Al vanaf het aller eerste moment van de mensheid bestond er de drang om te bouwen, te groeien, te ontdekken en te overleven. Nu in de moderne tijd is deze drang nog steeds aanwezig en beïnvloed een groot deel van onze levens. Het Duitse Ubisoft Blue Byte weet hier handig op in te spelen met hun Anno game reeks. De nieuwste aanwinst binnen deze serie is Anno Online!

anno online 1

Het Verhaal,

Heb je al eerdere Anno spellen gespeeld dan zal het verhaal niet nieuw voor je zijn. Je beland als pionier op een deel van een eiland waar je een nederzetting zal moeten opbouwen. Het spel begint eenvoudig en neemt je aan je hand mee om deze eerste stappen te voltooien. Al snel voel ik mij als ervaren Anno speler vertrouwd met de basics en bouw vlotjes een klein dorpje op met alle noodzakelijke gebouwen. Aan de linkerkant van het scherm worden op duidelijke wijze je huidige missies weer gegeven. Aan de hand van je vorderingen klim je door de missies heen en voltooi je hoofdstuk na hoofdstuk.

Voor elke behaalde missie krijg je een beloning in de vorm van XP en handige goederen die je nodig hebt om te bouwen. Het verkrijgen van XP verraad al dat er een level system is. Dit is ook meteen het eerste dat laat zien dat we een online game aan het spelen zijn met klassementen. Mocht je toevallig Settlers online hebben gespeeld dan zal veel hiervan je bekend voor komen. Dit spel komt van de zelfde ontwikkelaar af en heeft grote gelijkenissen. Ook in dit deel van Anno maakt de scheepvaart een groot deel van het verhaal uit. In eerste instantie zal je je bezig houden om het eiland waar je op start vrij te spelen maar al snel zal je ook schepen moeten bouwen om op zoek te gaan naar schatten en nieuwe eilanden.

anno online 2

Online

Wanneer een spel in de titel al het woord online heeft dan zal dit dus ook een groot aandeel hebben in het spel. Dit is in Anno Online ook het geval al kan je je als solo speler ook prima vermaken. Zoals ik al eerder noemde gebruikt het spel klassementen waar je je kan meten met andere spelers en kan zien hoe jouw vorderingen zijn ten opzichten van deze spelers.  Maar gelukkig is dit niet het enige. Je hebt de mogelijkheid een gilde op te richten of deel te nemen aan een gilde. Alle mensen die deel uitmaken van jouw gilde kun je bezoeken en helpen, en andersom. Dit is zeker een leuke toevoeging ten opzichten van alle vorige spellen uit de reeks.

Er is een chat box waar je met andere spelers online kan babbelen, of met de lede uit je gilde. Nou ben ik niet echt van het chatten maar wachtende tot bepaalde dingen waren voltooid betrapte ik mezelf er toch op dat ik vrolijk aan het typen was. Aangezien Anno online net gestart is verwacht ik in de toekomst dat het online aspect nog verder zal worden uitgebreid.

anno online3

Free 2 Play

Anno online word aangeboden als gratis te spelen spel. Persoonlijk ben ik hier altijd vrij sceptisch over aangezien een ontwikkelaar ook monden moet voeden. Dit betekend meestal dat je of word gebombardeerd met reclame, of dat je missies niet kan voltooien zonder dat er micro transacties om de hoek komen kijken. Ik heb Anno online hier niet echt op kunnen betrappen. Het spel is reclame vrij en zover ik het gespeeld heb is alles tussen haakjes mogelijk zonder er geld aan uit te geven. Waarom dan tussenhaakjes? Dan stel ik je de vraag of je heel veel geduld hebt. Alles is inderdaad gratis te spelen maar om de grondstoffen en het geld te vergaren dat je nodig hebt zal je echt monniken geduld moeten hebben. Ik zelf bevond me al snel in een positie dat ik toch maar €10,- uitgaf om lekker verder te kunnen spelen. Opzicht is hier natuurlijk niks mis mee.

De makers bieden iedereen de kans om lekker te kunnen spelen. Nadeel vind ik wel dat het de competitie weghaalt. Het klassement word namelijk tamelijk beïnvloed door dit systeem en zal niet weergeven wie de beste spelers zijn maar die met de grootste portemonnee. Het spel is een browser game dus downloads en installaties zijn niet nodig. Overal waar je bent en er beschikking is over een pc met internet kan je aan het spelen. Dit is natuurlijk een absoluut plus punt. Helaas heeft het op dit moment ook een donkere kant, namelijk de stabiliteit van het spel. Regelmatig moest ik het scherm verversen en opnieuw laden omdat het bleef hangen, of het sloeg een deel van mijn vorderingen niet op. Ik verwacht wel dat dit opstart problemen zijn die Ubisoft snel zal aanpakken.

anno online 4

Oordeel

Ik vind het lastig om een oordeel te koppelen aan het spel omdat het erg afhankelijk is van jouw ideeën over micro transacties en browser games. Grafisch oogt het spel erg goed voor een browser game, de interface is eenvoudig en overzichtelijk, en ook de missies zijn logisch en goed te volbrengen! Dit zijn absoluut de sterke punten van de game. Het grootste nadeel is dat de servers erg onstabiel zijn op dit moment en het spel loopt dat ook te vaak vast. Ook een nadeel zijn natuurlijk de micro transacties die klassementen beïnvloeden. Al met al heb je aan Anno online een leuk gratis spel die je lekker even tussendoor kan spelen, of een volwaardige game die je intensief kan spelen als je bereid bent er zo nu en dan geld aan uit te geven.

365Gaming Verdict: 6