Ik hoef jullie niet te vertellen hoe enorm populair de Warhammer serie is. Enorme hoeveelheid fans laten zich dagelijks onder dompelen in de fantasie wereld die deze game serie bied. En ook de historisch correcte game reeks van Total War word dagelijks opgestart door enorm veel gamers. Maar wat nu als we deze twee serie’s combineren? Stel je eens voor dat we bijvoorbeeld Anno gaan spelen in de provincies van the Elder Scrolls, of dat we Command & Conquer gaan spelen op de planeten van Master of Orion? Je zult begrijpen dat het best tricky is om zulke games te combineren. De vraag is dus of Creative Assembly, de studio achter Total War: Warhammer dit tot een groot succes weet te brengen.

Zonder jullie onnodig in spanning te houden kan ik daar alvast volmondig ja op zeggen. En ik ga proberen uit te leggen waarom. En dat is geen eenvoudige taak voor mij. Ik heb namelijk met beide serie’s weinig ervaring. De rede hiervoor is heel eenvoudig. Ik heb namelijk meerdere delen van Total War in huis, en ook Warhammer maakt deel uit van mijn collectie. Maar elke keer als ik één van deze titels wil spelen merk ik dat ik de achtergrond mis en ook dat het mij ontbreekt aan de tijd die deze titels verdienen.

Des te lastiger is het dan als nieuwkommer om in deze titel te duiken. Bij deze verontschuldig ik me dan ook voor eventuele dingen die ik vergeet of niet geheel juist benoem.

Zoals ik zojuist al zei staat Total War bekend om geschiedkundig correcte scenario’s.  Voor de spelers van deze titel is de fantasie wereld van Warhammer dan ook volledig onbekend terrein. Hetzelfde kan je zeggen over de Warhammer gamers die zich opeens onderdompelen in de diepe strategie die Total War bied.

Voor je de Campagne kan starten moet je eerst bepalen met welk ras je wilt gaan spelen. We hebben de keuze uit vier verschillende rassen met ieder zijn eigen perks en looks. Voor de Campagne kozen wij zelf de Dwarfs, al speelde we ook even met de andere om een gevoel te krijgen van de verschillen. Gelukkig hebben wij een wijze raadgever die ons in de eerste stapjes helpt bij het bouwen van ons Empire. En dit is erg prettig en zelf noodzakelijk voor alle beginnende spelers maar ook voor spelers die nog nooit Total War gespeeld hebben maar gewoon fan zijn van de Warhammer serie.

Nu heb ik wel aardig wat ervaring met 4X- en turn-based strategie games. Dus helemaal onbekend terrein was het dan ook niet voor mij. Dit zorgde ervoor dat ik mijzelf al snel wegwijs wist te maken bij het opbouwen van mijn Empire. Dit is dan ook waar je zeker in de eerste fase van het spel mee bezig bent in een turn-based setting. Zoals je mag verwachten is balans een belangrijke factor. Hoe houd je jou mensen in je nederzetting happy zodat ze maximaal tot hun recht komen. Zo kan je je volledig richten op aanval legers, maar als er geen soldaten zijn om je nederzetting te beschermen dan zullen de bewoners zich daar niet prettig voelen en dus ook minder inkomsten genereren. En die inkomsten zijn juist weer noodzakelijk om je legers te bouwen.

Hetzelfde geld voor de nederzettingen om je heen. Deze worden namelijk beheert door verschillende rassen. Wat uiteraard weer zorgt voor een zee aan diplomatische mogelijkheden. Al kwam ik er al snel achter dat dit makkelijk en eenvoudig uit te buiten is. Zo kan je met je buurman af spreken om bondgenoot te worden en hiervoor lekker cashen, val je hem vervolgens aan dan zal hij niet blij zijn maar de consequenties vallen mee. Even later sluit je dan gewoon nog een keer een pact met hem en cash je weer.

Tot zover vermaakte ik me dus flink en lag de game volledig in mijn straatje. Hoe anders werd dat toen ik in mijn eerste serieuze gevecht terecht kwam. Ik had wel wat simpele tegenstanders gehad waarbij ik flink de overhand had in kracht waardoor ik hier eenvoudig doorheen kwam. Echter blijft dit uiteraard niet zo en kom je onbedoeld in gevecht met vijanden die even sterk zijn als jezelf of zelfs sterker. Dan is het van groot belang dat jij je soldaten optimaal gebruikt, dat je vanuit de flanken probeert je tegenstander in te sluiten. Of juist vanuit beschutting de vijand het leven moeilijk maakt met allerlei vliegende objecten. En al snel duizelde het me voor de ogen. Om dit te masteren zal je toch flink ervaring moeten hebben met Total War of flink wat uren er in willen steken om het volledig te begrijpen.

Om je een idee te geven schat ik zo in dat de ervaren speler voor elke campagne al snel een vijftig uur zal moeten uit trekken terwijl de onervaren speler zoals ik zelf er al snel honderd uur voor nodig gaat hebben. Gelukkig is er wel hulp en hoef je niet allen met je voetsoldaten de strijd aan te gaan. Zo hebben we diverse Lord’s en hero’s. Door ervaring verkrijgen we ook skillpoints die naar eigen inzicht gebruikt kunnen worden en je helpen met de strijd.

Nou zal de nieuwe speler denken dat elke vijand in de pan gehakt moet worden, maar dat is niet het geval. Het werkt namelijk ook om de vijand te overbluffen waardoor ze angstig voor je worden en hun moraal zakt. Bereikt dit een diepte punt dan zullen ze als makke lammetjes het strijd toneel ontvluchten. Keer echter niet meteen je rug naar hun toe want dan zullen ze weer net zo hard omkeren om je een mes in de rug te steken. Vooral hier viel het me op hoe enorm goed de A.I. werkt. Dit dus in tegenstelling tot de diplomatie. Wel denk ik dat na veel spelen het voorspelbaar word wat de tegenstander gaat doen.

Ik zei al iets over skill points. Deze vinden we terug in een apart menu bij elke lord, net als velen andere zaken in velen menu’s. Het zelfde geld voor je nederzettingen en de overall interface. Dit is waarschijnlijk het grootste struikelblok voor beginnende spelers die door de bomen het bos niet meer zien. Toch moet ik zeggen dat als je er even tijd in steekt het best goed werkt. En zeker gezien de enorme diepte waarin de keuzes gaan vind ik het knap werk dat het toch best wel overzichtelijk is in een redelijk vriendelijke interface. De keuzes die je zult moeten maken is voor beginnende spelers wel erg lastig en vereisen gewoon ervaring door spelen.

Naast de Campagne vinden we ook een multiplayer waar ik me met mijn n00b skills niet durfde te wagen voor een serieus potje. Wel heb ik er even gespiekt en alles leek te werken zoals je mag verwachten van een MP in dit genre.

Wil je liever even een los potje spelen of ben je juist geïnteresseerd in een quest battle waarbij je gebeurtenissen kan na spelen die kenmerkend zijn voor het Warhammer universum dan is het er allemaal voor je. En daarmee wil ik dan ook meteen mijn eerste positieve punt noemen van deze game. En dat is dan uiteraard de enorme hoeveelheid content en speel uren die deze game je bied. Dit is echt ongekend. Het is onmogelijk om je precies te vertellen hoeveel uren deze game je gaat bezig houden maar wil je echt alles zien en spelen dan verwacht ik dat je zomaar eens 500 uur gaat spenderen aan deze titel.

Ook de enorme hoeveelheid aan bonussen, krachten, mogelijkheden, diplomatie en noem maar op, behoort tot deze hoeveelheid content. Wat de game ook echt sterk maakt naar mijn idee is de diepgang die het bied. Niet alleen het turn-based building deel, maar ook zeker de real time strategische battle. Persoonlijk vind ik juist in deze battles de karakters echt tot zijn recht komen. Wanneer je frontaal in de aanval gaat en dan even inzoomt hierop dan ziet alles er echt fantastisch uit en zie je echt de diversiteit van de verschillende rassen. Ook de diepgang in combat is echt te gek, al merkte ik wel dat ik me niet zo voldaan voelde wanneer de vijand begint te vluchten en je op basis hiervan de battle wint.

Ik had het net al even over hoe vet battles er grafisch uitzien. Dit gaat wat mij betreft op voor de hele game. Alles ziet er erg gelikt uit al zal je wel een dikke pc nodig hebben om er maximaal van te genieten. Vooral verder in het spel wanneer er meer troepen over de map heen gaan, en er meer keuzes door de a.i. gemaakt moeten worden hoor ik mijn fans toch wel even iets harder loeien.

Het verhaal was wat lastig te volgen voor mij als nieuwkomer maar ook dit is een kwestie van het investeren van uren. Weet de game je te raken dan zal je vanzelf dieper in gaan op het verhaal en je beter inlezen en is dit niet zo’n punt.

Nou heb ik nog niet zo heel veel negatiefs gemeld, en dat is ook vooral omdat de puntjes die mij opvielen zo enorm weg geblazen werden door al het goede dat ik ze al snel weer vergat. Gelukkig maak ik tijdens het spelen voor een review aantekeningen en kon ze daarin dan ook terug vinden.

Het eerste min punt had ik al wel genoemd. Dit betreft de a.i. in het turn-based gedeelte waarbij vooral de diplomatie toch wel wat overbodig word door de kleine consequenties die het heeft wanneer je ze verbreekt.

Ook vond ik de camera in battles niet al te prettig werken. Wellicht dat ik iets over het hoofd heb gezien in de instellingen maar met mijn dubble screen setup was ik genoodzaakt om met het keyboard mijn camera te bewegen aangezien mijn muis gewoon vrolijk naar het tweede scherm ging.

Het laatste min punt dat ik wil noemen is de laadtijden van de battles en ook van de beurten in de turn-based omgeving wanneer je wat verder bent gevorderd. Nou had ik alle instellingen maximaal staan dus wellicht dat daar nog wat te winnen valt in deze laadtijden maar wil het toch genoemd hebben.

En daarmee zijn ook eigenlijk de kleine min puntjes genoemd. Zoals ik al zei moet je niet te zwaar tillen aan deze punten aangezien ze niet ergerlijk zijn en ze volledig overschaduwd worden door al het goeds dat deze titel te bieden heeft. Ik voor mezelf heb besloten dat ik nu eerst aan de gang wil met zijn voorgangers voor dat ik dieper in dit deel ga duiken. Duik jij er wel in, zorg dan dat je heel wat uurtjes te spenderen hebt want de enorm verslavende aspecten aan deze titel zullen er voor zorgen dat je elke keer heel wat meer uurtjes gaat spelen dan dat je in eerste instantie van plan was.

Review - Total War: Warhammer
Verdict8.8
  • Enorm veel content en gameuren