Als fan van RollerCoaster Tycoon moesten we toch flink wat geduld uit oefenen. Met al bijna tien jaar geen volgend deel en een heleboel gedoe rond de franchise leek de hoop opgegeven. Totdat daar opeens geruchten op begonnen te duiken over een nieuw deel. Ook dit ging weer gepaard met een hoop gedoe en negatieve geluiden. Wij hielden ons hier afzijdig van en toen we dan toch echt de eerste beelden zagen op de Gamescom waren we blij verrast en konden we niet wachten om zelf te kunnen spelen.

En dat moment brak afgelopen weekend aan tijdens de eerste bèta. Met een enorme dosis zin en nieuwsgierigheid installeerde wij ons voor onze pc en gingen aan de slag. Tijdens het startscherm konden wij ons niet bedwingen en een enorme grijns op ons gezicht was daar het gevolg van. En toen…..

Onze mondhoeken zakte langzaam aan naar beneden. Na een uurtje spelen begonnen zelfs ons toetsenbord en muis te beven omdat zij vreesden tegen de muur kapot gesmeten te worden. Zoals je nu waarschijnlijk wel begrijpt was de bèta van deze toffe titel niet wat we hoopten.

Nu begin ik altijd bij een Preview met vertellen dat we met een vroege build te maken hebben, dat we geen oordeel vellen en ga zo maar door. Dat wil echter niet zeggen dat we een bèta dan niet mogen afrekenen op zijn fouten als de game over minder dan twee maand moet verschijnen.

Laat me dit allemaal even onderbouwen en wat vertellen over onze ervaringen. De bèta was vrij beperkt, waar natuurlijk niks mis mee is. We mochten geen settings veranderen of  zien, de enige mode die we konden spelen was de sandbox mode op één stuk land. In die sandbox mode waren ook alleen wat opvullingen van de omgeving geschikbaar samen met een aantal coasters die we handmatig mochten bouwen.

Zoals ik al zei beperkt dus. Maar gelukkig gaat het ons ook vooral om er achter te komen wat we kunnen verwachten van controls, gameplay en het bouwen op zich zelf. Vol frisse moed negeren we dus de kleine hoeveelheid aan content en het feit dat het er niet echt fantastisch uit ziet en beginnen druk met bouwen. En dat is dan ook precies waar alles mis gaat.

De controls bij het bouwen zijn niet prettig en omslachtig terwijl er juist energie in is gestoken om deze wel prettig te maken. Tijdens het bouwen gaat er van alles mis zoals het niet kunnen plaatsen van baan stukken tot zelf crashes van het spel aan toe.

Toch kregen we het voor elkaar om een coaster te bouwen en dan komt het test werk.  Ik heb werkelijk mijzelf nog nooit zo gefrustreerd gevoeld in mijn leven als tijdens het testen van mijn coaster. Om onduidelijke redenen crasht mijn treintje namelijk meteen bij het verlaten van het platform en blijven de resten van de wagentjes daar een beetje voor de ingang hangen waardoor een nieuwe test in exact in het zelfde resulteert.

Na een nieuwe bouw poging kregen we het dan toch voor elkaar om de treintjes door het eerst deel van onze coaster te zien rijden.  Helaas blijkt hij te crashen in de 2e bocht en dus passen we die aan en starten we een nieuwe test. En je raad het al. Wederom crasht de trein weer bij het verlaten van het platform.

Nu geven wij niet snel op dus hebben een aantal coasters gebouwd en getest en kregen het uiteindelijk wel voor elkaar om een werkende coaster te bouwen. Wat hierbij meteen opviel is dat de coaster soms dwars door balken heen rijd zonder dat dit enige probleem op levert. En ook dat wanneer je jouw coaster een kleurtje geeft en je later een sectie wil veranderen deze sectie opeens in de oude kleur verschijnt.

Dan maar even bezig met wat losse dingetjes te plaatsen om de boel op te vrolijken. Helaas blijkt het hier ook niet veel beter te gaan. Op plekken waar wij het terrein veranderd hebben gaan de dingen vliegen of op vlakke stukken die helemaal vrij zijn geeft hij om onduidelijke redenen aan dat er niks geplaatst mag worden.

Hetzelfde gaat ook op voor voetpaden die je over veranderd terrein plaatst. Ik kan zo nog wel even door gaan maar ik besef mij opeens dat wij nu ook mee doen met het afkraak gedoe rond RollerCoaster Tycoon World. Dit besef valt hard, maar het is niet anders. Bèta’s zijn zo belangrijk voor een eerste indruk, net als trailers en foto’s die worden vrijgegeven. Als deze test nu een alpha was en het nog een jaar zou duren voor de game het daglicht gaat zien, dan zou ik milder zijn maar ik begin me echt af te vragen of Atari wel klaar is voor deze stap.

Het beste wat wij nu kunnen doen is ons er bij neerleggen en dit weekend snel vergeten. Er is een tweede bèta aangekondigd voor november (die gaan wij ook zeker checken) om te kijken hoe de zaken er dan voor staan. Tot die tijd hopen we maar dat dit echt een early build was en ze achter de schermen al veel en veel verder zijn. Als dat niet het geval is dan kunnen we alleen maar hopen dat Atari de juiste keuze neemt en de game een half jaar uitstelt om zo hun fans niet teleur te stellen. Wat het ook gaat worden, we houden jullie op de hoogte.