Afgelopen zomer zat ik in Keulen, het was maandagavond en we konden niet wachten om de Gamescom te bezoeken. Natuurlijk worden er altijd promo’s online gezet net voor de Gamescom om zo mensen helemaal hyped te maken. Normaal geloof ik het wel en wacht ik liever af tot we dichtbij een release zitten van een game. Een trailer die afgelopen zomer werd getoond met een release date ergens in 2020, dat betekend dat er nog veel kan veranderen namelijk.
Maar terwijl ik naar Nintendo keek zag ik dat ze een lijst met indie games hadden klaarliggen voor release, sommige games werden zelf tijdens de Gamescom uitgebracht. Terwijl ik de trailer bekijk valt mijn oog op één game: The Gardens Between. Deze game viel mij op omdat het element tijd te beïnvloeden is in de game.
Het deed mij ook gelijk denken aan de game Braid. Een game die ik heel erg veel heb gespeeld omdat ik alle puzzels wilde oplossen in de game. Ook hierbij doe je het door de tijd te beïnvloeden. Voor de mensen die de game kennen, jullie snappen de frustratie en begrijpen direct de liefde voor deze game.
A fin, we hebben het hier over The Gardens Between. Een nieuwe game die ook met tijdselementen speelt. Dus laten we de game maar eens opstarten!
Terwijl we beginnen krijgen we te zien dat twee vrienden (Arina en Frendt) in een boomhut zitten die tussen de woningen van hun ouders bevinden om zo voor de regen te schuilen. Terwijl ze dit doen slaat de bliksem in en komt er een or te voorschijn, als ze deze aanraken komen ze in een surrealistische wereld terecht. Een wereld die uit kleine thematische eilanden bestaat met een aantal levels. Deze moeten ze succesvol doorlopen om naar het volgende eiland te komen.
Terwijl je door de werelden loopt is er een vast patroon te ontdekken, je begint onderaan de heuvel en je moet gezamenlijk te tijd op de juiste momenten manipuleren (stilzetten/teruggaan in de tijd) om puzzels op te lossen. Deze hebben altijd te maken met de orb die je bij je hebt.
Het doel is namelijk om deze naar boven te krijgen. In het begin gaat dit nogal makkelijk omdat je de basis moet leren, dus dit is nagenoeg aan 1 stuk doorlopen en je komt boven aan de heuvel uit. Als je verder in de game komt, dan worden er elementen toegevoegd. Zo kan een orb ook bruggen te voorschijn laten komen als je hem gebruikt, maar deze orb heb je ook weer nodig om de level uit te spelen, dus hoe ga je dat oplossen door de tijd te beïnvloeden?
Ook heb je soms te maken met springende impen die je orb kunnen verplaatsen voor jou. Dit komt goed uit als je tegen de duisternis moet vechten die het licht opslokken. Zo kun je jij er doorheen lopen en aan de andere kant je orb weer oppakken.
Ook hierbij is het belangrijk om te weten waar en wanneer je de orb moet achterlaten bij deze imp. Dit omdat zijn weg naar boven nog niet direct duidelijk is. Soms komt ook deze imp op de plekken waar je hem juist niet wilt hebben. Dus dan is het even de tijd terugspoelen en opnieuw beginnen.
Terwijl je dit doet ontdek je prachtige werelden vol met oude en nieuwe thema’s. Het gaat van een afstandbediening (die je als brug gebruikt) tot aan walkman en zo zijn er nog veel meer elementen die ervoor zorgen dat je soms actief met de thema’s aan de slag moet goed.
Ook al is het een redelijk korte game, simpel te besturen en het ziet er ook niet eens aantrekkelijk uit. Daarom is en blijft een leuke en soms best uitdagende game. Neem daar ook nog eens bij dat de controls makkelijk zijn en dan kun je wel nagaan hoe zo’n pareltje onder de indie games dit is.
- Spelen met de tijd is leuk en uitdagend
- Relax gevende werelden
- Korte speelduur
- Beperkt aantal werelden