Nana-nana-nana Batman!!! Batman!!! BATMAN!!! Wie kent deze intro niet van de oude Batman series? Volgens mij is dit ook nog wat de meeste oudere gamers willen kunnen herinneren. En dan ook nog natuurlijk de legendarische woorden die door het beeld vliegen tijdens een gevecht. Zoals WHAMM!! CRASH!! KAPOW!! En dit soort kleine dingen zorgden ervoor dat ik juist tijdens de Gamescom afgelopen jaar maar al te graag de game wilde zien en natuurlijk wilde spelen.

Niet veel later werd mij tijdens de presentatie ook nog eens gezegd dat er maar liefst 150 karakters konden worden gespeeld en deze game maar liefst 45 levels zou bevatten. Al met al nog veel meer dan de 15 levels die je in de vorige games zag. Waren er in LEGO Marvel Super Heroes 100 personages om mee te spelen, nu had je nog 50 meer. En normaal zijn het 15 missies en een heleboel side-missies, nu vinden we maar liefst 45 missies in deze game. Het word dus steeds meer en steeds groter.

Als we beginnen dan is het altijd even bekend worden met de nieuwe controls en lay-out dat is door de ontwikkelaars, zo zien we deze keer dat je niet alleen maar verschillende gadgets hebt, maar je hebt deze keer verschillende outfits, met ieder een andere vaardigheid die ervoor zorgt dat je juist door bepaalde ruimtes kunt lopen of naar toe kunt vliegen om zo alles te kunnen doen om de level uit te spelen. En hoe kan het ook anders, ook bij deze LEGO game is het zo dat de level uitspelen niet genoeg is om de game helemaal op 100% te krijgen. Daarvoor moet je vele meer doen dan even lekker spelen. Je zult sommige levels minimaal 2 keer moeten spelen om alles te kunnen vinden.

Maar wij beginnen gewoon bij het begin en gaan in eerste instantie los met Batman en Robin en spelen de eerste level uit. Hierbij komen we ook al direct achter het verhaal en dus weten we waar we uiteindelijk naartoe moeten werken. We hebben namelijk te maken met niemand minder dan Brainiac, die met behulp van de Lantern Rings de wereld wil laten krimpen om ze zo toe te voegen aan zijn verzameling met miniatuur steden die hij tijdens zijn verwoestende reis door het universum heeft verzameld.

En om hem te stoppen heeft Batman nu niet alleen Robin aan zijn zijde staan, maar gaat hij samen met de superhelden van het DC Univerum de strijd aan met Brainiac en reizen ze gezamenlijk af naar de verschillende Lantern Worlds om de Lantern Rings te verzamelen en Brainic een halt toe te roepen. Op zich zou je denken dat het heel erg moeilijk klinkt, maar zo moeilijk is het klinkt, zo makkelijk loop je door sommige levels heen.

Het begint pas moeilijk te worden als je te maken met krijgt met vage omschrijvingen zoals bijvoorbeeld: ‘zoek de schakelaar’, waar eigenlijk had moeten staan, zoek eerst een geheime plek voor een nieuw pak, ga daarna naar een andere ruimte, pak daar voorwerp x, neem die mee terug geef het aan de andere speler in je level zodat hij de schakelaar daarmee kan overhalen. Hierdoor kan het soms lastig zijn om de level door te komen omdat het niet altijd goed staan aangegeven zoals je zou verwachten van de LEGO games, maar als je dan eenmaal verder bent, dan loop je de levels makkelijk door.

Het is makkelijker om een level te doorlopen ook inclusief de gevechten aan het einde van een level. De levels lijken iets moeilijker te zijn, maar de boss-battles lijken juist veel makkelijker te zijn in vergelijking met de vorige delen. De moeilijkheid zit hem nu met name in het doorlopen van de levels vanwege de soms wat onoverzichtelijke opdrachten die je moet uitvoeren. En dan hebben we bij de 3e level dan ook de thuis basis ontgrendeld in de game. Deze is iets wat anders dan in de voorgaande games.

Nu hebben we te maken met een ruimteschip dat heel erg veel verschillende ruimtes bevat met veel verschillende opdrachten om extra character te unlocken, maar ook geven ze je de mogelijkheid om via een grote aardbol van level naar level te springen. Hierdoor kun je alles makkelijk en snel overzien om te kijken wat je allemaal nog moet behalen. Om de andere opties te vinden in de basis, daarvoor moet je eerst de hele basis verkennen en zorgen dat je een goed en duidelijk idee hebt van de basis.

Een leuke aanvulling aan deze games is het feit dat we nu niet alleen maar mogen genieten van het feit dat de LEGO poppetjes praten, maar we komen nu ook echte bekende personages tegen die hun eigen stem hebben geleend aan de game. Hierdoor horen we nu bijvoorbeeld de echte stemmen van de oude Batman voorbij komen, Die de meeste mensen misschien wel beter kennen als Adam West. Maar ook zien we nu personages voorbij komen die zichzelf spelen. Wat dacht je van de Clueless Gamer, ook wel bekend als Conan O’Brien of Kevin Smith die zichzelf speelt als Comic fan. Zo zien we heel erg veel verschillende personages voorbij komen die altijd de wereld een stuk leuker maken en soms ook de levels een stuk makkelijker maken om alles te behalen.

Normaal gesproken zeg ik dan ook altijd, LEGO games zijn de games die je graag samen speelt met iedereen in je gezin, maar voor deze keer moet ik dan zeggen, speel hem vooral samen, maar zorg deze keer er wel voor dat er een volwassen bij is. De vorige delen waren redelijk makkelijk te doorlopen, maar nu komt er wel iets mee bij kijken dan alleen maar leuk rondlopen en springen. Nu komt er iets meer bij kijken en moet je niet ‘redelijk in de buurt’ zitten tijdens sommige gevechten, maar je moet alles goed uitvoeren. Ook iets waardoor de moeilijkheidsgraad toch een stukje hoger ligt dan bij de vorige games.

Deze nieuwste LEGO game genaamd Batman 3: Beyond Gotham is een game waarbij je voor het eerst op bijna elke console of PC aan de slag kunt met Batman en zijn aanhang. Deze keer is het niet simpel de levels doorlopen maar krijg je ook met veel, heel erg veel verzamel objecten te maken. Iets wat ervoor zorgt dat je de game meerdere keren zou moeten spelen om alles te behalen, mocht je dat willen althans. Maar ook zorgt het tijdens de levels ervoor dat je toch iets meer je best moet doen om ze te doorlopen, de moeilijkheidsgraag is iets omhoog gegaan, maar dit zit hem dan met name in de puzzels tijdens het spelen en niet in de eindgevechten.

Daarnaast zeg ik dat LEGO games de perfecte games zijn om met de kleine te spelen, maar gezien het feit dat deze game toch lastiger is als het aankomt op gameplay, maar ook de verschillende soorten outifts met alle vaardigheden die erbij komen kijken zal ik deze keer zeggen. Speel het samen, maar zorg wel dat je als volwassen of meer ervaring games het voortouw neemt in de sessies die je samen speelt. Anders kan het best frustrerend overkomen voor zowel jou als de andere gamer.

LEGO Batman 3: Beyond Gotham heeft wel een grote upgrade gehad als het gaat om het aantal personages dat je kunt spelen, ook is het leuk om zoveel verschillende personages in het echt te horen in plaats van alleen maar de ondertiteling te lezen, zoals bij de vorige LEGO Batman game. Ook het feit dat je nu zoveel meer kan doen (niet moet doen) zorgt voor veel afwisseling en kan ervoor zorgen dat jij je juist niet gaat vervelen nadat je eerst een aantal levels hebt doorlopen in de game.

Kinderjury Verdict365kinderjury

Ik vind de Lego games altijd heel erg leuk, maar soms zijn ze ook wel moeilijk. Bij de Hobbit vond ik het soms erg moeilijk en soms ook eng. Deze Lego game vond ik ook niet zo leuk als Lego the Movie of de Superheroes. Die zijn veel vrolijker en leuker. Misschien dat oudere kindjes van 12 of zo het wel leuk of stoer vinden.

Het ziet er wel erg mooi uit, mooier dan de andere Lego Batman die wij hebben. Toen de stad zo klein was en in de fles ging was wel erg grappig ;).  Je hebt ook allemaal verschillende pakjes, dat vind ik ook altijd erg leuk.