Als klein kind was ik enorm nieuwsgierig naar alles wat in de hemel te vinden was. Als ik dan naar bed ging fantaseerde ik dat ik als astronaut over de maan liep of in mijn ruimteschip rond de aarde vloog. Ik wou dan ook geen brandweer of politie man worden maar astronaut. Pas later, toen de game industrie op gang kwam, besefte ik dat mijn droom om astronaut te worden wel een hele kleine kans van slagen had maar dat ik mijn fantasie kwijt kon in games. Waarom begin ik hierover zal je je afvragen. Heel eenvoudig, De afgelopen week ben ik namelijk flink aan de gang gegaan met Anno 2205 waar het één van je hoofddoelen is om met een shuttle rond de aarde te vliegen om je vervolgens op de maan te nestelen. En tijdens het spelen kwamen deze herinneringen bij me op.

Nou konden jullie enige tijd geleden al onze preview lezen na onze hands-on in het Space Expo Centre. Sinds die dag telde ik de dagen af om aan de gang te gaan met dit vervolg uit de bekende Anno reeks. Niet alleen omdat ik graag games uit deze reeks speel maar ook omdat dit deel mij echt wist te pakken en ik erg onder de indruk was van alles wat ik had gezien en gespeeld, en vaak is dit ook meteen de vuilkuil als de verwachtingen erg hoog zijn. De kans dat je dan teleur gesteld word is des te groter. Ik ga jullie er alles over vertellen maar kan alvast zeggen dat ik alles behalve teleurgesteld ben in Anno 2205.

En laten we dan beginnen met het verhaal. Op aarde heerst er een tekort aan cruciale grondstoffen. Een honderd jaar geleden waren was er al een kolonie opgericht op de maan, maar deze kolonie heeft zich afgezet van de mensheid op de aarde. Nu honderd jaar later is het van groot belang om de maan te bereiken om deze grondstoffen te delven waar een ernstig te kort aan is. Nou is de mensheid op aarde niks veranderd en zijn alle hebberige corporaties er op uit om deze race te winnen zodat ze heerser zijn over de grondstoffen.

Gelukkig mogen wij aan het hoofd van een nieuwe onbekende corporatie staan de strijd aan gaan tegen de andere heersers om te zorgen dat wij als eerste de maan bereiken en deze grondstoffen kunnen delven. Nou is dit makkelijker gezegd dan gedaan want voor dat wij onze voetafdrukken op de maan achter kunnen laten zullen we eerst flink aan de bak moeten op de aarde om te zorgen dat onze corporatie alle middelen heeft om deze reis te kunnen maken. En dan hebben we het niet allen over geld. Want geld alleen zal niet genoeg zijn voor deze reis. We zullen ook de juiste materialen moeten bezitten, de technologie moeten bemachtigen en natuurlijk de mankracht.

En hier herkennen we meteen de typerende Anno gameplay. We mogen namelijk beginnen op een locatie op aarde waar we in het verwilderde gebied moeten proberen een nederzetting op te bouwen. Dit doen we in eerste instantie door de basis benodigdheden te bouwen voor je nederzetting. Denk hierbij aan eten, drinken, stroom, wegen en woningen. Helaas heb je een beperkte beschikbaarheid van deze middelen en zijn ook niet inefficiënt. Hoe verder onze nederzetting uitbreid des te sterker komt onze corporatie te staan tegenover de groot machten (The Big Five) en zullen we betere gebouwen vrij spelen.

In dit eerste deel worden we goed bijgestaan door Sam. Zei is een hoge pief binnen de Lunar Licensing Program en heeft zich hard gemaakt om ons er binnen te krijgen. Ze verteld ons precies in de vorm van opdrachten wat de beste weg is om onze nederzetting op te bouwen om uiteindelijk onze lanceerplatformen klaar te maken om shuttles naar de maan te sturen.

Voordat het echter zover is moeten we, nadat onze basis nederzetting lekker op weg is, eerst de kou in. En hier vinden we meteen een hele toffe toevoeging in Anno 2205. We kunnen namelijk op een flink aantal locaties bouwen die los van elkaar verder gaan, maar die elkaar ook kunnen helpen. Wanneer we dus de Artic intrekken, om daar een nederzetting op te bouwen, met als doel bepaalde crusiale grondstoffen te vinden zal onze nederzetting in het mooie groene gebied gewoon door blijven gaan en wanneer je daar dus een positief saldo hebt, dan lopen al je grondstoffen en je kas lekker op. En dit is hard nodig aangezien het een stuk kostbaarder is om op de Artic een nederzetting op te bouwen.

Je loopt hier ook weer tegen hele leuke nieuwe uitdagingen aan. Zo zal je energie uit de bergen moeten halen waardoor de beschikbare plekken al snel gevuld zijn. Maar de belangrijkste is toch wel dat je bewoners in de buurt van fabrieken moeten bivakkeren omdat het simpel weg te koud is daar en de warmte van de fabrieken er voor zorgen dat je mensen niet bezwijken aan deze kou.

In eerste instantie is de Artic Custodian wel wat huiverig voor ons vanwege de beschadiging van het milieu. Ze zijn natuurlijk ook altijd afgezonderd geweest in dit ruige gebied en we kunnen het ze dan ook niet kwalijk nemen. Snel krijgen we de kans om ons zelf te bewijzen in een heuse battle. Want ook dit is een nieuwe feature binnen Anno.

We mogen als een echte Admiraal een vloot van schepen leiden om strategische punten te vernielen of te veroveren. In de eerste battle krijgen we een schip erbij die onze schade blijft repareren zodat je rustig de tijd hebt om aan deze toffe strijd te wennen. In elke battle map vinden we ook een aantal side-missies die ons extra ervaring opleveren maar ook extra kostbare grondstoffen waardoor we makkelijker onze nederzettingen kunnen uitbreiden. De ervaring zorgt binnen deze feature voor een eigen ranking systeem. Naarmate je meer ervaring opdoet kan je jouw boten gaan upgraden. Ook speel je meerdere boten vrij, al gebeurd dit ook binnen het ranken van het spel zelf.

En dan word het tijd om naar de maan te gaan. Wanneer we namelijk deze twee nederzettingen een beetje hebben opgebouwd zullen we beschikken over de juiste middelen en technologieën om deze reis te maken. En eenmaal hier aangekomen zal je merken dat dit even hele andere koek is. Tijdens mijn eerste poging liep ik hier helemaal stuk en besloot ik helemaal opnieuw te beginnen. De uitdagingen die je hier hebt zijn namelijk van een hele andere orde. We zullen hier onze nederzetting moeten beschermen tegen inslaande meteorieten en werken in relatief kleine kraters. De echte uitdaging ligt hier echter in de kosten die het met zich mee brengt om een nederzetting op te bouwen en grondstoffen te delven.

Met elke stap die je neemt zal je namelijk zien dat de kosten van het onderhoud van je fabrieken niet gering is en dat je positieve saldo dat elke minuut op je rekening bij geschreven word al snel in de rode cijfers zal lopen. En dan hebben we nog een leuke toevoeging  die ook niet goedkoop is. Dit is namelijk de mogelijkheid om je producten van de ene locatie naar de andere te sturen. Zo zal je bepaalde dingen alleen in de Artic kunnen maken die ook hard nodig zijn in je start gebied. Of je produceert dingen op de maan die je weer in de Artic nodig hebt en ga zo maar door. Nu kan je gelukkig routes creëren tussen je gebieden om deze grondstoffen te verplaatsen maar deze kosten wel geld.

Naast de locaties die we in het verhaal gebruiken om te bouwen vinden we nog een flink aantal locaties die je kan claimen, mits je populatie voldoende is en je ook over genoeg geld beschikt. Zo heb je meerdere locaties op de maan, een aantal in de Artic en een aantal standaard locaties. Elke locatie heeft zijn eigen uitdagingen en mogelijkheden. De totale oppervlakte waar we nu dus mogen gaan bouwen is echt enorm en niet te vergelijken met voorgaande Anno delen. Via een overview van de wereld kunnen we eenvoudig switchen tussen deze locaties en onze transfer routes bekijken.

Maar voelt dit nog wel aan als een deel uit de Anno serie met zoveel vernieuwing en content zal je je afvragen. Het antwoord daarop is een volmondig ja! De controls voelen heerlijk vertrouwd aan en de diepere lagen met betrekking tot het managen van je gebieden zijn zoals we mogen verwachten van een opvolger binnen deze serie. Ik moet zelfs zeggen dat Ubisoft er in is geslaagd nog meer overzicht te bieden en eenvoudiger onze zaken te beheren ondanks dat er veel meer content is.

Ook voor de beginnende speler is het eenvoudig instappen door te kiezen voor het makkelijke niveau. Met de hulp en steun die je krijgt zal deze beginnende speler er ook makkelijk in komen en lekker aan de bak kunnen gaan. De battles zijn een erg toffe toevoeging maar uiteindelijk kan je deze ook links laten liggen als het je niets lijkt. Het helpt je om bepaalde zaken sneller te bereiken maar het is niet noodzakelijk. Vind je dit wel tof dan zal je je hier vol kunnen uitleven.

Als we dan naar de graphics kijken dan kan ik niet anders zeggen dan dat het er erg tof uit ziet. En je hebt geen eens een high end pc nodig om hier lekker mee aan de slag te kunnen gaan. Beschik je over een redelijk up-to-date pc dan zal je merken dat je al snel met de hogere instellingen van de game kunt genieten. Naast deze toffe graphics is ook het geluid erg mooi en passend. Niet alleen de voice acting maar ook de achtergrond geluiden en muziek.

Als laatste dan de online features. Los van het feit dat de game overduidelijk gekoppeld is aan je Uplay account en je natuurlijk Club-Units en Club XP kan verdienen is het ook mogelijk om te voten binnen de council wat je mogelijk bepaalde voordelen kan bieden. Ook zal je binnen de market spullen kunnen verhandelen en zien we echt een soort beurs statistieken in ons hoofdscherm lopen met daar de huidige marktwaardes van de middelen. Persoonlijk had ik graag meer online mogelijkheden gezien maar wat er nog niet is kan natuurlijk altijd nog komen.

Nu is het met dit soort games zo dat er zoveel te doen is, er zoveel content is en er zoveel diepere lagen zijn dat ik onmogelijk alles kan bespreken wat ik tegen ben gekomen, maar ik denk dat deze review je wel een duidelijk beeld geeft van wat we kunnen verwachten en je kan natuurlijk altijd in de comments je specifieke vragen stellen.

Conclusie:

Toen Ubisoft besloot om Anno de toekomst in te slepen was ik sceptisch en het vorige deel wist me dan ook niet echt te pakken. Met dit deel is dat verleden tijd, want ik werd tientallen uren volledig opgeslokt door deze. De gameplay voelt fantastisch aan en het subtiele balans binnen het micro-management is echt subliem.

Met deze enorme hoeveelheid content binnen de story, de side-missies, de battles en de enorme gebieden zal je echt 100+ uren zoet kunnen zijn en kunnen genieten van de prachtige graphics en een hele boel vernieuwende gameplay.

Doe alles wel doordacht want hardlopers zijn doodlopers in deze game, iets wat typisch is voor elke Anno game.

Maar er zijn toch ook een paar kleine minpuntjes. Zo zijn de online features wat beperkt en  kom je te snel aan op de maan wat een beetje kan voelen als een anti climax. Maar het feit dat ik geen derde minpunt kan bedenken zegt denk ik genoeg.

Review – Anno 2205
Verdict8.8
+ Punten
  • Erg toffe graphics en sfeer
  • Enorm veel en grote gebieden
  • Naar de maan natuurlijk
- Punten
  • Beperkte online mogelijkheden
  • Al erg snel in het verhaal op de maan
8.8Verdict