Final Fantasy Explorers is een nieuwe game van Square Enix die exclusief voor de Nintendo 3DS is uitgebracht. Is dit de sprong die Nintendo nodig heeft om in het Final Fantasy universum te stappen of is het een move dat verkeerd uitpakt?

Voordat je met Final Fantasy aan de slag wilt gaan moet je weten dat het hier om games gaat met een hele grote open wereld vol met avonturen en tegenstanders. Nu is dit al iets waar ik mijn vragen bij heb als ik denk aan Final Fantasy op de 3DS. Deze handheld is dan wel krachtig, maar is hij krachtig genoeg om deze games af te kunnen spelen? Dit is dan ook waar het ook afwijkt van de Final Fantasy delen zoals we die kennen van de huidige generaties concoles.

Zien we in de console versie prachtige omgevingen, veel tegenstanders en diepgaande dialogen. Deze keer is het een uitgeklede versie (wat logisch is, gezien het een 3DS versie is) die zich meer bezighoud met het vechten en niet zozeer met de grootste omgevingen vol met interactieve mogelijkheden. Is het vervelend? Soms wel, maar het is wel anders. En dat is dan ook hoe ik deze Final Fantasy zie. Een Final Fantasy met een andere invulling. Een invulling die zich meer op het vechten richt in plaats van het op het ontdekken van de wereld, ookal zegt de titel toch iets anders.

Zoals in elke Final Fantast game nemen de crystals een belangrijke rol in. Maar het doel van de game is eigenlijks zo veel mogelijk levelen, geld verzamelen en missies afronden om zo uiteindelijk de boss battles te kunnen winnen. De gevechten draaien dan ook met name om de AP, een meter die je uithoudingsvermogen weergeeft. Deze zie je dan ook bijvoorbeeld zakken als je veel sprint. Iets wat je toch wel veel zult doen tijdens de gevechten. En deze gevechten vragen niet  heel erg veel van jou als gamer. Dit komt met name door het feit dat je beschikt over een auto-lock en ook nog eens een auto-atack. Hierdoor is het wel heel erg makkelijk voor de gamer om gevechten aan te gaan.

Dit word je allemaal uitgelegd in de eerste 30 minuten van de game en daarna kun je de wijde wereld in trekken om elke hoek van de wereld te exploreren. Dit kun je doen als een Knight, Monk, Ranger, White Mage of een Black Mage. Gelukkig zorgen de vaardigenheden er niet voor dat je soms vast komt te zitten, sterker nog, veel vaardigheden overlappen elkaar. Zo heeft iederen de mogelijkheid om gebruikt te maken van magie en de altijd behulpzame Cure spell. Iets wat lekker is voor als je net in de game zit, maar ook als je verder bent in de game. Deze spell zou je namelijk wel eens helpen in vervelende situaties. 

Nu is zo dat je kan staan en gaan waar je ook maar wilt in Final Fantasy Explorers. Iets wat leuk is om te doen, helemaal als je samen met andere in een game zit. Daarom is het ook zo fijn dat de verschilende classes elkaar zoveel overlappen. Je wordt niet gedwongen om een specifieke taak in te nemen binnen het team, maar geniet gewoon van de game.

En als we het dan toch over de multiplayer hebben, dan is het wel prettig om te zien dat het lobby systeem goed werkt, helemaal omdat je al voor de game begint in een lobby kunt gaan zoeken. Mocht je dit niet willen, maar wel samen willen spelen, dan heb je altijd nog de mogelijkhied om met 3 AI samen te spelen. Houd er alleen wel rekening mee dat de AI niet echt slim is; een gemiddelde speler is al snel vele malen beter is dan de beste AI.

Het “Explorers” gedeelte in de titel komt dan ook niet goed tot zijn recht, want de game draait niet echt om het verkennen van bijzondere gebieden. In plaats daarvan is de game vooral een sterke grindgame, met heel veel ruimte om personages aan te passen. Het multiplayer gedeelte is door de vele mogelijkheden om je personage aan te passen wel erg vermakelijk in teamplay, maar je moet niet allemaal tegelijk je special willen gebruiken. Dan heeft de 3DS er kennelijk moeite mee.

Daarnaast is het zo dat de opdrachten die je moet vervullen je niet echt het gevoel geven van een diepgaangd verhaal. Over het algemeen zijn het namelijk opdrachten die los van elkaar staan en is het geen groot samenhangend verhaal dat naar boven komt. Natuurlijk is het niet erg om hier vanaf te wijken, maar door dit soort wijzigingen krijg ik steeds meer het idee dat ik juist niet met een Final Fantasy game bezig ben maar met een Monster Hunter game.

Als het dus een Final Fantasy spin-off moest worden, dan is dat niet helemaal gelukt. Veel personage die de Final Fantasy reeks status hebben gegeven zitten er wel in, maar je hebt dus niet de omgevingen die je weg zouden moeten blazen en een verhaal dat je door deze fantasiewereld heen helpt. Iemand die dus op zoek is naar een nieuwe Final Fantasy game zal er beter aan doen om nog even te wachten.

Review - Final Fantasy Explorers
Hoewel de ontdekken niet de hoofddoel is is het wel wat de titel je doet geloven. Deze game past dan ook eerder in het genge hanck & slash/ grinden dan dat het een Final Fantasy game is zoals we van de vorige delen kennen.
Verdict7
+ Punten
  • Bekende personages
  • Online zijn er veel mogelijkheden
- Punten
  • Te veel vechten
  • Geen aantrekkelijke omgevingen
7Verdict