Disney-Planes-The-Video-Game-Logo

Na het MEGA succes van Cars hebben velen het logische gevolg/vervolg van Planes wel zien aankomen. En dat geeft zowel de film als het spel meteen extra druk, want het succes van Cars is nog steeds overweldigend. Over de Planes film kan ik niets zeggen want die moeten we nog zien, maar beide spellen doen weinig voor elkaar onder. Het zijn beide race-games in een Disney setting die met name uitgegeven zijn voor de doelgroep kinderen. En dat is iets dat vele gamers lijken te vergeten met uitspraken als “het spel is te makkelijk”. Spellen als deze zijn bewust gemaakt voor de gamende kinderen en dienen ook op die manier beoordeeld worden. Daarom hebben wij bij 365Gaming ook de Kinderjury in het leven geroepen omdat deze juist kan beoordelen hoe het spel voor hen is, maar we beginnen bij het begin.

We starten het spel met een cinematic intro waarin je als “Echo”, een stoere straaljager, landt op het vliegdekschip “Flysenhower” en daar in gesprek komt met “Skipper Riley”. Deze verteld over zijn herinneringen van “Dusty Crophopper”, een sproei-vliegtuig voor gewassen die het tot race-held heeft gebracht tegen alle verwachtingen in. Als “Dusty” begin je het spel ook zelf te spelen tijdens de eerste training van “Skipper”. Tijdens deze tutorial leer je hoe de controls werken en wordt er tevens meer duidelijk over de spelelementen die je gedurende het verhaal tegenkomt. De elementen zoals de superboost waarmee je even extra snel kunt vliegen, wingpunten (soort van blazoen) die als race elementen een traject vormen (net als de blauw/witte boeien) en de vliegende kratten die je de benodigde items tijdens de missie brengen.

disneys_planes_4

Eigenlijk is alles dat je in de tutorial tegenkomt ook alles dat je verder in het verhaal tegenkomt, maar dan net even anders. De ene keer brengt het krat je een verfspuit waarmee je huizen moet verven, de andere keer een unit om gewassen mee te besproeien. Het race-traject bestaat de ene keer uit de boeien, de andere keer uit ballonnen. En ook al zullen sommige volwassen gamers dit als storend of beperkt ervaren, het feit dat deze vaste lijn constant en herkenbaar is maakt dat het spel voor de doelgroep beter om te spelen.

Planes1

Nadat je de tutorial hebt gespeeld krijg je de keuze om de verhaallijnen per vliegtuig te spelen. Naast “Dusty” kun je spelen als de Zuid-Amerikaanse “El Chupacabra”, de Japanse “Ishani” en de Engelse “Bulldog”. Later in het het verhaal speel je tevens je trainer “Skipper” vrij, je aartsvijand “Rispinger” en de straaljager “Echo.

Elk vliegtuig heeft 4 verhaalmissies die je elke keer verder unlocked. De missies zijn goed te doen, ook voor de jongere gamers (maar ook voor de volwassen gamer die niet zo goed in racen is 🙂 ). Als voorbeeld, de doelen om te richten zijn circa 4 x zo groot als het daadwerkelijk doel waardoor het richten een stuk makkelijker is tijdens het vliegen.

Planes2

Planes4

Om toch extra uitdaging te bieden voor de meer geoefende gamer zijn er medailles te verdienen tijdens de verhaalmissies (brons, zilver, goud en platinum). Brons is voldoende om de volgende missie te unlocken en kan soms voor kinderen al best een uitdaging zijn. Maar om overal platinum te halen moet je toch wel wat meer uit de kast halen (of het geluk hebben dat je een geoefend racer in huis hebt wonen ;)).

Naast de medailles kun je alle puzzelstukken van de landschappen unlocken gedurende de vrije vlucht, levelen door punten te verdienen en tevens prestaties unlocken voor speciale doelen. Alle prestaties unlocken is zeker niet iets dat voor iedereen is weggelegd maar het biedt zeker extra uitdaging.

Naast de verhaalmissie kun je in de vrije vlucht de werelden verkennen, je kunt racen in de luchtrace en op ballonnen-knal-jacht gaan. Helaas konden wij de co-op modus niet spelen maar alles is met 2 spelers te spelen, waarbij je bij de Wii U naast de Wii U gamepad ook via de televisie kunt meespelen met een extra controller. In de vrije vlucht (ook bij de race en bij ballonnen knallen) kun je tevens vliegen als “Ned”, “Bravo” & “Zed”. Naast het rustig rondvliegen kun je per landschap 10 puzzelstukjes vinden die over verspreid zijn. Een erg leuke feature waarmee je ook echt optimaal de gebieden kunt verkennen en genieten van de leuke graphics.

Planes-free

Bij ballonnen knallen zijn er 3 varianten: kort (waarmee je in 2 minuten 1.500 punten moet verzamelen), normaal (2.500 punten in 4 minuten) en lang (3.500 in 6 minuten). Dus ook hier is er extra uitdaging te vinden en al helemaal bij de races. Hier kun je kiezen uit 1 tot 5 rondes in de varianten makkelijk, gemiddeld en moeilijk en geloof me, die moeilijke modus is best pittig. Level 20 is het maximum en dit is goed te halen voor de gemiddelde speler door de missies vaker te spelen.

Planes5

Al met al is er best wel veel te doen bij Disney Planes en geeft het zeker veel speelgenot voor de jongere gamers onder ons. Voor de volwassen gamers is het een leuk tijdverdrijf maar zeker geen must-play dat wel, maar zoals ik al aan het begin aangaf, dat is ook niet de doelgroep. Omdat Planes een Nintendo exclusive is zullen de verkoopcijfers niet zo positief zijn als bij het succes van het Cars spel…een gemiste kans of tactische overweging die niet helemaal positief is uitgepakt. Wel is te verwachten dat een uitgeklede versie van het spel eventueel als add-on komt bij Disney Infinity….of beter gezegd…te hopen, want we hebben daar geen concrete aanleiding toe maar zouden het zelf als perfecte Disney Infinity add-on zien.

365Gaming verdict: 7

365Gaming Kinderjury:

365kinderjuryHet is erg leuk en cool, je moet met allemaal vliegtuigen uit de film vliegen. El Chupacabra is het leukste omdat die er grappig uitziet en een grappige stem heeft. Het was alleen niet echt een verhaal als met de film, dat vond ik wel jammer.

De puzzelstukjes zoeken vond ik erg leuk om te doen dan heb je meer tijd om overal te kijken. Bij het verhaal vond ik het erg leuk toen ik de auto’s moest optillen en ergens naartoe moest brengen. Alle races samen vond ik niet zo leuk, dat waren er gewoon te veel. Van alle landen vond ik Dubai er erg leuk zien en India & Nepal, daar zag het er erg mooi uit.

Kinderen kunnen het erg goed alleen spelen zonder pappa of mamma, dat is erg fijn. Soms is het vliegen een beetje moeilijk, maar dan doe ik het gewoon nog een keer en dan lukt het wel. Het was wel jammer dat ik met mijn vriendje niet samen kon spelen omdat we geen extra controller hadden. Spelen met de Wii U en kijken op de tv is lastig dus ging in spelen op de Wii U zelf.