Het schrijven van een review gaat niet altijd even gemakkelijk. Soms kan je woorden maar niet op papier krijgen en komt de review veel later online dan de bedoeling is. Ook is het soms lastig om door een game heen te komen en genoeg materiaal te verzamelen voor een review. Maar als een review later online komt dan de bedoeling is, puur doordat je de game niet los kan laten, en je keer op keer toch weer gaat spelen in plaats van schrijven dan weet je dat je echt een toffe game in handen hebt. Zo was het ook het geval met 8-Bit Armies!

En dat is ook eigenlijk niet zo gek. Ik ben altijd een fan van RTS (Real-Time Strategy) games geweest. Vooral de oudere Command & Conquer games hebben in het verleden langere tijd mijn sociale leven compleet gesloopt. De uren die ik in Tiberian Sun en Red Alert heb gestoken daar zou je de wereld in rond kunnen reizen. En laat 8-Bit Armies nou net gemaakt zijn door deze mensen.

De studio Petroglyph die achter deze game zit bestaat namelijk uit een team met veel al mensen die vroeger ook bij Westwood Studios hun magie lieten spreken. En deze Studio bracht ons de C&C reeks. We kunnen dus wel stellen dat Petroglyph wel weet waar Abraham de mosterd haalt. En dat is ook echt terug te vinden in de game.

In 2016 wisten ze de gamers op Steam al te bekoren door hun Pixel achtige soldaten los te laten, en daar vonden ze niks anders dan lof. Maar er is uiteraard een groot verschil tussen het spelen van een RTS game met muis en toetsenbord, Of aan het knokken te slaan met een controller in je hand. Dit soort games leent zich namelijk over het algemeen niet echt goed voor console. Met name door de enorme hoeveelheid commando’s, het selecteren van troepen, etc etc.

Om te kijken hoe dit is opgepakt zijn wij aan de slag gegaan op de X-box One. Maar laten we eerst even iets vertellen over de game in het algemeen.

In 8-bit Armies vinden we 40 single player missies onderverdeeld in 2 verschillende groepen. Bij het voltooien van een missie zijn er sterren te verdienen. Elke missie heeft namelijk drie goals. Op het niveau makkelijk is alleen het eerste hoofd doel te behalen en zal je één ster verdienen. Speel je echter op het normale niveau of op het moeilijke dan zal je nog twee goals kunnen behalen die je dan in totaal drie sterren op leveren. Nou is de beloning die je krijgt voor deze sterren cruciaal om verder te komen.

Elke ster komt namelijk met zijn eigen unieke beloning. Zo kan het zijn dat je extra troepen krijgt bij het opstarten van een missie, maar ook gebouwen of resources. Dit is echt super handig wanneer bij een missie bijvoorbeeld één van de doelen is dat je geen infanterie eenheden mag trainen. Als je dan al begint met een twintig tal infanterie eenheden dan word hiermee je leven een stuk eenvoudiger en is het makkelijker deze doelen te behalen.

Het zelfde geld voor gebouwen. Wanneer je een missie begint met meer resources en een aantal gebouwen dan kan je sneller bezig met het bouwen van verdediging in plaats van eerst de cruciale gebouwen te moeten bouwen. Net als in C&C games zal je raffinaderijen moeten bouwen om wagentjes op pad te sturen die voor jou de grondstoffen gaat verzamelen. Echter zullen de bronnen bij jou in de buurt snel leeg raken en moet je steeds verder vijandig gebied in gaan om deze te verzamelen.

Bij het bouwen word er gebruik gemaakt van een hele simpele Tech-Tree. Je zal bijvoorbeeld eerst gebouw A moeten bouwen om gebouw B te unlocken. Heb je gebouw B dan speel je weer nieuwe troepen vrij om te trainen. Naarmate je verder komt in de single player missies zal je ook steeds meer gebouwen en troepen vrij spelen die je kan gebruiken om het leven van de vijand zuur te maken.

Op pc was het vrij eenvoudig om deze gebouwen te selecteren en te plaatsen door simpel op het gebouw of de troepen te klikken of door het gebruik van Hot Keys. Nu was voor mij dan ook de grote vraag hoe ze dit op zouden gaan lossen op console waar je geen gebruik kan maken van een muis of een enorm scala aan Hot Keys.

De oplossing hiervoor is slim bedacht en uitgevoerd. Aller eerst vinden wij nu 2 selectie wielen. Eentje voor de troepen, en ééntje voor de gebouwen. Met de LB knop krijgen wij direct alle gebouwen naar voren en door met de stick te draaien selecteer je eenvoudig het gebouw dat je wilt bouwen om het vervolgens te plaatsen.

Het zelfde geld voor de troepen. Door op de rechter button te drukken verschijnt het wiel met de troepen. Hier gaat het plan zelfs iets verder. Op pc kan je namelijk vrij eenvoudig met je muis een blok trekken om de troepen om ze te selecteren. Dit is met een controller natuurlijk niet fijn. Om dit te vermijden hebben ze ervoor gekozen troepen te maken met behulp van 3 buttons. Op de X1 kies je er bijvoorbeeld voor om in het wiel troepen te trainen met de B knop, en vervolgens het zelfde te doen maar dan met de Y en de X knop. Wanneer de troepen gemaakt zijn dan zullen deze knoppen aan hen toegewezen zijn. Het komt zelfs boven hun te staan.

Wil je nu een deel van de troepen verplaatsen dan druk je eenvoudig op de knop die bij deze troepen hoort en vervolgens op de plek waar je ze wil hebben. Doe je dit bijvoorbeeld met de Y knop dan zullen alle troepen die onder deze knop gemaakt zijn zich verplaatsen en blijft de rest staan.

Dit werkt echt zo eenvoudig en goed, en het voorkomt dat je op lastige wijze met je controller blokken om je troepen heen moet trekken. Er zit echter wel één keerzijde aan. Het betekend namelijk dat je altijd het commando voert over drie troepen groepen. Wil je dus bijvoorbeeld op drie strategische plekken verdedigen en met een vierde groep de aanval in zetten dan gaat dit niet lukken.

Ik moest dan dus ook de wijze van spelen die ik gewend was op pc iets aanpassen door op verdediging plekken meer te werken met bouw werken die de verdediging voor hun rekening namen in plaats van groepen met troepen. Het is een kleine prijs die betaald word om te voorkomen dat de controls onhandelbaar worden en ik ben dan ook blij met deze keuze.

Wat ik wel merkte was dat ik wat moeite had om in het wiel de bouwwerken te selecteren en vervolgens precies te plaatsen waar ik ze wou hebben. Ten opzichten van pc raak je hier tijd kwijt die toch wel cruciaal is in een Fast pace strategy game.

Maar los van deze puntjes is mijn mening dat er echt enorm goed gekeken is naar de controls, en ze fantastisch om de beperkingen van een controller heen gewerkt hebben. En laten we eerlijk zijn, RTS games liggen nou niet bepaald voor het oprapen op de consoles. En dan nemen we deze kleinigheden gewoon voor lief om toch op console lekker met een game als deze aan de slag te kunnen gaan.

Naast de single player mode vinden we ook een Cöop mode waar we lekker aan de slag kunnen met onze vrienden en familie. En uiteraard mag de Skirmisch ook niet ontbreken waar we lekker single player het kunnen opnemen tegen 1 tot 7 AI-tegenstanders of online tegen andere spelers.

Ik heb het aantal maps dat tot onze beschikking staat vergeten te tellen maar wat ik belangrijker vind is de diversiteit van de maps, en ook de afwisseling in style. En deze is prima in deze game. Elke map heeft zijn eigen uitdagingen en ook zijn eigen grafische style.

En als we het dan over style hebben dan moeten we het natuurlijk ook nog even hebben over de 8-bit style die gebruikt is voor deze game. Na alle Minecraft clones en de enorme lading games die de markt overspoelde met hun 8-bit style was ik daar wel even klaar mee. Zodra ik teasers van games zag met de typerende 8-bit blokjes, of titels voorbij zag komen met het woordje 8-bit erin dan begon langzaam alles bij me te jeuken en wist ik niet hoe snel ik er vandaan moest komen. Gelukkig zijn er dan ook soms studios zoals Petroglyph die wel juist om weten te gaan met deze style. En hiermee een ode brengen aan de vroegere dagen in plaats van het te gebruiken omdat het een hype is.

Voor mij is deze style in deze game dan ook totaal niet storend. Beter gezegd zorgt het er voor mij zelfs voor dat de game nog beter uit de verf komt. Het enige dat er bij mij niet aan wist bij te dragen is de toch vrij nerveuze muziek style, die dan ook al vrij snel bij mij naar standje nul werd gezet.

Ik wil in deze conclusie een diepe buiging maken naar de gasten die deze game aan ons heeft geschonken. Simpelweg doordat ze mij precies wisten te geven waar ik al jaren naar verlangde. Niet dat er niet genoeg RTS games te vinden zijn op Steam, maar meer door het gevoel dat deze game mij geeft.

Ik kan me weer even helemaal verliezen zoals ik dit destijds ook deed in de C&C reeks. En nog beter is dat ik dit nu ook op de console kan. Iets waar ik eerlijk gezegd niet alle vertrouwen in had.

Natuurlijk heeft het zijn beperkingen in de vorm van tijdverlies bij het selecteren van gebouwen, de beperking in het aantal troepen om te commanderen en het maximaal aantal troepen dat je kan bouwen. Echter hebben ze het maximale uit de controller gehaald en het maximaal toegankelijk en werkbaar gemaakt voor zowel nieuwe als ervaren spelers.

De muziek had van mij achterwegen mogen blijven. Maar als dat de enige puntjes van kritiek zijn dan mag ik mijn conclusie toch wel afsluiten met de bevestiging dat 8-Bit Armies echt een pareltje is die we zo hard nodig hadden op console. Well done guys!!!

Review – 8-Bit Armies
Verdict8.9
  • RTS zoals het hoort te zijn