De oplettende lezer zal zich meteen afvragen waarom er in de titel het woordje Preview in plaats van Review gebruikt is. De rede hiervoor is heel eenvoudig. Maar voordat ik dit ga uitleggen wil ik het toch eerst over de game hebben.

Wij gamers kennen Telltale Games voornamelijk van de verhalende games zoals The Walking Dead en Game of Thrones. Wat minder gamers weten is dat Telltale naast het maken van deze toffe games ook uitgever is van een aantal andere games. Zo ook van 7 Days to Die, die zojuist naar console is gekomen. The Fun Pimps is de studio achter deze game, die al sinds 2013 op pc een enorme groep fans wist te boeien met deze game.

In 7 Days to Die zal jij als speler flink aan de bak moeten in een apocalyptische wereld die vergeven is van zombies, en dit is geen eenvoudige taak. Je zal namelijk ergens random op een enorme wereld worden neer gedropt met bijna niks om je mee te beschermen. Al snel zal je dan ook druk bezig zijn met boompjes neer hakken, struiken plat maaien, rotsen aan gruzelementen slaan en verlaten auto wrakken te looten. Met deze resources kan je dan in ieder geval een begin maken om dingen te craften die jou gaan helpen om te overleven.

En dat is ook hard nodig want de tijd dringt. Elke zevende nacht zal je namelijk worden aangevallen door enorme horde zombies. Een stevige basis en goede wapens zijn dan ook een pré. Gelukkig vind je op de random gegenereerde maps wel huizen of zelfs hele steden waar je op verder kan bouwen. Maar om deze te bemachtigen zal je wel eerst zeker moeten zijn dat elke zombie uitgeroeid is. En zelf wanneer dit gebeurt is zullen zombies in jouw omgeving spawnen. Overigens is het aan jou hoe je dit alles wilt beleven. Kies je voor een multi player map of juist voor een singel player map? Wil je veel loot of juist weinig loot? Zijn de zombies sterk of juist niet? Hoe lang duurt een nacht en een dag? Aan jou de keus.

Heb je eenmaal een paar dagen gespeelt dan zal je merken dat bepaalde aspecten van de game erg bekend voorkomen. Zo zal je qua bouwen en het vergaren van resources merken dat 7 Days to Die heel goed gekeken heeft naar games als Minecraft maar ook naar games als Ark Survival. Ook gamers die Rust spelen zullen herkenbare dingen tegen komen.

Ook als we naar het thema kijken dan zien we veel herkenbare punten uit games zoals Fallout of Dying Light. Toch weet 7 Days to Die hier haar eigen draai aan te geven en is het zeker geen goedkope kloon van eerder genoemde games. Grafisch zet deze game een veel realistischer wereld neer dan dat we in Minecraft kennen. Qua crafting en skills weten ze Ark Survival dan weer te overtreffen en ook wat betreft de opties en de single player ervaring.

Wanneer we de game beginnen krijgen we een paar basis missies mee die ons helpen de basis onder de knie te krijgen. Hoe craft je bijvoorbeeld een axe, hoe bouw je een basis en hoe gebruik je jouw skill points. Maar al snel is het volledig aan jou om de beste manier te vinden om die 7e nacht te overleven en wordt het een strijd om voldoende voedsel en water te vinden. Want ja, ook dit speelt een grote rol, zoals we het ook kennen in Ark Survival. We moeten zorgen dat we het niet te warm of te koud hebben. We moeten zorgen dat we voldoende eten en drinken zonder er ziek van te worden. We moeten onze verwondingen zien te verzorgen en infecties zien te verslaan. En dan moeten we ook nog zorgen dat we niet in de gebieden komen waar het stralingsniveau de pan uit rijst.

En zo is er dus genoeg uitdaging om elke gamer flink wat uren zoet te houden. En op PC is dit ook zeker het geval, ondanks dat de game op dit platform nog zeker niet af is en we met zijn allen aan het wachten zijn op Alpha patch 15. Hoe is het dan mogelijk dat de game al naar console komt als volledige game? En dan kom ik dus terug bij mijn intro.

(Screenshot PC)

Dit is namelijk niet mogelijk en dat blijkt ook. De rede dat we gekozen hebben om dit artikel een preview in plaats van een review te noemen is omdat de versie die wij op console voorgeschoteld krijgen niet in de buurt komt bij de Alpha 14 die we op pc spelen. Nu hadden we net als veel andere er voor kunnen kiezen om er een review van te maken met een hele dikke onvoldoende maar daarmee doen we de game te kort. Want de potentie is er, en op PC zien we dat met hulp van de achterban en flink wat werk van de studio de game alsmaar beter word en we inmiddels een hele stabiele game hebben die al aardig af voelt.

(Screenshot PC)

Maar wat maakt de game dan slecht op console? Het eerste waar we tegen aanliepen zijn de controlles. Deze zijn op pc namelijk erg voor de hand liggend en werken goed. Op de PS4 zijn deze echter onhandig, missen we cruciale zaken en krijgen we eigenlijk weinig tot geen begeleiding bij het vinden van de juiste knoppen. Dit is op zijn zachts gezegd tamelijk onhandig.

(Screenshot PC)

Helaas blijft het hier niet bij. De game is nooit bedoelt geweest om grafisch er uit te springen en dat hoeft ook niet maar speelbaar moet het wel zijn. Op pc is dit het geval. Alles loopt soepel, de frame rate is stabiel, we kunnen lekker ver kijken en noem maar op. Op console kreeg ik echter het gevoel dat ik mijn PS2 weer eens uit het stof trok. Het is alsof je constant in een mist rond loopt waarbij het vrij lastig is om belangrijke punten te ontdekken. En daar blijft het niet bij. Zodra zombies aanvallen begint het spel te stotteren en te haperen om vervolgens continu achter de feiten aan te blijven lopen. Je zult begrijpen dat dit onmiddellijk resulteert in een zombie die je flink aan je begint te knagen nog voordat de game je ook maar toe laat actie te ondernemen. Dit is niet meer onhandig maar game breaking.

(Screenshot PC)

Ook de sfeer en de spanning die je voelt op pc is om onduidelijke redenen gewoon niet te vinden op console. Daar waar ik op pc mezelf na uren spelen echt er achter vandaan moet slepen heb ik er op de PS4 al naar een half uur genoeg van.  Alles voelt gewoon aan alsof we spelen met de allereerste Alpha built en of het helemaal niet af is. En helaas geld dit alles voor zowel single- als multi player.

(Screenshot PC)

Ik kan zo nog een heleboel punten op noemen maar dat ga ik niet doen. Het enige andere punt dat ik nog wil noemen voor nu is dat je de game op PC voor €22,99 koopt terwijl deze op de PS4 €34,99 kost. Ofwel je mag daar €13,- extra neer tikken voor een game die niet half zo af is als op PC. Mijn advies is dan ook voor nu om deze game lekker op PC te gaan spelen en hem op console even te laten liggen. Wel ga ik ervan uit dat zodra de game op pc uit zijn vroegtijdige toegang is en een echte release kent deze updates gebruikt zullen worden om ook de ervaring op console te verbeteren. En wie weet dat we dan nogmaals een artikel kunnen schrijven met als titel Review en een mooi cijfer onderaan de streep.