Een heftige sneeuwstorm in een eeuwig durende winter, een ondergesneeuwde vallei omgeven door rauwe rots pieken en een woest landschap. Nauwelijks leven op een verloren ziel na. Een verlaten berg hut en hier en daar een groen plekje op de onder gesneeuwde naald bomen. Een mindcraft achtige terrain building system en een zeer korte intro. Je zou niet zeggen dat ik het hier over de nieuwste Harvest Moon heb maar niks is minder waar.

En daar is dan ook een goede rede voor. Als enorme fan van de franchise keek ik erg uit naar deze titel. Niet alleen omdat ik deze IP met veel plezier speel maar ook omdat het vertrouwde team Marvelous die verantwoordelijk is voor deze toffe franchise niet langer meer betrokken is. Door onenigheid moest Natsume, die uitgever is van Harvest Moon, zelf de mouwen opstropen en deden dit dan ook samen met Tabot Inc. Dit verklaart dus al aardig waarom deze zou vertrouwde franchise een nieuwe weg ingeslagen is. De vraag is dan alleen of dit ten goede komt of dat de verwachtingen niet waargemaakt konden worden. Ik ga jullie dit hier uitleggen.

Maar voor het zover is wil ik jullie meenemen in het verhaal van Harvest Moon The Lost Valley. In onze T-shirt en shorts raken wij verdwaald tijdens een wandeling maar gelukkig is daar een klein kleurig wezentje die ons weet te vertellen dat we ons bevinden; in The Lost Valley en ook blijkt dat dit gebied word geteisterd door een eeuwig durende winter. Helaas is onze terugweg geblokkeerd door het slechte weer en kunnen we niet anders dan ons lot accepteren. Gelukkig vinden we wel een schattig klein huisje waar we onze intrek kunnen nemen.

De kleine kleurige Sprite verteld ons dat de Harvest Goddess haar armband kwijt geraakt. Wanneer wij deze armband bij haar kunnen bezorgen zal ze een beetje meer kracht terug krijgen die haar in staat stelt om Crystals te fabriceren die de lente, zomer en herfst moeten herstellen. Voordat het echter zover is zullen wij zelf flink aan de bak moeten op het woeste land.

Tot zover dus heel vertrouwd wanneer je de eerdere delen uit de franchise hebt gespeeld. We mogen de Harvest Goddess weer helpen met de sprites aan onze zijde. En toch zijn er ook flinke veranderingen. De eerste grote verandering is de minecraft-achtige building style die ons in staat stelt om het woeste landschap aan te passen naar onze wensen. Maar ook de manier hoe we nu onze acties uitvoeren. Moesten we eerder nog bij elke handeling onze gereedschap uit onze rugzak plukken en zo onze acties handmatig uitvoeren, behoort dit nu tot het verleden. Nu kunnen we simpelweg bij onze dieren of bij ons land gaan staan en de game bepaald voor jou welke actie je mag uitvoeren door een simpele druk op de A knop. Ik zal op deze twee punten straks nog even terug komen.

Wat ook totaal anders is dan voorgaande delen is dat we lange tijd in het spel geen toegang hebben tot een dorp. Dus ook geen events op het centrale plein, geen winkels en ga zo maar door. Gelukkig worden we wel bezocht door verschillende dorpsbewoners waar we onze goederen aan kunnen verkopen of nieuwe voorraden in kunnen slaan (vreemd dat ze wel in de Valley kunnen komen en gaan terwijl wij vast zitten en niet weg kunnen vanwege de eeuwig durende winter). Ook wanneer we in ons huis rond lopen zullen we ontdekken dat we bijvoorbeeld de vertrouwde kalender missen.

Gelukkig zorgen al deze vreemden wel voor verzoeken die vaak bestaan uit goederen die ze van je willen. Voltooi je deze requests dan zal je in de meeste gevallen ervoor beloond worden met materialen die je weer kan gebruiken. Ook zorgen deze voltooiingen ervoor dat je nieuwe mogelijkheden kan verwerven zoals bijvoorbeeld een vis hengel om te vissen of een betere hakbijl.

Zoals je dus kunt lezen zijn er een flinke lading vernieuwingen en om eerlijk te zijn was vernieuwing ook iets waar ik op hoopte. Ondanks dat ik de meeste voorgaande delen met erg veel plezier heb gespeeld en ik me er over bleef verbazen dat je na tientallen titels in een serie nog steeds met een verhaal op de proppen kan komen was het toch wel erg veel van hetzelfde. Na het spelen van dit deel heb ik spijt dat ik naar deze vernieuwing heb gesmacht. Harvest Moon is wat het is en dat moet ook zo blijven. Ja er zitten veel aspecten in deze game die duidelijk maken dat we Harvest Moon aan het spelen zijn maar de vernieuwing overheersen toch en zijn in veel gevallen gewoon slecht uitgevoerd.

Ik gaf al aan dat ik terug zou komen op de vernieuwingen rondom de acties die je kan uitvoeren en de mogelijkheid om je landschap naar eigen wens te bewerken. Ik wil dan beginnen met de A knop die een grote rol speelt. Voor mij was de charme van Harvest Moon dat je altijd op elke dag van te voren moest anticiperen en de juiste gereedschappen mee moest nemen om zo je tijd zo zorgvuldig mogelijk te benutten.

Dit is niet meer langer nodig doordat alles gewoon standaard in je rugzak zit en wanneer je voor je koe gaat staan en op A drukt er automatisch de meest logische handeling word uitgevoerd. Het is dus ook niet langer mogelijk om je koe te melken als deze liever eerst wat te eten van je wilt en dan vervolgens hier rustig de tijd voor neemt om dit op te peuzelen. Ik begrijp dat de drempel door deze aanpassing verlaagd word waardoor ook onze jongere gamer er plezier aan beleeft maar voor mij persoonlijk is dit een gemis.

Gelukkig is daar dan de toffe nieuwe mindcraft achtige toevoeging om je land te bewerken. Persoonlijk vind ik dit idee erg tof en een groot deel van mijn kostbare tijd bestede ik dan ook hieraan. Wel zorgt de camera helaas voor lastige en irriterende momenten waarbij je met grote regelmaat het blok naast je weg schoffelt in plaats van het bedoelde blok.

Deze twee punten zijn dus op zich zelf misschien wel toffe vernieuwingen maar niet iedereen zal er blij mee zijn. Waar denk ik niemand blij mee is betreft toch die eeuwig durende winter. Om dit te nuanceren wil ik even met jullie een rekensom maken. Elk jaar in Harvest Moon bestaat uit 4 seizoenen die elk 30 dagen duren. Wil je een dag ten volste benutten dan ben je hier al snel 15 minuten mee zoet. Dit betekend dat een seizoen je ongeveer 7,5 uur pure gameplay zal kosten. Een jaar zal je dus ongeveer 30 uur kosten. Het eerste jaar zal je zeker niet de illusie moeten hebben ook maar iets anders te zien dan sneeuw.

Wanneer we dan in het tweede jaar zijn beland dan zal je merken dat het toch nog vrij lastig blijkt te zijn om precies uit te vogelen wat je nou moet doen om wel in het verhaal verder te komen waardoor je ook hier het risico loopt om weer in winterse omstandigheden te belanden. Dit is ook precies de reden waarom deze review iets langer op zich liet wachten dan dat jullie van ons gewend zijn.

Het verhaal komt dus te traag op gang en is te onduidelijk en eentonig. Wanneer de echte pret zal beginnen zullen de meeste spelers al afgehaakt zijn door de toch enigszins vervelende camera, de eentonigheid, onduidelijke voortgang en trage verhaal lijn. Wat daar ook bij komt is dat ik het vrij vreemd vind dat wanneer je een game als deze exclusief uitbrengt op de 3DS er geen 3D ondersteuning is. Of bijvoorbeeld de mogelijkheid voor New 3DS eigenaren om de camera met de C stick te bedienen. Dit zijn belangrijke punten in een game als deze waar naar mijn mening ernstig te kort geschoten is.

Ik zou zo graag positief willen zijn over deze game maar kan dit helaas niet. Er mankeert gewoon te veel aan deze game. Met de kortere intro en vereenvoudigde gameplay zullen ze zeker jongere spelers naar zich toe weten te trekken maar ook een flink aantal fans verliezen. De terrain building optie is een erg toffe toevoeging die zeker zorgt voor vernieuwing en ook de verandering van omgeving is zeker niks mis mee. Wat ik ook zeker een plus punt vind is dat de tijdsdruk nog steeds een grote rol speelt. Dit is iets wat gewoon hoort bij een Harvest Moon game en het is goed dat ze daar vanaf gebleven zijn.

Wat ook zeker een plus punt is betreft het saven dat op elk willekeurig moment kan en de duidelijke en eenvoudige menu’s. Helaas staat hier dan tegenover dat het spel te traag op gang komt, te eentonig is, de camera niet mee wil werken, de 3D ondersteuning ontbreekt en toch ook wel het ontbreken van een dorp met events in de eerste jaren. Nu begrijp ik als fan heel goed dat dit een lastig moment is voor Harvest Moon met alle veranderingen intern. Ik hoop dan ook dat ze luisteren naar de kritiek van hun fans en dat een volgend deel hopelijk op Wii-U en 3DS al het goede van zowel de oude Harvest Moon games als de toffe aspecten van dit laatste deel met zich mee zal brengen.

365Kinderjury

365kinderjuryWij hebben ook een andere Harvest Moon, die was een beetje zoals met de Sims en die vond ik wel leuk, dus ik vond het ook erg leuk dat wij de nieuwe Harvest Moon mochten spelen. Het was alleen helemaal anders, de poppetjes zagen er anders uit en ook wat je allemaal moest doen.

Je bent alleen in de bergen en daar ga je met de boerderij beginnen, dat is eigenlijk wel een beetje rare plek, ook omdat de mensen daar naar toe komen om te verkopen?! Dat kan toch helemaal niet, ze gaan toch niet ergens naartoe waar maar 1 iemand woont? Dan kun je nooit genoeg centjes verdienen 😉 Bij de andere game ging je naar het dorp naar hun winkels, dat is meer logisch toch?

De wereld zijn allemaal blokjes, een beetje zoals met Minecraft en je kunt ook graven en de wereld helemaal anders maken, dat vond ik echt SUPER leuk om te doen! Je kunt dan de aarde ook weer gebruiken om ergens anders een berg te maken, of verkopen voor centjes. Dat je zo een eigen wereld kunt maken vond ik echt heel erg leuk!

Je kunt bloemen laten groeien en groente en later ook bomen (maar dat duurt zooooo lang voordat er vruchten zijn 🙁 ). De elfjes helpen je ook met het laten groeien en water geven. Als je soms mest geeft dan kunnen de bloemen ook een andere kleur krijgen!

De dieren zijn erg leuk en lief en ik vind het leuk om voor de te zorgen, alleen de poep opruimen niet hahahaha, maar dat heb je wel weer mest voor op het land. Wat grappig is, ze hebben allemaal dezelfde vierkante poep, de koe, het schaap, de kip en het paard 🙂 Maar je hond moet nooit poepen, hihihihi.

Voor het spel moet je ervoor zorgen dat alle seizoenen weer terug komen, want in het begin is er alleen maar winter, de elfjes helpen je daarbij. Ik heb pas de lente, maar mijn mamma heeft al alles, dus ik speel ook wel eens bij haar. Zij heeft ook al een heeeeel groot huis en andere koelkast, keuken en tafel. Als ze zo ook een groot bed heeft kan ze gaan trouwen en ook een kindje krijgen! Ik vind het wel erg jammer dat het zo lang duurt voor dat je daar bent, dat was misschien leuker geweest om ook al eerder te doen, dan was ik misschien wat vaker gaan spelen.

Het is wel in het Engels, maar het is elke keer wel hetzelfde vaak, dus ik snap wel wat ze allemaal bedoelen. Soms met de opdrachten voor iedereen is het wel lastig dat het niet in Nederlands is. Maar het spel is echt makkelijk door kinderen te spelen, eigenlijk wel beter dat de andere. Daarom geef ik het ook 4 sterren! Want ik kan nog heel veel spelen en er is nog veel te doen, je moet ook niet haasten, dat is erg fijn. Misschien is het voor grote mensen een beetje te saai, maar ik vind het super!

Review – Harvest Moon The Lost Valley
  • Toevoeging van terrain building
  • Nog steeds een lekkere tijdsdruk