South ParkVoor de enkeling die South Park niet kent, de serie gaat over de surrealistische avonturen van vier kinderen: Stan Marsh, Kyle Broflovski, Kenny McCormick en Eric Cartman. Ze wonen in het bergdorpje South Park in de staat Colorado en zijn al jaren boezemvrienden (hoewel Cartman vaak op gespannen voet staat met Kyle). De vier maken in hun omgeving de vreemdste gebeurtenissen mee, variërend van zaken als problemen op school of thuis tot natuurrampen en bovennatuurlijke of buitenaardse bedreigingen. South Park : The Stick of Truth  is geïnspireerd op de South Park aflevering The Return of the Fellowship of the Ring to the Two Towers.

In deze aflevering  vraagt Randy (Stan’s vader) om de videoband van The Lord of The Rings, die hij gehuurd heeft bij de videotheek, naar de ouders van Butters te brengen, zodat Butters deze kan kijken. Later op de avond komt Randy er achter dat hij per ongeluk een Adult Video in de doos heeft gedaan in plaats van The Lord of The Rings. Ondertussen zit Butters die inmiddels de videoband op heeft gezet te kijken naar deze film, waarvan hij denkt dat het The Lord of The Rings is. Randy stuurt de jongens die verkleed zijn als personages uit The Lord of The Rings er op uit om de videoband op te halen, maar besluiten de band naar de videotheek te brengen. Butters die geobsedeerd is geraakt over de videoband gaat (als een soort Gollum) achter de jongens aan om de videoband in te pikken. Uiteindelijk wordt de videoband goed afgeleverd bij de videotheek.

South-Park-The-Stick-of-TruthHet verhaal
In South Park : The Stick of Truth speelt je The New Kid, een stille protagonist die vanwege mysterieuze omstandigheden onlangs naar het dorpje  South Park is verhuisd. Hij raakt al snel betrokken in een epische role-playing fantasy game, met mensen (geleid door Cartman) en elven (geleid door Kyle) die strijden voor de controle van The Stick of Truth, een takje dat onbegrensde macht bezit.

South Park 02Het begin
Na de opening cinematics begin je met het maken van je personage. Hierna volgt nog een kort filmpje en begint het spel. Zijn ouders sturen hem in het begin van het spel naar buiten om vrienden te maken met de kinderen in het dorp. Al binnen een paar minuten van het spel wordt je door Butters mee genomen naar Grand Wizard Cartman, die heerst over het  Kupa Keep Kingdom (afgekort KKK).  Hier krijg je de “keuze” om een naam aan te maken en vervolgens kan je kiezen welke klasse je wilt spelen. Hierbij kan je kiezen uit Fighter, Mage, Thief of Jew (een paladin/monk type). Na een naam en klasse gekozen te hebben volgt een leuke tutorial. Hierna wordt het kamp aangevallen door de elven en is The Stick of Truth verdwenen. Het is aan jou om de The Stick of Truth terug te brengen.

De customization van je personage is verassend uitgebreid en hier kom je eigenlijk ook gelijk de eerste inside joke al tegen. Je begint namelijk met een skin tone te kiezen, waarvan 1 optie een spray tan kleur is (een knipoog naar de aflevering It’s a Jersey Thing) vervolgens kan je een haarstijl, kleding en gezichtstype kiezen.  Het spel wat overigens in een open wereld afspeelt (je kan eigenlijk door heel South Park lopen en vrijwel elk huis binnengaan), werkt volgens het turn based systeem en in het begin van het spel zijn de mogelijkheden tijdens het vechten nog redelijk beperkt.

Gaande het spel stijgt je personage zijn level en krijg je meer aanvallen waar je uit kan kiezen. Daarnaast kan je in het spel doormiddel van side quests te voltooien 4 summons vrijspelen die je elk 1x per dag kan gebruiken.  Deze summons zijn speciale krachten/hulptroepen die je kunt oproepen waarmee je de enemies van die specifieke battles behoorlijk kunt toetakelen (en soms met 1 klap wegvagen). Het nadeel is wel, dat je als ze  gebruikt hebt, de volgende dag naar deze characters toe moet gaan en met ze moet praten om ze weer te kunnen gebruiken. Je kan ze overigens niet gebruiken in de leuke en vele boss battles. De gevechten draaien om een goede timing en tactiek. Zo moet je op het juiste moment de aanval blokkeren om zo veel schade te voorkomen, moet je de juiste aanval kiezen en bij sommige aanvallen de juiste knoppen combinatie doen om te voorkomen dat je aanval mislukt.

South Park 03Typische South Park humor
Er is in het spel echt voldoende te doen en te lachen. Zo kan je bijvoorbeeld bij mensen thuis op de wc gaan zitten en de bijbehorende minigame doen, kan je grappige reacties uitlokken door op mensen “farts” te laten. Sterker nog, je wordt in het loop van het spel getraind in diverse soorten scheten. Ook tijdens het vechten wordt er genoeg gelachen, vooral de summons zijn erg grappig gedaan. Daarnaast hebben de diverse personages die je assisteren tijdens gevechten ook allemaal hun eigen speciale aanvallen. Denk bijvoorbeeld met Butters aan zijn alter ego Professor Chaos en de levensgevaarlijke vuurscheten van Cartman.  En dan hebben we het nog niet eens over de monsters en nazi koeien waar je tegen moet vechten.

Zoals aangeven kun je vrij uit door de stad lopen en kom je vele bekende personages uit de televisieserie tegen waaronder: Randy Marsh, Mr Garrison, Mr Slave, Mr Hankey, Mr Mackey, Jezus, The Underpants Gnomes, Goth Kids en de Canadezen. Vooral hoe ze de Canadezen in het spel hebben verwerkt is hilarisch. Daarnaast kan je vele vrienden maken die je vervolgens grappige berichtjes sturen via een soort Facebook. Dit doe je door eerst met de mensen in South Park te praten of één van de vele side quests doen. Dit is ook handig, want hoe meer vrienden je maakt, hoe meer bonussen je krijgt en sterker wordt. Dus het is je aangeraden met zo veel mogelijk mensen vrienden te worden. Verder kan je Chinpokomons (een knipoog naar de South Park aflevering Chinpoko Mon en deze zijn gebaseerd op Pokémons) verzamelen. Vind je ze allemaal, dan krijg je er nog een zeldzame vriend bij.

Het enige waar de uitgever echt een steek mee heeft laten vallen is de censuur op de console versies. Waar de PC versie volledig ongecensureerd is te spelen, vind je op de Europese consoleversies 7 momenten waar het spel gecensureerd is. Het is misschien bij elkaar maar zo’n 40 seconden van het hele spel, maar zeker South Park onwaardig.

South Park 04Technische issues
Tijdens het spelen ben ik tegen een paar technische issues aangelopen, waarvan ik hoop dat deze binnenkort gepatched zal worden. Zo krijg je te maken met framerate drops als je snel door het scherm blijft rennen en het volgende deel van de stad in rent. Daarnaast kan je in de laatste “dungeon” na een boss battle in een zwart scherm vast komen te zitten. Als je door blijft lopen, slaat het spel automatisch een deel over en mis je dus een leuk gedeelte. Deze bug schijnt op zowel de consoles als de PC voor te komen. Als je dit overkomt, kan je dit op te lossen, door een recente pre-boss battle saved game te laden en voor je het gevecht opnieuw ingaat, van buddy te wisselen.

South Park 05Conclusie
South Park : The Stick of Truth heeft eigenlijk alles wat een South Park game hoort te hebben en wellicht de beste South Park game tot nu toe.  Op het censuur punt na, heb je eigenlijk continu het gevoel dat je echt in een spannend en komische aflevering van South Park zit. Wat natuurlijk de verdienste van de makers is.

Ben je opzoek naar een leuke RPG met een komische noot, heb je geen problemen met het turn based systeem  en/of ben je South Park fan zoals ik, dan is South Park : The Stick of Truth een must om te spelen.

365Gaming Verdict: 9