, want dit is zoals gewoonlijk iets wat jullie zelf moeten ervaren. Maar je merkt aan alles dat ze veel hebben onderzocht en dat ze moeite hebben gedaan om de game zo compleet mogelijk te maken als maar kan. Je merkt het zelfs in de kleinste dingen. Zo kies je niet een difficulty, maar je kiest een ‘Experience’. Quests heten geen quests, maar tales. Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe ze net iets meer hebben gedaan om het niet zomaar een volgende game te laten zijn.

Om een kleine intro te geven: Jij bent een belangrijk persoon binnen een samurai-clan als er plots een invasie is vanuit Mongolië. Heel Japan wordt bezet en alle samurai of andere Japanse inwoners worden zoveel mogelijk uitgeroeid. Op wonderbaarlijke wijze weet jij het te overleven en ga je er voor zorgen dat je de overgebleven Japanners beschermd en bij elkaar krijgt om wraak te nemen, zodat Japan weer van jullie is.

Dit alles ga je doen in een grote open wereld waarin jij zelf kan bepalen waar je heengaat. Niets is gebaseerd op level en je enemies zullen zodoende altijd een gelijke uitdaging blijven. Ik was zelf bang dat deze game richting een ‘Dark Souls’-stijl zou gaan en dat je dus meerdere keren dood zou gaan voor je de routine had gevonden om je tegenstander te verslaan. Gelukkig is dit niet het geval. De speelstijl kun je eerder zien als een ‘Assassin’s Creed’ of als ‘The Witcher’. Het is niet zo moeilijk dat je zwaar gefrustreerd raakt door tientallen keren dood te gaan, maar de gevechten zijn elke keer nog even uitdagend. En als je een keer niet goed timed, kan het zomaar zijn dat je dat ene moeilijke stuk alsnog overnieuw moet gaan doen.

Alle verhalen die je gaat volgen kun je zelf bepalen hoe je het aanpakt. Ga je voor de full-frontal attack of kies je toch de sneaky assassin stijl om je enemies 1 voor 1 weg te werken. Ook hierin hebben ze weer extra aandacht gestopt. Een Samurai is namelijk iemand die vecht met eer. Zij zullen normaal gesproken nooit een tegenstander aanvallen in de rug en willen eigenlijk altijd een eerlijk gevecht aangaan met hun tegenstander. Dit ga je ook terugzien in de momenten dat je ervoor kiest om een tegenstander “oneervol” te verslaan met een assassination attack.

Zoals hierboven al vermeld, gebeurt dit alles in een grote open wereld. En het is echt een grote wereld. Je loopt niet zomaar van de ene naar de andere kant van het eiland, terwijl het eiland in eerste instantie redelijk klein lijkt. Maar zodra je een beetje aan het rondreizen bent, kom je erachter dat het niet is wat het lijkt. Ook kom je op je reis van alles tegen. Vergeet niet dat je rondloopt op het eiland Tsushima in 1274 en dat het dus niet zo volgebouwd is als in de hedendaagse tijd. Hierdoor kom je veel natuurlijke locaties tegen die er adembenemend uitzien en waar je heerlijk van kunt genieten.

Het navigeren in deze wereld is ook echt iets wat ik moet bespreken, want wat is dit geniaal gedaan. Bij andere games zie je eigenlijk altijd wel waar je heen moet door een gekleurde lijn op je map waar je heen moet of zelfs gewoon een gekleurde lijn in de wereld. Ghost of Tsushima heeft dit briljant opgelost op een manier die eigenlijk zo simpel is dat je je afvraagt waarom dit nog niet eerder is gedaan in een game. Zo selecteer je namelijk een locatie op je map waar je heen wilt, je swiped omhoog op je touchpad en de wind wijst je de weg. Je ziet dan extra witte wind stroompjes in de lucht verschijnen en ook alle losse blaadjes op de grond vliegen in de richting waar jij heen moet.

En als je dan ook maar iets van bebouwing onderweg tegenkomt, is daar altijd wel iets te doen. Of je nu de rivalen moet verslaan of juist een onschuldige inwoner moet helpen. Er is genoeg om te beleven in deze prachtige wereld. Zelfs als je even niks wilt doen en gewoon wilt genieten van de prachtige wereld is dit genieten. Alles rondom je heen trekt je in een heerlijke Japanse wereld. Ik heb op sommige momenten echt kunnen ontspannen door mijn personage gewoon ergens stil te laten staan en de omgeving in je op te nemen met heerlijke rustgevende Japanse muziek op de achtergrond.

Natuurlijk kan ook Ghost of Tsushima niet zonder collectibles. En ook hierin krijg je mee dat ze bij Sucker Punch extra moeite hebben gedaan om de collectibles nuttig te maken. Het is niet zoiets van verzamel 100 van dit soort items en je krijgt er uiteindelijk alleen een trophy voor of alleen om je maar extra bezig te houden. Nee, bij deze collectibles zit er ook iets nuttigs aan vast. Zo zijn er bijvoorbeeld in totaal 49 Inari Shrines te vinden op Tsushima en bij elke zoveel Shrines die je vrijspeelt, unlock je een extra slot voor een charm die jouw personage sterker kan maken. Deze charms unlock je door weer andere Shrines te vinden en daar een quest te voltooien. Je kunt Hot Springs bezoeken waar je kunt reflecteren op je journey of een bepaald deel van je leven waar dan weer een bonus aan vast zit voor statistieken van je personage.

Dit zijn maar een aantal voorbeelden van de collectibles die te vinden zijn in de game en ga ook niet alle overige collectibles bespreken. Er zit zoveel goeds in deze game in combinatie met deze verzamelitems dat je dit eigenlijk gewoon zelf moet ervaren. Het is goed om te zien dat ze voor Ghost of Tsushima echt alles uit de kast hebben proberen te halen om het niet zomaar een oppervlakkige game te laten zijn. Echt alles in de game leeft en ademt Japan.

Naast dat de collectibles jouw personage laten verbeteren, gebeurt dit natuurlijk ook gewoon door het voltooien van de verhalen, het upgraden van je wapens en armor met grondstoffen die je in de natuur vind en het algemeen levelen van jouw legend. (Weer zo’n klein maar simpel dingetje die een extra laag toevoegt aan deze game; je personage wordt als ‘Legend’ aangeduid.) Hoe meer je voltooid, hoe meer jij uitgroeit tot een echte legende. Je krijgt technique points om jouw skills te verbeteren of nieuwe technieken te leren waardoor jij jouw vechtstijl kan verbeteren. Hierdoor wordt jij uiteindelijk de gevreesde Samurai die je absoluut niet als vijand zou willen hebben.

En alsof je tijdens de game zelf nog niet genoeg geniet, hebben ze hier ook een photomode aan toegevoegd (YES! YES! YES!). En het is de meest uitgebreide photomode die ik tot nu toe heb gezien. De mogelijkheden die je hier kunt toepassen zijn bijna oneindig. Het weer, de tijd van de dag of zelfs de windrichting en snelheid zijn aan te passen. Ook kun je extra ‘particles’ toevoegen zoals verschillende soorten rondvliegende bladeren of juist vlinders, vuurvliegjes en ook vogels zijn een mogelijkheid. Dit is voor mij weer een onderdeel in de game die mijn gametijd verdubbeld (als het al niet verdrievoudigd wordt).

Is er dan ook iets wat niet goed werkt of is aan Ghost of Tsushima? Hier kan ik eigenlijk gewoon geen ja op zeggen. De controls werken goed en heb je snel onder de knie, het geluid en de soundtrack zijn ook perfect en trekken je echt dieper in deze Samurai ervaring, de game is adembenemend mooi en op de PS4 Pro loopt de game ook uitstekend. Ik heb geen framedrops, bugs of glitches gehad. Ik zou echt moeten gaan muggenziften om iets negatiefs te vinden. Het enige wat ik dan zou kunnen benoemen is dat de kleding soms ietwat vlak overkomt als er veel mensen in het beeld zijn, maar dit kan ook goed komen doordat de kleding toendertijd ook niet heel uitgebreid was (behalve je samurai-armor dan).

Als geheel is Ghost of Tsushima echt een dijk van een game. Ik durf zelfs al voorzichtig te zeggen dat dit voor mij de Game of the Year gaat worden, ondanks dat we nog 5 maanden met releases voor ons hebben. Het wachten op deze samurai game was het voor mij meer dan waard, want wat Sucker Punch met deze game weet neer te zetten is fenomenaal. Dit is de game waar de Assassin’s Creed fans al jaren op zitten te wachten. Het maakt niet uit of je nou wel of niet iets hebt met Japan en/of de Samurai, Ghost of Tsushima laat je op en top genieten van een meesterlijke game. Ik heb ook echt niet alles besproken wat er in de game zit, want er zitten zoveel toffe dingen in die je echt zelf moet gaan ervaren. Het enige wat ik nog kan zeggen tegen Sucker Punch is: “Kono sōdaina gēmu o arigatō”! (Dankjewel voor deze epische game!)

Review - Ghost of Tsushima
Alles ademt en leeft Japan.
Verdict9.7