RIDE

Het is altijd gevaarlijk wanneer een game groots aangekondigd word en de media dit over neemt en vergelijkt met grote succesvolle producties. Zo gebeurde dit ook met RIDE! Al snel verscheen overal op internet de vergelijking met Gran Turismo maar dan op twee wielen. Milestone deed hier nog een schepje bovenop door de éne na de andere teaser te plaatsen met mooie beelden van bikes en omgevingen. Om twee redenen bleef ik toch voorzichtig bij deze game. De eerste was dat ik maar weinig teasers van echte gameplay beelden zag, en de tweede was dat ik al menig Milestone game gespeeld heb en ondanks dat ze echt toffe en goede games maken geloofde ik niet echt dat ze in staat waren om GT te evenaren. Had ik ongelijk?

Voor ik met mijn review begin wil ik eerst iets kwijt. Overal in de media zagen wij de term: Ride word de eerste Gran Turismo op twee wielen! Oh ja?? Zijn wij met zijn allen dan Tourist Trophy op de PS2 vergeten? Polyphony wist in 2006 al een perfect GT op twee wielen neer te zetten. En dat is natuurlijk niet zo gek aangezien zij ook verantwoordelijk zijn voor Gran Turismo. Dit spel werd zowel door fans als nieuwe spelers goed ontvangen en kreeg in de pers hoge scores toegedeeld! Dus zo nieuw is dit concept dus niet.

Ondanks deze voor tekenen hadden velen erg veel zin om met deze game aan de bak te gaan, en daar behoorde ik ook toe. Simpel weg omdat voor de gamende motor liefhebber er naast de race sims niet erg veel te spelen valt. En dan komt Ride toch zeker als een welkome afwisseling. En met 14 verschillende classes waaronder bijvoorbeeld ook classic bikes, electric bikes en superbikes valt er meer dan genoeg te racen. In deze groepen vinden we 12 verschillende motor merken met ieder een tiental verschillende bikes dus met het aanbod aan verschillende motoren is ook helemaal niks mis. Het aantal tracks is wat beperkt maar er zitten een aantal leuke tracks tussen dus ook dit is wel voor elkaar.

Persoonlijk keek ik er erg naar uit om deze race monsters helemaal om te bouwen, te tunen en een cosmetische oppoets beurt te geven. Dit was namelijk vanaf dag één de grote rede waarom ik deze game wou checken. En hier worden we flink teleurgesteld. Ondanks dat we de mogelijkheid hebben om de bike te tunen is dit toch erg beperkt en voelt het na een aantal keer meer dan een moeten dan dat je er echt een voldaan gevoel uit haalt. Kijken we bijvoorbeeld naar het aantal verschillende velgen dan zien we in het menu er wel een stuk of 50 staan. Dit komt echter doordat we zelf geen kleur mogen bepalen. Milestone heeft er voor gekozen om je een vijftal velgen aan te bieden die voor elke bike het zelfde zijn en deze dan vervolgens een een stuk of tien kleuren weer te geven.

Het zelfde geld voor de body. Er is een optie om deze van kleur te veranderen maar bij een flink aantal bikes kan dit niet, en bij de bikes waar het wel kan zijn het meestal maar twee of drie verschillende skins waar je zelf niks aan kan veranderen. Dus je eigen kleur kiezen voor je bike zit er niet in. Na een aantal bikes onder handen te hebben genomen zal je merken dat dit onderdeel geen meerwaarde heeft en dat je zelfs smeekt om een optie de bike met 1 klik maximaal te kunnen tunen zodat je niet door deze menu’s hoeft heen te scrollen.

Ondanks dat dit onderdeel wel de aandacht had van veel gamers is dit natuurlijk niet het belangrijkste deel. Het racen en de Carrière mode maken of breken een game als deze. Milestone heeft ervoor gekozen niet echt een verhaal er in te brengen. Het enige is een soort leaderbord waarbij het de bedoeling is om van plekje 300 op te klimmen naar nummer één. Dit hadden ze wat mij betreft beter achterwege kunnen laten. Binnen een aantal races zal je zien dat je de eerste plek al hebt bemachtigd en zie je vervolgens niks meer terug van deze leaderboard. Waarom Milestone dit er in heeft gedaan is mij echt een raadsel. De Carrière mode bied gelukkig een heleboel races in verschillende categorieën met daar onder een flinke lading sub categorieën.

We vinden daar bijvoorbeeld trackday races (komt iemand dit bekend voor) waarbij je binnen een bepaalde tijd een X aantal motoren moet inhalen, we vinden er Gewone races, Head 2 Head races, drag races en Championships. Dit is allemaal goed in balans en ook niks op aan te merken eigenlijk. De drag races zijn niet echt lekker uitgevoerd maar zijn een welkome afwisseling. Bij de Championship is het jammer dat elke race individueel kan worden gerestart. Maar ondanks deze kleine puntjes heb je prettige afwisselingen tussen verschillende motoren en diverse race types.

En dan komt het belangrijkste, Namelijk het race gevoel, de besturing, het geluid en de graphics tijdens het racen. Om te beginnen kunnen we zoals we gewend zijn van Milestone voor aanvang van de race de Physics en het niveau aan passen. Zonder ervoor gestraft te worden mogen we kiezen om de A.I. op very easy te zetten. Dit is wat mij betreft een grote faal. Maar laten we ons daar niet door afleiden en beginnen aan de race. De A.I. is niet dramatisch te noemen maar ook zeker niet goed. Zodra we dan de eerste bocht in sturen merken we dat er iets niet helemaal tof is met de besturing maar kunnen het nog niet echt plaatsten. Ook missen we zodra we het rechte stuk opkomen het gevoel van snelheid en wanneer we dan een chicane insturen komen we tot de ontdekking dat de motor hier nauwelijks door heen te smijten is. En dat terwijl we voor een hele lichte motor hebben gekozen. Waar we voor vrezen word deels waarheid. De controls zijn gewoon niet lekker. De gene die de demo gespeeld hebben zullen dit al ervaren hebben en hier is dan ook niks aan veranderd. Dit wil niet zeggen dat het echt slecht is maar meer dat het veel beter had gemoeten. Het zijn vooral de kleinere dingen die niet lekker aanvoelen waardoor het grotere geheel niet klopt.

Wat ook opvalt tijdens het racen is dat het geluid echt nergens op lijkt. Voor een goed gevoel willen we niet dat een Ducati klinkt als een opgevoerde grasmaaier, en wat ik nog verwonderlijker vond is dat het geluid regelmatig veranderde zodra je een race restart. Maar gelukkig hebben we de beelden nog. Tijdens het kiezen van de bike en ook bij het starten van de race ziet vooral de bike er geweldig uit. Maar wanneer we dan gaan racen merken we dat de graphics tijdens echte gameplay toch wat tegenvallend zijn,  Dat we soms dingen met onze motor raken die er niet zijn, dat alles een beetje doods aanvoelt. Niet heel slecht maar ook niet echt current gen waardig.

Wanneer we dan de race hebben voltooid zijn we natuurlijk nieuwsgierig naar onze tijden en willen deze dan ook vergelijken met onze vrienden. Vergeet dat maar. Ride kent geen leaderboard en tijden terug zien of verbeteren zit er ook bij de races niet echt in. Dit is iets wat gewoon niet meer kan in de huidige tijd. Éen ding is ook het vermelden waard. Al vorens we een race opstarten zitten we meer dan een minuut naar een laadscherm te kijken waarbij we ook nog zonder duidelijke rede meerdere malen op X moeten drukken. Hebben we de race dan eenmaal voltooid mogen we weer een minuut naar een laadscherm kijken. Omdat dit zo enorm vervelend is en zo erg gaat irriteren besloten we dit te timen met een stopwatch. Onze ontdekking was dat je gemiddeld per race 2 minuten en 15 seconden naar een laadscherm kijkt. Dit is ronduit slecht, irritant en echt een breekpunt.

Gelukkig hebben we dan wel de multi player om ons in uit te leven tegen onze vrienden of tegen wild vreemden. Nou is dit nooit Milestones sterkste punt geweest. Als we de multi player opstarten zien we dat Milestone heeft vast gehouden aan de vertrouwde interface en opties uit hun andere games. En ja het loopt inderdaad weer niet lekker. Regelmatig worden we uit een lobby gegooid of moeten we net als in de carrière mode enorm lang wachten voor we kunnen gaan racen. Ook de mogelijkheden zijn vrij beperkt binnen deze multi player waardoor je er al snel op uitgekeken raakt.

Ride is een vermakelijke racer voor de motorliefhebber en de casual gamer. De motorliefhebber zal er zich een aantal uurtjes mee kunnen vermaken door de hoeveelheid toffe bikes en de casual gamer zal zich ook een poosje kunnen vermaken door de toegankelijkheid.  Maar beiden zullen uiteindelijk afhaken door de veel te langen laadtijden en de toch vele kleine minpuntjes en bugs.

Wanneer we dan de minpunten op een rijtje zetten komen we toch aan een flinke was lijst. Als eerste de al genoemde laadtijden. Dit is echt één van de grootste minpunten. Vervolgens toch ook de wat tegenvallende besturing, het missen van een snelheids gevoel en de tegenvallende graphics en sounds. Het missen van een leaderboard vind ik ook een flinke issue en komt daarom ook echt tussen de minpunten. De multiplayer is weinig verrassend en werkt niet echt lekker waardoor ook deze niet veel meerwaarde bied.

Al met al dus een waslijst aan dingen die beter hadden gekund. Is Ride dan de nieuwe Gran Turismo op twee wielen? Nee absoluut niet! Ride is een leuke vermakelijke motor race game voor de casual gamer. Het zal de meeste niet triggeren er wekenlang mee aan de bak te gaan, of het spel helemaal uit te willen spelen. Bij veel gamers zal deze game zelfs naar een aantal dagen spelen op het schap verdwijnen en daar voor altijd stof blijven vangen. Jammer is het enige woord dat bij mij opkomt!

Review - Ride
  • Veel content
  • Toegankelijk voor casual gamers