Afgelopen jaar tijdens het Firstlook event was ik zoals de meesten van jullie al wel kunnen raden vooral te vinden tussen de indie stands. Tussen de tientallen stands viel er eentje voor mij in het bijzonder op en dat was de stand van Daedalic. Zei stonden er met een aantal games die mij erg aanspraken. Onder deze games viel ook Blackguard 2. Deze maand ruim een half jaar later was het dan zover en kwam Blackguard 2 uit. Normaal gesproken kan je dan ook al vrij snel een review van ons verwachten maar helaas liep dit iets anders.

Blackguards 2 logo

Een aantal dagen voor release gingen wij vol aan de bak  en de game wist mij meteen te grijpen. De sfeer, de turned based gameplay, het verhaal en toen ging het opeens fout. De game had te kampen met een paar zeer vervelende bugs. Door deze problemen werd het erg lastig om voldoende uren te maken voor een review. Gelukkig bleek er een fantastisch team achter deze game schuil te gaan die meteen vol aan de slag ging om deze problemen op te lossen en vlak na release kwam daar een grote patch die al deze problemen oplosten.

Nou hebben wij het al vaker gehad over games en bugs bij release en ik kan dan ook niet anders dan dit mee nemen in mijn oordeel over Blackguard 2, maar wil er wel bij noemen dat een aantal grote studio’s wel een voorbeeld kunnen nemen aan de snelheid waarmee Daedalic deze problemen aan hebben gepakt en hebben opgelost.

Een jaar geleden kwam de game Blackguard ten tonelen. Deze typisch RPG werd enorm goed ontvangen door hardcore gamers. De enorme diepgang qua skills, levelen en strategie werd de casual gamer een beetje te veel maar de fan club was enorm. Toen al zo snel na dit eerste deel een tweede deel werd aangekondigd was de fanbase sceptisch, vooral omdat er werd beloofd het spel wat toegankelijker  te maken voor de meer casual gamer.  Ook werd er gevreesd dat dit deel veelal het zelfde zou zijn gezien de korte tijd die tussen beide delen zitten.

Na een uurtje of 15 in de game te hebben vertoefd kan ik zeggen dat deze angsten grotendeels ongegrond blijken. In Blackguard 2 gaan we een paar jaar vooruit in de tijd en kruipen in de huid van Cassia. Tijdens een vrij lange tutorial komen we er achter dat Cassia achter gelaten is in een soort door spinnen vergeven kerker. Dit is te danken aan haar echtgenoot. Tijdens deze tutorial probeert Cassia niet haar verstand te verliezen en te ontsnappen via een doolhof van ondergrondse ellende. Wanneer dit eenmaal gelukt is begint het spel pas echt en bundelt ze haar krachten met oude vrienden om samen ten strijden te trekken en de macht over te nemen in het koninkrijk.

Deze gevechten en missies vinden plaatst op speelbord achtige omgevingen waarbij je vrij kan bewegen zodra je niet bedreigd word maar zodra de strijd begint dan veranderd het spel in een turned based strategische rpg. Doormiddel van een skill tree kan je ervaring punten uitgeven aan allerlei verbeteringen, krachten, magie etc die gebruikt kunnen worden in deze gevechten door middel van een eenvoudig menu.

Ondanks de vaste lijn die gevolgd moet worden is het dus volledig vrij om Cassia te ontwikkelen naar eigen inzicht en passend voor je eigen speel style. Naast Cassia zijn er ook een aantal andere karakters die je meeneemt in jou strijd en waar het zelfde voor geld. Dit systeem is nog steeds erg diepgaand en veel omvattend maar toch niet onoverzichtelijk. Nast deze karakters hebben we nog de huurlingen. Dit zijn simpelere krachten die je meeneemt. Denk aan bijvoorbeeld een boogschutter of een zwaardvechter. Deze karakters beschikken niet over bijzondere krachten maar zijn wel handig om schade toe te brengen aan de vijand.

Veel terug kerende spelers zullen karakters en de typische grafische style herkennen maar ook hele nieuwe elementen ontdekken. De werelden zijn levendiger, de keuzes zijn toegankelijker, en vergeet vooral de huurlingen niet. De gevechten zijn erg afwisselend en variëren van typische hack & slash combat tot zeer strategisch puzzelen. Dit word afgewisseld door een interactief verhaal waarin keuzes binnen gesprekken een zekere mate van invloed hebben en waarin je loot goed besteed kan worden in jouw tentenkamp of dorp bij diverse handelaren.

Hebben we het hier dan over een volledig nieuw deel? Voor nieuwe spelers zal het aanvoelen als een nieuw spel maar terug kerende spelers zullen het waarschijnlijk toch meer ervaren als een uitgebreide expansion die je toch snel +20 uur bezig gaat houden.

Normaal houd ik mijn conclusie vrij kort en bondig maar in dit geval valt er een hoop te zeggen. Laten we eerst eens kijken naar de plus punten.

Het verhaal is prima en de velden ogen goed en levendig.  Ook de vele skill keuzes die gemaakt kunnen worden werken goed en zijn overzichtelijk. De huurlingen zijn een fantastische toevoeging en ook een meerwaarde binnen de gameplay. De loot die je kan vinden is goed in balans al zijn velen kisten vaak zo goed als onmogelijk te verkrijgen zonder de missie te verliezen. Het kampentent is lekker overzichtelijk en ook de open kaart is een goede toevoeging.

Helaas zijn er toch ook best wel een aantal min punten. De gene waar ik mij misschien wel het meeste aan heb geërgerd is de A.I. van de tegenstanders. Wanneer een gevecht grotendeels gebaseerd is op strategie dan is het erg vervelend wanneer de tegenstander met grote regelmaat domme en onlogische keuzes maakt. Ook is het lastig dat je tijdens een gevecht niks meer kan veranderen aan je uitrusting. Je hebt het bij je maar mag het niet pakken. Je moet dus voor je een gevecht instapt al besluiten hoe je uitgerust bent terwijl je totaal niet weet wat je te wachten staat.

Saven tijdens een gevecht is ook niet mogelijk wat wel is vervelend is aangezien deze vak tientallen minuten tot wel 3 kwartier van je tijd in beslag kan nemen. Tijdens een gevecht werkt het selecteren van doelen ook niet altijd even fijn.

Het laatste wat ik in mijn inleiding al noemde is dat het spel uitgekomen is met toch flinke bugs. Ondanks dat een hele vlotte grote patch dit heeft opgelost is dit toch iets wat ik zal blijven noemen bij games.

Al met al ben ik toch best flink positief over de game. Door alle enorme positieve punten en de  verslavende gameplay zijn de min punten al snel vergeven en haal je met blackguard 2 toch echt een hele toffe game in huis.

Review - Blackguard 2
  • Flink Looten
  • Boeiend verhaal