Voor dat ik begin met deze review moet ik wat opbiechten, Point & Click is niet mijn ding. Op een enkele uitzondering na zoals Myst is het ook nooit mijn ding geweest. Toen wij een aantal weken geleden Casual Connect bezochten werden wij overspoeld met Point & Click games en voor het eerst wisten er een aantal mij te boeien en waren er zelfs twee die echt mijn aandacht trokken. Één van deze games is Frankenstein: Master of Death. Maar waarom pakte deze point & Click game dan mijn aandacht? Laten we dat eens uitzoeken.

Frankenstein Master of Death

Eerlijk is eerlijk, de voornaamste reden waarom deze game me wist te lokken waren de toffe beelden die ik voorbij zag komen. En al is dit mooi mee genomen het garandeert natuurlijk absoluut niet dat een game dan ook goed is. Alleen daarom al wou ik deze game zelf checken om te zien wat het verder had te bieden, ondanks dat het genre me niet echt ligt. Laten we beginnen bij het verhaal.

We duiken het klassieke verhaal in als een vriend van de familie Frankenstein. De experimenten met leven en dood hebben de nodige problemen veroorzaakt in het kasteel van Victor en Elizabeth en beide worden met hun leven bedreigd. Het is aan ons als vriend van de familie om deze problemen op te lossen door verschillende puzzels, uitdagingen en logisch denken.

Eenmaal aan het spel begonnen merk ik dat het erg lekker weg speelt, Ja het is een typische point & Click maar het verhaal en de mooie beelden nemen je wel echt mee in het verhaal. Het logisch denken en volgen van het verhaal word afgewisseld door leuke puzzels, denk daarbij aan een zenuw spiraal, zoek en vind puzzels maar ook wat lastige hersen krakers. Naast deze puzzels is het doorlopen (lees door klikken) van de velen velden en het open krijgen van de deuren, het vinden van items en het combineren van items al een puzzel opzicht zelf.

Tot zover dus erg positief, maar toch zijn er ook wat mindere kanten aan deze game, en dit is niet omdat het genre me niet ligt. Of misschien is dit ook eigenlijk precies wel de rede. Je mag verwachten dat iemand die dit soort spelletjes bijna nooit speelt er toch wat moeite mee heeft om er door te komen en daardoor al snel vele uurtjes zoet is met deze game. Dit was helaas niet het geval, alles was te logisch, te voordehand liggend en te makkelijk en na iets meer als twee uur spelen had ik het spel al uitgespeeld. Hoopvol dacht ik toen nog dat het kwam doordat ik het spel op het makkelijke niveau was begonnen. En dus deed ik nog een poging op het moeilijke niveau maar ontdekte dat er niet erg veel verschil zat tussen deze niveaus en een kleine drie uur verder had ik het spel wederom uitgespeeld.

De puzzels die ik onderweg tegen kwam waren gewoonweg te gemakkelijk. Er waren twee puzzels die me iets tijd koste daar waar de rest in een enkele poging al klaar waren. Ondanks dat het spel dus niet al te moeilijk is heeft Jetdogs Studios er toch voor gekozen om een hint knop te maken die je op weg kan helpen als je het even niet meer weet. Deze knop is eigenlijk onbeperkt en zonder straffen te gebruiken. Ondanks dat die keuze aan je zelf is vind ik dit toch jammer.

Nou wil ik niet zeggen dat het spel hierdoor slecht is, uiteindelijk liggen logische puzzels de één meer als de ander en speelt er ook iets anders mee. Blijkbaar wist de game me zo te boeien dat ik gewoon meer en meer wou. Ondanks dat dit niets weg haalt aan het feit dat het gewoon te weinig gameplay was is het toch ook een compliment dat iemand die niet van dit genre houd meer wilt. Als laatste moeten we ook niet vergeten dat deze game al voor ruim onder de tien euro op steam staat en je er dus niet de hoofdprijs voor hoeft te betalen.

Normaal zijn mijn conclusies altijd vrij uitgebreid maar over deze game kan ik heel kort zijn.
Was dit avontuur een keer zo lang en een keer zo moeilijk dan had deze game mij helemaal ingepakt. En de hint optie had van mij achterwegen mogen blijven.
Houd je dus van Point & Click, is puzzelen je ding dan moet je deze game checken. Houd dan wel rekening met het feit dat het je geen dagen lang zoet gaat houden. Maar genieten zal je zeker
Ondanks deze minpunten heeft Jetdogs Studio er wel voor gezorgd dat ik ook dit genre vaker een kans ga geven. In de enorme zee van Point & Click avonturen is dit er echt wel eentje die er uit springt.

Review – Frankenstein: Master of Death
  • Erg tof verhaal
  • Ziet er mooi uit