Het is vroeg in de ochtend. Genietend van de opkomende lente zon kijken wij om ons heen. Dauw druppels glinsteren op het gras, slierten laag hangende mist trekken zich terug en onthullen de prachtige natuur. Om ons heen horen we vogels vrolijk kwetteren en bladeren zachtjes ritselen in de zachte bries. En toch mist er iets bedenken we ons. Juist op dat moment komen bulderende V8 motoren tot leven in de pits achter ons. De vogels vliegen er geschrokken vandoor en het enige wat wij kunnen doen is breed glimlachen. Wij beseffen ons namelijk dat wij vol aan de bak kunnen met Project Cars.

Details

Nou is het niet zonder rede dat mijn inleiding zo gedetailleerd is. Details is namelijk waar het om draait in deze game. We hebben het dan niet alleen over het grafische aspect maar ook over de dynamische weersveranderingen, realistische dag/nacht ritme en oneindige menu’s waar alles in te stellen is wat je maar bedenken kan. Weet Slightly Mad Studios met deze titel een nieuwe standaard neer te zetten voor het race genre? En heeft hun bijzondere samenwerking met de community iets bijzonders tot stand gebracht? Wij gingen vol aan de bak op zowel de PS4 als de X1 om dit voor jullie te checken.

Jij hebt de regie

Laten we eerst eens kijken naar wat Project Cars ons precies te bieden heeft. We kennen natuurlijk race simulatie games op de console zoals Forza en Gran Turismo. Toch zal de echte hardcore racer zeggen dat deze games niet echt simulaties zijn en zeker een arcade tintje bevatten. Bij Project Cars is dit zeker niet het geval en zal daardoor dan ook een veel kleiner publiek aanspreken. Het eerste wat opvalt is dat we bij het opstarten van de game meteen alles tot onze beschikking hebben en dat de regie volledig bij ons zelf ligt. Willen we onze carrière starten als beginnend kart coureur of willen we meteen voor het grotere werk gaan en stappen we in een F1 bolide of een LMP1 monster. Ook kunnen we meteen op alle tracks en met alle auto’s aan de bak in de multiplayer , een quick race of gewoon even oefenen met een tijdrit. Deze eigen regie is heerlijk en werkt goed voor deze game.

Nummer 1

Als we dan onze carrière starten en vol aan de bak gaan in het eerste seizoen dan merken we dat nummer 1 worden niet vanzelf sprekend is. Wij begonnen met de kart om ons zo op te werken. Afhankelijk van jou prestaties zal je e-mails ontvangen met aanbiedingen voor betere contracten maar ook voor bepaalde events. Als er bijvoorbeeld ergens een coureur uit gevallen is dan zal jou gevraagd worden of jij voor hem/haar in de plaats wilt rijden. Na elke race zal je ook in de “social media” kunnen lezen wat jouw fans vonden van jou optreden op het asfalt. Dit alles werkt echt heerlijk en geven je toch best wel het gevoel bezig te zijn met een serieuze carrière.

Simulatie

Zoals ik al zei is nummer 1 worden niet vanzelf sprekend en dat maakt deze simulatie erg goed. Er word je wel de mogelijkheid gegeven om verschillende driving aids in of uit te schakelen en ook kan er bij elke race gekozen worden hoe sterk de tegenstander is en hoe lang de race is dus ook voor de minder ervaren gamer is het prima te doen maar dat is niet de doelgroep waar deze racer zich op richt.

Het is duidelijk dat de hardcore race fanaat vooral op de voorgrond stond bij het ontwikkelen van deze game. En om deze beleving compleet te maken is het dan dus de uitdaging om zonder driving aids en met flinke tegenstand aan de bak te gaan. Je zal dan merken dat een klein beetje te veel gas bij het uitkomen van een bocht al snel resulteert in een slip richting vangrail. Ook het aan remmen voor een bocht is geen kwestie van vol remmen aangezien dan je wielen zullen blokkeren en je gewoon recht uit glijd.

Om het nog completer te maken speelt ook de temperatuur van de banden en remmen en de weersomstandigheden mee. Zo zal je in de out lap echt even rustig aan moeten doen en lukt vol gas door de bocht op een regenachtige dag ook echt niet.  Nou is dit ideaal wanneer je in het bezit bent van één van de betere race stuurtjes en bijvoorbeeld een PlaySeat maar aangezien de meeste gamers dit niet in de huiskamer hebben staan moet het ook gewoon goed speelbaar zijn met de controller.

Controls

Dan komen we dus op die belangrijke vraag of je deze simulatie ook volledig kan benutten met een controller op één van de current gen consoles. Het antwoord daarop is momenteel helaas tweeledig. Wanneer we het hebben over de PS4 kunnen we volmondig ja zeggen. De controls op deze console voelen heerlijk aan. De reactie tijd tussen wat jij zegt dat de auto moet doen en de daadwerkelijke uitvoering is echt minimaal waardoor je heel precies kan sturen, accelereren en remmen.

Wanneer we dan naar de X1 kijken dan kunnen we dit helaas niet zeggen. Hier werken de controls niet fijn, met regelmaat lijkt er een vertraging te zijn tussen wat jij wilt en er daadwerkelijk gebeurt en een leuke pittige uitdaging verandert dan al snel in een frustrerende ervaring. Nou beseft de ontwikkelaar dit zich gelukkig ook en zal het hopelijk snel beter worden met een patch maar toch had dit niet zo mogen zijn bij een release. Gelukkig bevat de game wel de oneindige hoeveelheid menu’s waar ik het eerder al over had om één en ander aan te passen om het zo toch enigszins speelbaar te krijgen.

Menu’s

In deze enorme stapel instellingen kunnen wij dus de controller of racestuur helemaal naar onze eigen zin en inzicht instellen. Maar daar blijft het niet bij. Alles in deze game is tot in de puntjes aan te passen in stapels menu’s en sub menu’s. Nou zal dit in eerste instantie overweldigend en taai over komen, Vooral doordat er maar weinig uitleg bij gegeven word en het enig sinds onoverzichtelijk en onlogisch overkomt. Toch is dit echt een meerwaarde en zeker wanneer er een paar uurtjes in geïnvesteerd word zal je merken dat het makkelijker en overzichtelijker is dan in eerste instantie gedacht. Ik ken maar weinig games op console waarbij de speler zoveel vrijheid en mogelijkheid krijgt om de game volledig op eigen maat aan te passen.

Multiplayer

En dan hebben we natuurlijk nog de strijd tegen wild vreemde over de hele wereld. Hoe vet dit ook is om je te meten met andere racers, het is niet het geen waar deze game het van moet hebben. De multiplayer is helaas flink beperkt en kent eigenlijk alleen een soort quick race mode. Ook kan er tussen racen door niet van klasse gewisseld worden. Nou hoeft dit niet perse een probleem te zijn als het verder lekker loopt. De ervaring die wij op deden was helaas minder positief. Met regelmaat werden wij tijdens de race van de server afgegooid en ook was het verschil tussen connectie een probleem. Spelers met een zwakkere connectie schokken bijvoorbeeld over de baan wat er voor zorgt dat wanneer jij zo’n speler in wil halen je in eens boven op hem knalt terwijl je dacht dat hij naast je zat. Hier valt dus zeker nog het één en ander te verbeteren.

Cars en Tracks

Ook voor het aantal auto’s en dan met name het aantal merken is ruimte voor verbetering. Je beschikt over een 70 tal auto’s maar verwacht er bijvoorbeeld geen Ferrari’s of Lambourghini’s tussen. Ook de Veyron mogen we niet mee op pad nemen. Nou moet ik wel zeggen dat de auto’s waar we wel mee kunnen racen er echt fenomenaal uitzien. Dit geld ook voor de tracks waar wel voldoende keuze in is. Diverse bekende tracks zijn in allerlei varianten te spelen. Natuurlijk hopen we dat er in de toekomst nog meer tracks zullen komen en dat Zandvoort daar bijvoorbeeld ook bij zal komen.

Sounds & Graphics

Het laatste waar we het dan nog over moeten hebben is hoe alles eruit ziet en klinkt. Zoals ik net al zei zijn de auto’s echt super om naar te kijken en ook tijdens de races zien ze er geweldig uit. Dit zelfde geld ook voor de tracks. Ik was bang dat, zoals bij veel racers, het doods aan zou voelen maar dat is absoluut niet het geval. Alles oogt super levendig en realistisch. Het veranderen van dag naar nacht en de veranderingen in weer hebben hier natuurlijk ook grote invloed op.

Nou krijgen we alleen net als bij de controls een groot verschil tussen de PS4 en de X1. Op de PS4 loopt alles op wat kleine bugs en glitches na echt lekker soepel. De geluiden zijn mooi en realistisch, de framerate is stabiel en alles lijkt toch aardig te kloppen. Op de X1 zien we helaas het tegenovergestelde. De framerate stort met regelmaat in en lijkt dan niet echt meer bij te kunnen komen, ook het geluid klopt met grote regelmaat niet en vervormt ook vaak. Hier is duidelijk nog veel werk te verrichten.

Project Cars is alles wat ik wens en waar ik op hoopte. Het feit dat Slightly Mad Studios continu feedback heeft gevraagd bij de community en bij echte racers is duidelijk te merken en maakt deze game echt tot iets heel bijzonders.

Toch is het verschil tussen de PS4 en de X1 te groot. Daar waar op de ps4 eigenlijk weinig aan te merken valt en de game richting een perfecte score gaat zijn er op de X1 erg veel dingen aan te merken. De vele game breaking bugs op deze console maken het tot een frustrerende ervaring. In de community lezen we zelfs regelmatig de term onspeelbaar bij de gamers met een X1.

Ook wil ik de casual gamer waarschuwen dat ondanks dat deze game met al zijn hulpmiddelen wel speelbaar is voor de minder ervaren racer het niet echt voor hen bedoeld is. En dat deze doelgroep dan ook snel uitgekeken zal raken. Bezit je geen PS4 maar een X1 dan is het misschien raadzaam even te wachten tot er een aantal patches zijn verschenen om de grootste problemen te verhelpen. Mijn score is dan ook gebaseerd op de PS4 versie. Voor de X1 mag je er gerust anderhalve punt aftrekken voor dit moment.

Review – Project Cars
  • Bijzondere samenwerking met de fans
  • Grafisch fantastisch