Soms heb je van die momenten dat je niet de woorden op papier (of in dit geval de site) kunt krijgen. En dat is helemaal vervelend als je heel erg hard aan de slag wilt gaan met een review. Normaal gesproken ga ik dan de game nog een paar keer spelen, even opstarten en kijken wat er allemaal binnenschiet om over te schrijven, maar helaas is dit een game van weinig woorden. We hebben het hier dan ook over de game Typoman.

Gelukkig komen we tijdens het spelen woorden tegen om zo de game (en de review) tot een goed einde te brengen. En dit dan ook waar de game om draait. Je dient tijdens je zoektocht om levels uit te spelen ook puzzels zien op te lossen doormiddel van verschillende woorden. Deze woorden lijken nogal voor de hand liggend, maar de volgorde van de letters is nogal een chaos.

De gameplay is redelijk makkelijk. In de basis is het een platform game/side scroller waarbij je af en toe een ladder dient te beklimmen, maar ook zul je soms een aantal goed getimede sprongen moeten maken. Daarnaast hebben we natuurlijk ook te maken met korte achtervolginen. Deze zullen meestal maar een 30 seconden duren en dan ben je weer veilig. Waar wel het meerste tijd in gaat zitten zijn de puzzels. Nu is het niet zo dat deze puzzel heel erg moeilijk zijn, maar het is ook niet zo dat je ze binnen een seconde opgelost hebt.

Soms zien je alle letters voor de puzzels liggen en moet je ze alleen in de goede volgorde zetten, soms moet je ook letters zoeken, maar die zullen altijd in de buurt liggen. Maar het gaat met name om de juiste woorden vormen. Zo kun je de het volgende platform gebruiken of de sprong maken om verder te komen in de game.

Grafisch gezien is deze niet een hele hoogvlieger, maar het is wel een degelijke game hierdoor. De achtergrond heeft dan ook niet heel erg veel meerwaarde voor deze game. Het gaat met name om de dingen die links en rechts van je gebeuren.  Hier zul je soms donkere wezen tegenkomen waarvan je niet helemaal duidelijk kunt zien waar het precies om gaat.

De wezens zien eruit als spinnen en andere donkere wezens, maar omdat ze helemaal zwart van kleur zijn, zonder enige diepte, is het lastig aan te geven wat het precies voor wezens zijn. Wel is het zo dat ze je opjagen of ervoor zorgen dat je soms sprongen moet maken die worden geblokkeerd door  grote wormen. Hierdoor moet je ze eerst de les lezen doormiddel van woorden. Een leuke manier om een level uit te spelen en een keer wat anders dan alles kapot maken.

Ondanks dat het leuk is kan het toch ook soms best wel frustrerent lijken. Sommige woorden lijken namelijk onschuldig, maar in spiegelbeeld zijn ze juist weer gevaarlijk. Zo heb je bijvoorbeeld het woord PART, wat niet gevaarlijk lijkt, maar als de letters zich omkeren krijg je te maken met een TRAP, een val.

Typoman is een game die veel gamers doet denken aan Limbo, de manier waarop je levels doorloopt en de manier van gameplay komen sterk overeen. Maar het grote verschil is dat de puzzels soms al helemaal voor je liggen, het is aan jou om deze goed op te lossen zonder dat je te veel moet zoeken of nadenken. Hierdoor is het een leuke combinatie tussen springen, rennen en nadenken.

Het einge nadeel is dat de game vrij kort is en omdat de game voor een tweede keer te spelen is dan ook niet echt uitdagend. De content is dan namelijk hetzelfe. Het is dus een hele vermakelijke game met leuke en een vernieuwende gameplay, maar de replay waarde is er bijna tot niet.

Mocht je dus eens wat anders willen spelen dan is dit zeker een game die aan te raden is, maar verwacht niet dat je er dagen mee bezig bent om de game uit te spelen.

Review - Typoman
Typoman is een leuke frisse game die Limbo combineert met leuke woordpuzzels.
  • Vernieuwend
  • Speelt lekker weg
  • Makkelijke puzzels
  • Weinig levels

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.