ultra street fighter IV
Toen Capcom Ultra Street Fighter IV aankondigde, krapte ik even achter mijn oren. Komen ze na vier jaar alweer met een uitbreiding aanzetten van een game die al sinds 2009 in Europa te spelen is? Het antwoord hierop is simpelweg ja. Ultra Street Fighter IV is al weer de derde uitbreiding op het origineel. Waar Ultra Street Fighter IV in juni al kwam als een DLC , is deze nu uit als volledige game verkrijgbaar. Kan deze game/DLC met de diverse veranderingen genoeg overtuigen of is het meer van het zelfde?

Nieuwe personages
De eerste veranderingen die je zal opmerken zijn de vijf nieuwe personages die zijn toegevoegd, waarvan je er wellicht vier zal herkennen uit vorige games. Dit zijn Elena (Street Fighter III: New Generation), Hugo (Street Fighter III: 2nd Impact), Poison (Street Fighter III: 2nd Impact), Rolento (Street Fighter Alpha 2) en de debuterende Decapre.
Na deze vijf personages uitgeprobeerd te hebben, kan ik zeggen dat deze door hun verschillende vechtstijlen echt een toevoeging zijn voor de game. Vooral voor Elena, die alleen maar met haar benen vecht (je zal haar er niet op betrappen dat ze haar handen gebruikt om een punch uit te delen),heeft ondergetekende een zwak gekregen. Wat trouwens wel opvalt is, dat Capcom vergeten is de trialmode in het challenge menu sinds Super Street Fighter IV bij te werken. Dit is wel een minpunt, aangezien deze mode een prima stap is om je personage beter te leren kennen.

Nieuwe stages
Ook zijn er zes soms indrukwekkende nieuwe stages toegevoegd aan de game. De zes stages zijn The Pitstop 109, Jurassic Era Research Facility, The Half Pipe, Mad Gear Hideout, Cosmic Elevator en Blast Furnace zal je wellicht herkennen uit Street Fighter X Tekken.

Online
Ook online zijn er wat dingen verandert, hier zijn de modus Team Battle en online training toegevoegd. In Team Battle kan je 2vs2, 3vs3 of 4vs4 het tegen elkaar opnemen in een eliminatie variant, waarbij de winnaar van het gevecht blijft staan om het tegen de volgende tegenstander op te nemen, totdat alle spelers van een team zijn verslagen. Daarnaast kan je ook kiezen voor een variant waar elke speler wordt gekoppeld aan een tegenstander, waarbij een zo hoog mogelijke score behaald in het gevecht, de team met de meeste punten wint.

Vervolgens heb je dus ook nog de online training optie, waar je met een vriend of anders een willekeurig persoon, je kan oefenen om het maximale uit je personage te halen. Daarnaast zijn in zowel de online als in de offline trainingsmode de mogelijkheden toegevoegd om lag te simuleren.

Op zich zijn eerder genoemde veranderingen voor veel fans al voldoende, maar wellicht zitten de belangrijkste veranderingen hem in de gameplay. Capcom heeft met Ultra Street Fighter IV wederom goed geluisterd naar de hardcore fans. Net als in de vorige Street Fighter IV versies zijn de personages doorgelicht en heeft Capcom op basis van de feedback deze opnieuw gebalanceerd. Waar je in Super Street Fighter IV: Arcade Edition misschien nog sommige personages links liet liggen, zal je ze misschien nu opnieuw een kans willen geven. Ook aan de hardcore fans die niet blij zijn met de veranderingen is gedacht. Je hebt namelijk bij het selecteren van je personage nu ook de mogelijkheid om een vorige Street Fighter IV versie van het personage te kiezen. De enige uitzonderingen zijn hier natuurlijk de vijf nieuwe personages.

Ultra Combo Double
Vervolgens hebben ze ook de Ultra Combo Double optie toegevoegd. Hiermee heeft Capcom je de mogelijkheid gegeven om tijdens je gevecht te kunnen beslissen welke Ultra je wilt gebruiken. Dit geeft je als voordeel dat je Ultra nu een verassing voor je tegenstander kan zijn. Nu zou je kunnen afvragen waarom spelers deze optie niet standaard gebruiken, maar de prijs van deze optie is dat de Ultra minder schade doet.

Red Focus
Waar in Street Fighter IV de focus-aanval werd geïntroduceerd, komt Ultra Street Fighter IV met wederom een nieuwe focus-aanval. Waar je met de normale focus-aanval een enkele aanval kon weerstaan en counteren, gaat de Red Focus-aanval nog een stapje verder. Met deze aanval kan je nu zelfs, mits goed getimed een combo counter. En ja, hier vallen ook Ultra Combo’s onder. Hou er wel rekening mee, dat deze aanval twee EX-balkjes kost.

Delay Stand
Als laatste toevoeging op de gameplay, is er nu Delay Stand. Waar de hardcore fans in het verleden precies konden timen wanneer een personage weer opstond, zorgt Delay Stand ervoor dat je er voor kan kiezen om net even iets langer te blijven liggen. Dit is vooral handig wanneer je defensiever wilt spelen.

Youtube
Maar wacht er is meer… Capcom heeft bij Ultra Street Fighter IV nu een Youtube-functie toegevoegd waar mee je jouw gevecht replays kan uploaden. Hierbij kan je kiezen uit een hoge of lage resolutie. Het uploaden van een hoge resolutie replay ging bij mij eigenlijk vrij snel. Binnen enkele minuten stond er van mij potje een replay op Youtube.

Ultra Street Fighter IV heeft mij als fan enorm verrast met alle vernieuwingen. Ondanks het minpuntje betreft de trialmode is het gewoon een goede uitbreiding. Sterker nog, Ultra Street Fighter IV is gewoon de beste Street Fighter tot nu toe. Hierbij wil ik nog wel toevoegen dat als je de vorige versie hebt, er wel goed over na moet denken of je voor de DLC gaat of voor de ruim twee keer zo dure retailversie. Verwacht in ieder geval geen nieuwe trophies lijst, want het blijft een uitbreiding.