Wie herinnert zich nog dat moment dat Wave Race voor het eerst in de N64 werd gepropt? Of het moment dat de eerste race in SSX van je beeldscherm knalde. Voor mij liggen beide momenten nog vers in het geheugen. Dit ondanks het feit dat het toch al een flinke tijd geleden is. In Wave Race maakten we voor het eerst echt kennis met krachtige physics die duidelijk maakte dat de N64 destijds ons een nieuw tijdperk in bracht. SSX wist daarentegen een scheiding aan te brengen tussen arcade games waarbij het niet meer alleen om simpel vertier draaide maar er ook een extra competitieve dimensie aan toe werd gevoegd.

De rede dat ik deze games noem is vanwege wat Riptide ons weet te brengen. Al geruime tijd starten mijn zoontje en ik deze titel regelmatig op. Gewoon voor wat arcade fun. Maar wanneer mijn zoontje dan op bed ligt en ik me even verveel start ik deze titel wederom op voor echte competitieve bevrediging en een flinke dosis uitdaging. Ik stond dan ook vooraan in de rij om deze nieuwe telg van Vector Unit aan de tand te voelen.

In Riptide GP mogen we namelijk wederom het ruime sop kiezen op futuristische jetski’s. En ja, er is ook een verhaal, al zal dat waarschijnlijk langs je heen gaan zodra je aan de slag gaat. Als professional racer maak jij deel uit van de elite totdat je rivaal besluit je in een lullige val te laten lopen. Tijdens een illegale race blijkt de politie ingelicht te zijn wat resulteert in een arrestatie. Een aantal jaar later is je woede alles behalve bekoelt en besluit je wraak te gaan nemen. Echter zal je jouw status weer vanaf de grond af aan moeten op bouwen.

En ja, je raad het al. Dit doe je door races te winnen binnen een enorm scala aan klasse en type races. Naast de standaard tiers die afgesloten worden met een race tegen de “grote baas”  zal je ook diverse cups vinden met bepaalde vereiste. Zo zul je bijvoorbeeld robots vrijspelen die deel uit gaan maken van je team waarmee je weer een cup kan spelen die alleen voor Bots bedoeld is.

Maar in Riptide draait alles niet alleen om simpel racen. Net als in SSX bestaat de gameplay zeker voor de helft uit stunten. Niet alleen omdat deze stunts je boost meter vullen, maar ook doordat er regelmatig races zijn waarbij de stunt score jou positie bepaald.

In het begin zal dit stunten vrij eenvoudig gaan. Druk na een jump beide stickjes tegelijk een richting op en je zal verschillende stunts uitvoeren. Wissel dit af om de maximale boost te krijgen. Het uitvoeren van één stunt meerdere malen achter elkaar zal je namelijk steeds minder op leveren. Hoe verder je komt hoe complexer dit word. Bij het stijgen van een level krijg je namelijk een aantal skill points die naar eigen inzicht te verdelen zijn. Denk hierbij aan extra boost bij de start, extra boost bij slip streams maar ook aan nieuwe stunts. En waren de stunts in het begin eenvoudig, in een later stadium breek je echt je vingers om de complexere stunts uit te halen.

Ik noemde net al even; het levelen. Dit is namelijk ook een aspect. Voor elke race krijg je XP die er uiteindelijk voor zorgen dat je een leveltje stijgt. Maar ook krijg je geld dat je weer kan besteden aan je bolides. In het begin zal er maar 1 voertuig beschikbaar zijn, maar na elke boss die je weet te verslaan komt er een voertuig bij met steeds betere specs. Dit dus in tegenstelling met het vorige deel waarbij de voertuigen nog gekocht diende te worden. De upgrades zijn niet al te uitgebreid maar zorgen wel voor een enorm voordeel in snelheid, boost en wendbaarheid. Denk nu echter niet dat je met het snelste voertuig even begin races kan gaan winnen met twee vingers in de neus. Elke cup heeft namelijk zijn eigen specs en je voertuig word dan ook automatisch gedowngrade voor deze races.

Net als in het vorige deel kunnen we ook eenvoudig en vrij beperkt onze jetski’s een eigen tintje geven door de kleuren, het nummer en de decal te veranderen. Dit is niet verder uitgebouwd ten opzichten van het vorige deel. Hier ligt dus misschien wel een gemiste kans.

Ondanks de enorme hoeveelheid aan races en cups blijven de modes wel vrij beperkt. Naast boss races vinden we de gewone race, een slalom competitie, een stunt en een eliminatie mode. Hierin toch ook wel een beetje een gemiste kans. Maar wat ik dan nog niet verteld heb is dat ik het tot dus toe alleen nog maar over de career mode heb gesproken. Naast de Career is het namelijk ook mogelijk om de snelste tijden op het leaderboard te kraken, een los potje te racen, in old scool split screen mode je vrienden te kloppen of zelf online de wereld jouw skills te laten zien. De minpuntjes tot dus toe worden wat mij betreft dan ook ruimschoots goed gemaakt door de enorme hoeveelheid content en mogelijkheden.

Maar dit alles staat en valt met hoe het spel aanvoelt, hoe het eruit ziet en hoe het klinkt. Laten we dan beginnen met hoe Riptide GP: Renegade aanvoelt.  En om meteen de deur maar in te schoppen kan ik zeggen dat dit dik voor elkaar is, en dat dit ook de rede is waarom ik eerder Wave Race erbij haalde. Ook het stunten voelt solide aan en is goed gebalanceerd. Misschien nog wel belangrijker is dat zowel de arcade speler hier veel plezier aan kan hebben zonder eerst complexe zaken onder de knie te krijgen terwijl de doorgewinterde gamer juist wel deze uitdaging kan vinden om de skills te masteren.

Los van de besturing voelen de voertuigen erg prettig aan in het water. Het springen over de enorme golven, de snelle bochten in ondergelopen steden, het gevoel van snelheid zorgen allemaal ervoor dat je echt een fantastische beleving voorgeschoteld krijgt.

Als we dan naar de graphics kijken dan is hier nog wel wat te halen. Ondanks dat de levels er tof uit zien, de omgeving erg interactief is en er telkens wat gebeurd. Wanneer je hier door heen kijkt dan zie je toch dat het allemaal net wat beter afgewerkt had kunnen worden. Maar om eerlijk te zijn kon ik mij hier persoonlijk niet aan storen.

Het geluid speelt natuurlijk ook een rol. De voertuigen brengen daarin niet heel veel spektakel. Ze klinken allemaal het zelfde en daar houd dat wel een beetje op. De omgeving is daarentegen echt een ander verhaal. Er gebeurt hierin zoveel qua geluid dat het echt mee sleurt in de beleving. Kanon schoten, loeiende sirenes, gewoon te veel om op noemen. Dit alles word overgoten door een sausje van trance muziek waarbij ik al vrij snel het volume omlaag gezet heb. Niet omdat de muziek slecht is of niet passend is maar omdat wat mij betreft het de beleving teniet deed.

De rede dat ik Wave Race en SSX eerder noemde is dat wat mij betreft Riptide in dit rijtje thuis past. Ondanks dat we het hier hebben over een indie game die voor relatief weinig geld al in je bezit kan zijn weet hij zich wat mij betreft te meten aan deze 2 grote jongens. Het gevoel van Wave Race met de enorme arcade stunt fun die SSX ons bood.

Zijn er gemiste kansen? Het antwoord daarop is Jazeker! Ik had toch iets meer vernieuwing willen zien ten opzichten van vorig deel. Zeker als we het dan hebben over upgrade mogelijkheden en graphics. Maar de enorme hoeveelheid content en de zachte prijs maken dit volledig goed. Ik ben dan ook zeker niet teleurgesteld en zal ook deze titel regelmatig samen met mijn zoontje of alleen gaan spelen. Daarover gesproken zal mijn zoontje namens de kinderjury ook nog even een paar worden over zeggen.

365kinderjuryIk vind het altijd heel erg leuk om samen spelletjes te spelen. En racen vind ik al helemaal cool. Ik ben dan ook al best wel goed in Mario Kart. Dit spel is eigenlijk wel een beetje zo, hier moet je ook racen tegen andere en je kan zelfs een hele toffe robot kiezen.

Wat mijn pappa vast niet gezegd heeft zijn de politie boten die je telkens proberen te pakken. Ik vind dit namelijk heel erg tof en moet telkens lachen als Pappa er weer een beetje boos om word als ze hem proberen te pakken.

Ik vind het spelletje zelf wel een beetje moeilijk en race dan ook het liefste alleen op de baan voor een snelste tijd. Ik kan die stunts namelijk niet en dan krijg ik ook geen super turbo. Als ik alleen race dan kan ik alles goed zien zoals oorlog boten die schieten en echte straaljagers die vlak over mijn hoofd heen vliegen. Dit vind ik echt héééééél erg cool.

Maar het allerliefst spring ik over de enorm grote golven heen. Dan ga je echt wel honderduizend kilometer de lucht in. Ik ben blij dat wij dit spelletje kunnen spelen al heb ik er niet altijd zin in, Ik vind hem toch echt wel cool! Van mij krijgt het spel 4 sterren!

Review – Riptide GP: Renegade (PS4)
Verdict8.2
  • Veel content