STT-Serious_gaming-2011-kaft

Jullie zullen je wel afvragen waarom ik in hemelsnaam een column schrijf over de combinatie van mijn werk en gamen. Nou hier komt het:

Ik werk als een laborant klinische neurofysiologie in het Ikazia Ziekenhuis te Rotterdam. De meeste reactie die ik krijg beginnen met “Wow dat is een mond vol”. Ik moet dan altijd hard lachen want 9 op de 10 mensen weten niet eens wat het werk inhoudt. Ik behandel patiënt die neurologische problemen hebben zoals epilepsie, tennisarmen en carpaal tunnel syndromen. Maar ook mensen die evenwichtsstoornissen hebben of door een CVA hun balans niet meer goed kunnen houden.

Dit zijn dan ook de mensen waarop ik me in dit stukje wil focussen. We hebben misschien weleens gehoord van serious gaming. Wikipedia omschrijft het als volgt:

Een serious game is een spel met een ander primair doel dan puur vermaak. Het voornaamste doel is dan bijvoorbeeld communiceren, werven of selecteren, onderwijzen of het verwerven van inzicht. Een serious game kan gebruikmaken van meerdere media: het kan een papieren bordspel of kaartspel zijn, een gefaciliteerde managementgame of een computergame.

Het doel van dit soort spellen is het helpen van mensen zoals bijvoorbeeld militairen met PTSD of zoals eerder vermeld mensen met evenwichtsstoornissen of zelfs mensen met bepaalde angsten. In 2002 heeft het begrip Serious gaming bekendheid gekregen door het Serious Games Initiative.

Maar wat heeft serious gaming dan met mijn werk te maken? Nou afgelopen weekend was ik op een jaarlijkse nascholing van de vereniging. Hier kwam een revalidatie arts van het Militair Revalidatie Centrum Aardenburg een praatje houden of dit onderwerp. Zo vertelde ze over hun werk met CAREN (Computer Assisted Rehabilitation Environment) en mensen die door CVA’s hun evenwicht kwijt zijn.

Zo hebben ze zoals je in het bovenstaande filmpje al kunt zien een spel ontworpen zoals mensen die bijvoorbeeld angstig zijn om de bus weer in te gaan na hun CVA of ander medisch probleem. Dit soort games mogen ook best onder de aandacht gebracht worden, want ze hebben daadwerkelijk echt effect. Ik ben dan ook trots dat er in de Nederlands gezondheid scene er best wel ruimte is voor deze games en dat er ieder jaar weer nieuwe games worden ontworpen.

Ik denk dat er zeker een mooie toekomst is voor deze games. Misschien kunnen we straks al spelenderwijs arts assistenten leren opereren zonder dat er ook maar een patient aan te pas komt. Of worden er nog meer mensen geholpen met hun angsten zoals bijvoorbeeld mensen die lijden aan agorafobie.

De dutch games awards die er weer aan zitten te komen op 25 november heeft ook weer de sub categorie Serious gaming. Kom mensen stem mee en geef de makers van dit soort games ook een steuntje door hun werk ook op deze manier te waarderen. In mijn werk zal ik zelf niet met deze games mogen werken maar ik hoop echt dat we op deze manier mensen kunnen stimuleren om een serious game te maken.