Wie hier houdt er niet van zombies afslachten? Die mogen gewoon niet bestaan toch! De hartverscheurende trailer verkocht veel exemplaren, maar het liet onze verwachtingen tot astronomisch hoogte doen rijzen en in wezen werden we klaar gestoomd voor een teleurstelling. Het spel blies de spelers niet omver, maar het deed een bewonderenswaardige poging tot het zetten van een nieuwe opbouw voor de basis van een veelbelovende nieuwe horror-franchise.

In plaats van gebruikt maken van alle commentaar en adviezen hebben ze hierna een zijsprong gemaakt naar een wat zwakkere sequel Dead Island: Riptide en de MOBA game Dead island: Epidemic. Nu dat de ontwikkelaar Yager (bekend van Spec Ops: the line) met Dead Island 2 bezig is, maken ze mogelijk toch een stap in de goede richting. Want een uitgever die bereid is om te experimenteren met hun IP-adressen kan een verademing zijn in een sector die geleidelijk wordt overspoeld door de “copy and paste” sequels, die meestal geleverd worden in jaarlijkse termijnen.

Maar wat kunnen we nu van ‘Escape Dead island’ verwachten? Uiteindelijk zal ieder zijn eigen smaak en mening hier over hebben maar ik zal jullie eens vertellen wat ik er van vond.

Het spel volgt Cliff Calo, een zoon van een rijke mediamagnaat. Hij leeft een gemakkelijk leven. Dit kind is het ergst van alles wat je kan verwachten van die rijkelui’s kindjes, want toen zijn vader het familiebedrijf overhandigde aan zijn zus, gooit hij een temper tantrum en begint aan een avontuur om zijn waarde te bewijzen. Dit brengt ons bij de zombie-geteisterde eilandengroep van Banoi.

Ik ben best wel een fan van Hack & Slash games maar deze topt toch echt alles wat ik daarin niet zou willen zien. De game-play is erg simpel, shockerig en traag en nu het craften van wapens, levellen en co-op spelen verdwenen is blijkt ‘Escape Dead Island’ een onhandige actie game met een onderontwikkeld gevechtssysteem. Cliff heeft een lichte aanval, een sterke aanval, en een ingrijpende slash aanval. Wanneer de dingen te druk worden, kan hij een duw of een hilarisch nutteloze uitwijkmanoeuvre uitvoeren. Dat is het!

Als Cliff een vijand ziet, zijn er slechts twee manieren hoe de daaropvolgende strijd zich zal afspelen. Hij kan al sluipende zijn weg naar een nietsvermoedende zombie maken, maar deze stap kan alleen worden gebruikt wanneer de zombie alleen is. De reden hiervoor is dat tijdens de uitvoering elke zombie die zich in de omgeving bevindt, heel makkelijke Cliff kan vermoorden. Je zit namelijk redelijk vaak vast in de uitvoering animatie en kan daar niet snel genoeg uitkomen om je zelf te redden. De tweede manier gaat iets als “Zie zombie, duw zombie, knuppel de zombie totdat hij neer valt. Herhaal stappen 1-3 op de zombies is zijn omgeving. ”

‘Escape Dead Island’ is een “survival mysterie” welke gespeeld wordt in third person en zogenaamd gevuld met stealth secties en wordt gepresenteerd in een weliswaar aantrekkelijk cartoon-achtige art-stijl. Het enige dat dit doet is een overvloed aan bugs creëren. Zoals ik al eerder zei bewegen de personages met een robot schokkerig beeld, komen zombies vast te zitten in de omgeving zoals in de stenen, muren of hekjes, en heeft de wereld niet de details die het levensecht en bewoonbaar laten voelen. Ik persoonlijk vindt de graphics dan ook een stuk slecht als in Dead Island.

Wat een ander nadeel is aan deze game is dat je enkel alleen med-kits kunt oppakken waarmee je je leven kan verlengen. Maar waar je die zou moeten zien… Geen idee. Je kan je character niet levellen of makkelijk betere wapens geven. Want deze zijn juist missie gebonden. Positief daarnaast is wel weer dat je niet dood kan. Je wordt gewoon gespawned bij het laatste tijdelijke savepunt en dat kan je alles en dan bedoel ik ook echt alles opnieuw doen. Ja zelfs het oppakken van speciale items.

Dus voor het totaal plaatje:
Ik vindt de gameplay traag en shockerig. Het zombie slachten wordt hierdoor niet leuk want als je bijvoorbeeld omringt wordt door de zombies ben je geheid dood. Ook duurt het respawnen lang en zorgt het er zo voor dat je nog een minuut langer bezig bent om weer een stukje verder te komen.

Bepaalde bewegingen die Cliff maakt zijn onmogelijke maar worden door de graphics mogelijk. Zoals een vage shock en een knikkend hoofd wat naar achteren beweegt als je een voorwaartse beweging maakt. Zombies kunnen vast komen te zitten in de omgeving door de te blokkerige graphics en programmering.

‘Escape Dead Island’ was zeker niet de game die ik verwachtte en ik ben zeer teleurgesteld. Ik heb het spel in ongeveer 7 uur compleet uitgespeeld en het enige wat mij nog overblijft is het verzamelen van alle kleine dingen. Niet te moeite waard vindt ik. Maar misschien ligt het spel bij jullie in een beter vaarwater.

365 Gaming Verdict: 5

Verdict5