Bloemen, planten, graan, koeien, farming simulator, Stardew Valley, boerenjonguhs… Oh, uhm ik bedoel Farmer’s Dynasty. Herinner je je nog de goede oude tijd dat je bij opa en oma met kleine tractoren speelde en misschien zelfs wel een keer een boerderij hebt bezocht? De tijd dat je jong en vrij was en je droomde een boer te zijn en vrij te zijn in het doen wat je wilt? De tijd dat je in je gedachten op je tractor zat en rond reed om op je velden te werken. De tijd dat je met de dieren op de boerderij doorbracht. Die goede oude tijd?

Je bent nu terug op die boerderij. In Farmer’s Dynasty is je grootvader plotseling gestorven en hij heeft jou een boerderij achtergelaten die in een zeer slechte staat is. De afgelopen jaren heb je veel gewerkt in de stad, maar je herinnert je nog de goede oude tijd toen je droomde om boer te worden. Deze droom zit nog steeds in je hart: opnieuw de boerderij van grootvaders opbouwen en je eigen dynastie opbouwen. Begin met eenvoudige landbouwgereedschappen en groei snel verder via bouwen, repareren en oogsten.

Nou hebben we dit verhaaltje stiekem al meerdere keren gehoord. Kijk naar Stardew Valley bijvoorbeeld. Dus heel origineel is het achtergrondverhaal niet. Maar zou de gameplay dan toch verschillen van alle andere farmer games? Nou laten we eens gaan kijken.

Nou heb ik je net al verteld dat je boerderij er erg slecht bij staat. Dus het eerste wat gedaan moest worden is natuurlijk het repareren van de hele boel. Dit doe je door het juiste gereedschap te kiezen in het menu. Als je de daken of andere hoge plekken wil repareren, Zou je eerst steigers opzetten, maar bij de meeste plekken kan je er al bij als je alleen al omhoog kijkt. Maar dit duurt eindeloos. Al je gebouwen zijn stuk, zelf het huis waar je in moet slapen is stuk. In een gebouw zijn vaak meerdere delen kapot. Elk deel wat stuk is moet wel minimaal 10 seconden gerepareerd worden. En dit deel vind ik dan ook het meest waardeloos. Ook de grafisch deel van het repareren is saai. Je hebt een metseltool en een nagel schiettool. Het enige wat je ziet het het inschieten van een nagel of het rond bewegen van het metsel schepje.

Nou heb je alles gerepareerd dan zie je dat je buren en mensen in het dorp hebt. Duh, logisch zou je denken, maar deze geven je opdrachten om dingen voor je farm te krijgen. Zoals bijvoorbeeld een tractor of zelf een harvester. Maar vrees het ergst. Het gros van de quests die deze mensen je geven is…. Ja je raad het nooit. Repareer hun Boerderij. SAAI! Maar goed het is wel belangrijk dat je het doet want anders zal je nooit geld gaan verdienen om überhaupt die machines zelf te kunnen kopen. Je komt er dan ook snel achter dat alles erg statisch is. De gebouwen staan er en de taken zijn herhalend.

Wanneer je gebouwen hun functionaliteit terug hebben en als je alle harvesters, aanhangers en onderdelen voor de boerderij eindelijk verzamelt hebt, kun je echt aan het werk. Zo kun je in de kas zaden planten om bijvoorbeeld tomaten te laten groeien en kun je in de stal koeien kwijt. Maar ook kan je het gras maaien, vuur in de vuurpit aan zetten en nog vele dingen meer. De begeleiding van deze game is hierbij erg slecht. Je moet bijna alles zelf uitvinden en de quests zijn soms niet te vinden. Alleen door rond te rijden en je tijd te verspillen, kan je ze soms tegen komen.
Maar het gaat zelfs veel verder dan dat. Uiteindelijk krijg je de mogelijkheid om relaties aan te gaan, te trouwen en andere levenskeuzes te maken en dit is nog slechter omschreven. Op zich interessante elementen, maar in mijn ogen niet echt iets wat nodig is in een farming simulator. Dit voelt vooral zo, omdat de basis van de game eigenlijk niet echt goed staat. De gameplay is zoals gezegd snel repetitief, iets wat op zich bij een farming simulator altijd wel zo is en juist ook wel de verslavende component van een game kan zijn.

Maar bij Farmer’s Dynasty verdient dit helaas geen schoonheidsprijs. Ook de graphics doen af en toe pijn aan je ogen en de game heeft behoorlijk veel last van framedrops en haperingen. Je kan alleen maar een mannetje spelen met het grafisch uiterlijk van een 8-16 bit game. Ook is de snelheid van het rondlopen, rijden en het daadwerkelijk harvesten erg traag en je mannetje is ook niet moeders mooiste. Al met al had ik veel meer van de game verwacht en ga ik dan nu ook maar snel terug naar Stardew Valley, waar ik dan helaas, maar stiekem toch weer niet, toch heel erg aan verslaafd ben.

Review - Famer's Dynasty
Verdict5.5
  • Repetitief