Devil May Cry DMC Definitive EditionDevil May Cry: Definitive Edition is de nieuwste game van Capcom die op dit moment in de schappen ligt. Natuurlijk gaan er bij een aantal gamers de haren overeind staan als ze iets van Definitive of Remastered op de hoes zien staan. Maar voordat iedereen zijn oordeel klaar heeft zijn wij ook aan de slag gegaan met deze Devil May Cry game.

Maar voordat we ons op de game storten is het altijd wel leuk om wat meer te weten te komen van de game. Want de echte Devil May Cry fans weten dat de eerste game al bijna 14 jaar geleden in de winkel lag, deze kwam eind 2001 uit namelijk. Maar wat een heleboel gamers weten waarschijnlijk niet dat Devil May Cry een voortvloeisel is van de Resident Evil games. Het zou namelijk eerst als een opvolger worden van de toen redelijk bekende game reeks, maar later, tijdens de verdere ontwikkeling, is er toch besloten om de game als zelfstandig verhaal neer te zetten los van de Resident Evil reeks. Wat toch wel een hele goede set is in mijn ogen. Op deze manier blijft de Resident Evil trouw aan het verhaal en ook kon Capcom op deze manier een hele sterke nieuwe IP neerzetten die dus ook aardig wat jaren meedraait en nog steeds heel erg veel fans heeft. Daarvoor heeft Koyima in het verleden heel wat afgereisd om mooie locaties te vinden, dit deed hij samen met zijn team genaamd ‘The Little Devils’ (waarschijnlijk het de titel hier ook iets mee te maken) en de rest is geschiedenis.
Inmiddels is DmC: Devil May Cry al de vijfde game uit de reeks, en hierin zien we hoe Dante zich uitleeft en met volle teugen geniet van al het (vrouwelijk) moois dat de wereld hem te bieden heeft. Dit alles speelt zich af in Limbo City. En zoals de naam al verklapt, er zijn mensen, geesten en demonen die ook in de stad ‘wonen’ en daar in Limbo rondlopen. Dit is een parallel universum waarbij men de omgeving kan beïnvloeden van het andere, normale universum zoals wij het kennen. Al met al een heel erg leuk begin. Enige nadeel van dit alles Dante krijgt het niet mee, hij ligt nog in bed en is zijn roes nog aan het uitslapen.

Opeens word de wereld opgeschrikt door een reuzenrad dat los raakt en alles verwoest dat op in de weg staat. Dit is het moment waarop Dante wakker word gemaakt door Kat. Een dame die door de universa heen kan switchen, ze zit half in Limbo, maar Dante kan haar wel zien, een duidelijk zichtbare geest om het wat duidelijker te maken. En ook al kan Dante haar niet aanraken, de gevolgen op de pier (waar zijn caravan staat) gelden zowel voor hem als iedereen in het andere universum, en dus ook voor Kat.

Nadat je de intro hebt doorlopen gaat het direct los. Je krijgt je zwaard, Rebellion, en met een paar simpele instructies krijg je te zien wat je moet doen om je tegenstanders te verslaan. Natuurlijk begint het bij simpel button bashen. Later in de game kun je upgrades kopen en zal je dus ook echt merken dat de combo’s beter zijn dan alleen maar slaan. Niet alleen beter in damage, maar ook in de rank die je kunt behalen in elke level. Ook zien we inmiddels de twee oude bekenden van Dante voorbij komen, zijn twee pistolen genaamd Ebony en Ivory.

En naarmate de game vordert leer je ook hoe je met name Rebellion op andere wijze kunt gebruiken naast de standaard zwaard dat het is. Zo kun je nu schakelen tussen de blauwe en de rode kleur, welke staan voor je moeder en je vader. Naast de kleur kun je er ook andere speciale moves mee uitvoeren en natuurlijk zoals verwacht, sommige deuren moeten worden geopend met de rode power en ander weer met de blauwe. Een mooie afwisseling om zo in ieder geval beetje bij beetje bekend te worden gemaakt met de game, voor de gamers die het origineel niet hebben gespeeld althans. Voor de gamers die nu nogmaals beginnen aan de game is het waarschijnlijk een warme welkom met korte uitleg om daarna weer vol aan de bak te gaan als Dante.
Naast al het bekende is er natuurlijk ook een zeer leuke kenmerk die weer aanwezen is, dat zijn de style ranks die je kunt behalen tijdens het gamen en dan met name tijdens de gevechten. Mocht je slecht presteren dan zul je waarschijnlijk blijven hangen rond de ‘grade’ D en misschien een C. Natuurlijk kun je ook verder omhoog in de rankings. Deze lopen namelijk van D, C, B, S, SS, tot aan SSS. Ieder staat ook voor een term. Zo staat de D voor Dirty!, de C voor Cruel!, de B voor Brutal!, de A voor Anarchic!, de S voor Savage!, de SS voor SSadistic! en de SSS voor SSSensational! En je kunt het al raden, hoe hoger je rank, des te beter je score is aan het einde van de game. Welke je daarna direct weer kunt vergelijken met iedereen in je vriendenlijst die de game ook heeft gespeeld. En ook al lijkt het maar een hele kleine niet veelzeggende feature in de game, toch is en blijft het heel erg verleidelijk om levels opnieuw te spelen als je een vriend boven je ziet staan. Iets wat de game toch een hele hoge replay-waarde geeft.

DmC: Devil May Cry ligt inmiddels in de winkel als Definitive  Edition voor de PlayStation 4 en de Xbox One. Zagen we bij andere games dat het bij een Definitive Edition meestal ging om een oppoets beurt van de game, deze keer is het veel meer dan dat. Natuurlijk kun je nu in 1080P en 60fps de game spelen, maar ook kun je nu genieten van alle DLC die bij het origineel zat. Deze worden standaard meegeleverd. En dan hebben we het niet allen maar over de DLC die betrekking hebben tot DmC, maar ook zien we Vergil’s Downfall ertussen staan. Een stand-alone DLC waarbij je als de vervloekte broer van Dante aan de slag gaat. Ook zien we Bloody Palace ertussen staan. In Bloody Palace mag je echt laten zien hoe goed je bent door elke keer grote waves met tegenstanders te verslaan. En elke wave dat je verder komt word het iets moeilijk gemaakt. Een beetje te vergelijken met de Horde Modus van Gears of War. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je ook nog genieten van alles soorten skins die erbij zitten. Niet alleen voor Dante, maar ook voor de wapens. Al met al een meer dan compleet pakket en niet alleen maar een grafische upgrade.
Maar de Definitive Edition bevat nog meer, de game heeft nu namelijk ook een turbo mode waarbij de game 20% sneller is dan normaal en een hardcode mode. Beze mode maakt het moeilijker om hogere ranks te halen tijdens het vechten en is dus ook niet zo maar voor iedereen weggelegd. Mocht je dus de standaard game makkelijk vinden, dan kun je het altijd nog een keer proberen op Turbo of Hardcore Mode. Natuurlijk hebben we nog wel met hetzelfde verhaal te maken, maar alles is gewoon een stukje moeilijker. Iets voor de echte fans!

Al met al is de Definitive Edition meer dan alleen maar de game. Het is eigenlijks alles wat je wilt hebben van de game plus nog een heleboel extra’s. Nu is het natuurlijk niet de nieuwste game, maar ik moet zeggen dat het wel een heerlijke game is om weer op te pakken na een aantal jaren. Daarnaast is het in mijn ogen een van de betere actie games die er op dit moment te koop is voor de PlayStation 4 of de Xbox One.

Review - Devil May Cry: Definitive Edition