Samen met mijn compagnon loop ik het strand op, we zien een aantal Orcs een groep soldaten aanvallen. Ze hebben onze hulp hard nodig. Ik gooi een fles olie ten midden van de een aantal Orcs, mijn compagnon zet de plas olie in vuur en vlam met haar vuurspreuk. De eerste vijanden zijn al verslagen…

Indeiding

Divinity: Original Sin is nu eindelijk ook voor de consoles beschikbaar! En wat heeft Larian Studios hier enorm goed werk afgeleverd! Deze game had ik al zo ontzettend lang op mijn wishlist staan op het PC/Steam platform maar ik had nog niet eerder de stap genomen om de game te kopen voor de PC. De voornaamste reden was mijn beperkte tijd en persoonlijke overweging om te stoppen met PC gaming. Toen ik hoorde dat Larian Studios plannen had om deze game naar de consoles te brengen was ik helemaal blij! Heerlijk vanuit de bank op een groot scherm deze fantastische RPG spelen.

Pen & Paper

We hebben de laatste jaren al veel soorten RPG’s voorbij zien komen, de meest klassieke en toonaangevende digitale vertaling van de Pen & Paper RPG is nog steeds de Baldur’s Gate serie. Divinity mag zich aansluiten en zich meten met Baldur’s Gate. Het is een RPG met heel veel diepgang, diepgaande questen en uitgebreide karakter ontwikkelingen. Het is zeker geen RPG die je ‘even’ speelt. Dit is een titel voor de echte die-hards!

De setting is wellicht niet uniek: een fantasie wereld gevuld met orcs, tovenaars en heel veel magie en gevechten. Toch is Divinity veel uitgebreider dan je in eerste instantie verwacht.

Bouw je eigen karakter

Na het spel te hebben gestart beginnen we eerst met het creëren van ons karakter, waarbij we de keus hebben uit maar liefst 11 classes. Je hebt de hierna de volledige vrijheid om deze weer helemaal aan je eigen speelstijl aan te passen. In het creëren van je karakter karakter kan je kiezen tussen een voorgedefinieerde class of deze helemaal zelf te ontwerpen.

Wie ben ik?

Je krijgt daarna een aantal punten om te verdelen. Attribute punten (Strength, Dexterity, Intelligence, Constitution, Speed & Perception), Ability punten waarbij je de keus hebt uit 27 abilities verdeeld over 6 categorieen. Talent punten waarbij je de keus hebt om deze te verdelen over maar liefst 45 talenten. En als laatste kan je een aantal Start Skills verdelen en mengen over 9 hoofd skills en hun eigen sub-skill sets… Het is je nu wel duidelijk geworden dat, wanneer je dat wilt, al heel wat tijd kan stoppen in het maken van je eigen karakter.

Turned based

Als het spel begint start met een groep van twee spelers, jullie zijn Source Hunters, meer als dat weet je niet. Ook is de geschiedenis van je personage totaal onbekend als je start.. Ook dit wordt door het spelen stukje bij stukje verder ontrafeld.

Je opdracht is een moord oplossen in het nabij gelegen stadje. Je loopt verder en je ziet een gevecht tussen een groep Orcs en soldaten. Je gaat deelnemen aan het gevecht om de soldaten een handje te helpen. Op dat moment springt het spel over in gevechts mode, deze is geheel turned based. Je hebt dus alle tijd om je stappen en aanvallen te plannen en uit te voeren.

Prachtige graphics

Bij elke beurt heb je een aantal actiepunten die je kan inzetten om je karakter (en de resterende teamleden) te verplaatsen of om aanvallen uit te voeren. De aanvallen die je kan uitvoeren zijn uitgebreid, zo kan je gebruik maken van je wapens, een speciale aanval die per karakter weer verschillend is (afhankelijk hoe je het karakter hebt ontworpen), spreuken etc. etc.

Elk personage mag zijn beurt uitvoeren en daarna is de vijand aan zet. Het spel even quicksaven is geen overbodige luxe! Natuurlijk heb je ook de mogelijkheid om je teamleden weer tot leven te brengen middels een resurrect scroll, maar die moet je natuurlijk wel bij je hebben.

Interactie

Wat meteen opvalt is dat de gehele omgeving en alles erin interactief is, er staat bijvoorbeeld een ton, met daarop afbeelding van een vlam, die je kan opblazen. Uiteraard doe je dat op afstand middels een pijl of een spreuk. Wel uitkijken dat je hiermee de soldaten niet verwond, want die beschouwen jou meteen als een vijand en zullen je dus gaan aanvallen. Ook kan je bijvoorbeeld een fles olie neergooien, en middels een vuurspreuk of vuurpijl deze aansteken. Heel veel elementen zijn met elkaar te combineren wat je ontzettend veel vrijheid en creativiteit bied om aanvallen samen te stellen.

Boss battle

We vervolgen onze reis verder naar de stad. Onderweg leer je hoe je items kan verzamelen, kisten kan openen etc. Je kan een gedeelte van je omgeving ‘scannen’ en dit is handig. Stel er staan drie kisten opgesteld, die je normaal een voor een zou moeten openen. Door in de buurt van deze kisten te gaan staan, en de omgeving te scannen krijg je alle items in een lijst te zien die je dan snel kan doorlopen om ze zo te verzamelen.

Kisten moet je wel eerst openen, maar het kost je minder tijd dan ze allemaal af te lopen in de speel mode. Kom je een kist tegen die op slot zit en je hebt de sleutel niet? Geen probleem, in dit spel kan je er voor kiezen om de kist kapot te slaan… uiteraard zijn er kisten die je niet in een keer kapot krijgt en is het beter of om de sleutel te zoeken, of een setje lockpicks te gebruiken mits je de skill hebt om deze te gebruiken.

Traaaag

Je merkt dat de snelheid van het spel veel trager is dan wat normaal gewend bent bij de meeste andere spellen in dit genre. Zeker als je wat langere afstanden moet afleggen dan pak er maar een kop koffie of iets dergelijks bij. Gelukkig kan je op een gegeven moment gebruik maken van portals e.d. Gelukkig kan je ook een pointer mode activeren waarbij ergens in het gebied kan klikken en je team zich daar naar toe begeeft.

Ontdekken

Eenmaal bij de stad aangekomen valt weer zoveel te ontdekken, sub quests te starten en zo kom je al snel achter dat er veel meer aan de hand is in deze wereld. Je ontmoet zo ontzettend veel personages met ieder hun eigen verhaal. Je kan huizen binnengaan (pas op dat ze je niet betrappen!), en daar weer geheime kamers vinden onder bijvoorbeeld een vloerkleed. Ja, het is in dit spel mogelijk om tonnen, kisten en andere voorwerpen te verplaatsen! Ook handig om zo een val waaruit een gifgas komt, af te sluiten door er een kist op te plaatsen, geweldig toch! Een val kan je trouwens ook onschadelijk te maken met het juiste gereedschap… uiteraard als je die skill hebt!

Yes, craften!

Het spel bevat ook nog eens een uitgebreid craft systeem waarmee je dus echt alles kan maken. Je hebt hierin de vrijheid om te experimenteren. Mislukt je poging om te craften dan is er niets aan de hand, je behoud de ingrediënten. Lukt je poging wel dan wordt deze combinatie vastgelegd in je craftbook.

De relatie tussen de leden in je groep (en tussen de andere personages in het spel) kan je ook nog eens beïnvloeden, tijdens de conversaties kan je zelfs beslissen welke kant het gesprek uitgaat. Deze keuzes hebben echt gevolg tussen hun samenwerking. Dit geldt ook voor de acties die je uitvoert in de spelwereld.

Magisch!

Je kan ervoor kiezen om wat meer een slechterik te gaan worden, zo kan je dus snel aan items komen om ze gewoon te stelen… Zo lang je niet betrapt wordt uiteraard. Je kan natuurlijk ook een winkel binnengaan, de deur sluiten en de eigenaar van het leven beroven.. Ineens heb je alles van de winkel tot je beschikking…

Controls

De besturing van het spel is volledig aangepast en geoptimaliseerd voor het gebruik van een controller. Dit zit enorm goed in elkaar, ze hebben echt een fantastische conversie gemaakt en je ondervind totaal geen hinder met het spelen met de controller. De camera is volledig roteerbaar en je kan behoorlijk ver inzoomen, ook bevat het een speciale camera stand om een goed overzicht te krijgen tijdens de gevecht mode.

Grafisch

Grafisch zit Divinity er zeer mooi uit. Mooie gedetailleerde karakter modellen en animaties, schitterende omgevingen en mooie effecten worden gebruikt tijdens de magische aanvallen en spreuken. Ook het geluid en voice acting is dik in orde! De enhanced versie bevat volledige voiceacting voor elke NPC die je tegenkomt!

Ik moet zeggen dat dit echt een top game geworden is, ik kan ook geen echte minpunten vinden dan de wat trage gameplay. Ben je liefhebber van het echt pen & paper RPG genre overgoten met een grafische schitterend jasje dan kan ik je alleen maar aanraden deze game te halen!

Hier ga je heel veel uren in kwijtraken! Oja… aan een tweede deel wordt momenteel aan gewerkt!!

Review - Divinity: Original Sin Enhanced Edition
Prachtige RPG met veel diepgang