Dus ik was een klein beetje bezorgd toch een “oh-nee-alweer-een-remake” bijsmaak te krijgen bij het reviewen van Borderlands: The Handsome Collection…maar die angst verdween als sneeuw voor de zon toen de begintune begon te spelen en ik de intro weer zag. Een grote glimlach verscheen op mijn gezicht en alle vooroordelen over remakes vielen (tijdelijk) van mijn schouders.

Ok ok, omdat ik een Borderlands-fangirl ben zal ik wel iets minder kritisch zijn geweest over de remake, I admit, maar laat ik dan eerst even naar de feiten kijken. De remakes die voor de X1 en PS4 worden uitgegeven geven een ouder verhaal een mooier jasje en over het algemeen ook een bonus erbij met de uitgegeven DLC’s. Daar heeft The Handsome Collection nog even een schepje (of 7) bovenop gedaan.

Naast de volledige games Borderlands 2 & Borderlands: Pre-Sequel zitten ook alle DLC’s bij: dus alle characters packs, customizations, level-cap upgrades, combat-arena’s en het belangrijkste, de extra verhaallijnen met uren extra game-fun. Dus een gewone remake is het zeker niet te noemen, het is echt een ERG veel extra.

Verder hebben ze met deze editie niet alleen een spel opgepoetst zoals de meeste remakes, er zijn wel degelijke aanpassingen waardoor het spelplezier een stuk groter is geworden voor menig gamer. Voor ons was het feit dat je de game-safe en characters van andere platforms kon overnemen echt een Major pluspunt.

Het is niet helemaal cross-platform, dus van Xbox naar PS zit er helaas niet in (zoals je wel kon doen bij het laatste Diablo deel) maar daarvoor is het wel meer dan alleen characters en wapens die meegaan, de game-safe onthoudt ook diverse anderen statistieken, aantal kills, ontdekte gebieden etc.

En nee, niet alle achievements/trophies poppen direct, de missies van de verhaallijn zul je allemaal opnieuw moeten spelen om te halen. Een aantal poppen wel direct als je in je vorige game-safe al alle locaties had verkend of allemaal paarse (of oranje) items in je slots had. De level trophies/achievements poppen allemaal als je 1 level erbij hebt, dus dat duurt even wat langer, maar dat is geen probleem als je plezier hebt, het is immers geen straf om het verhaal nogmaals te spelen 😉

Voor de co-op fans (en daar zijn er genoeg van, want Borderlands is de #1 co-op game voor velen) is er een extra feature bijgekomen, 4-player split-screen. Ok, een grote TV is daar wel wenselijk voor, maar voor mij is dit echt wel een plus-punt.

Is er ook iets aan te merken? Ja, natuurlijk…Borderlands 1 zit er niet bij! Er zullen wel allemaal technische redenen zijn waarom ze ervoor hebben gekozen het eerste deel niet erbij te doen, maar voor mij is dat echt een gemiste kans. Het is een essentieel deel in het totale verhaal en hoort er gewoon bij voor mij…het is voor mij dan ook echt een groot minpunt dat het er niet bij zit.

Een ander mogelijk nadeel voor een aantal gamers is dat ze weer hetzelfde verhaal moeten spelen…never enough Borderlands zou je denken, maar als je het verhaal al 8 keer hebt gespeeld dan kun je het wel even zat zijn zeg maar. Ik weet ook wel bijna zeker dat ik niet voor alle achievements zal gaan zoals ik met de Xbox 360 versie wel heb gedaan. Ik blijf met mijn main character spelen en niet alle characters.

Ook heb ik storyline nu losgelaten en ben ik geswitched naar de DLC missies. Deze heb ik meestal maar 1x gespeeld en die zijn daarom ook nog redelijk vernieuwend. Ik heb zelf al stukken gehad die ik gewoon niet meer kon herinneren, dus een soort van fris gevoel 😉

Voor de Borderlands newbee’s is deze versie echt een aanrader, of beter gezegd must-buy…mits je van een over-the-top-funpacked-crazy-shooter houdt. Je krijgt echt uren en uren aan game-plezier met deze editie en de extra’s maken het echt waar voor je geld.

Voor de mensen die Borderlands al eerder hebben gespeeld is het even bedenken of je fan genoeg bent om alles nogmaals te spelen. Het is immers hetzelfde, laten we wel eerlijk blijven. Ja, het is net iets mooier grafisch, maar met de cell-shaded animaties zie je het verschil gewoon net iets minder. Neemt niet weg dat ik het ook aan deze doelgroep zal aanraden te spelen…want wat kun je anders op de X1 en PS4 spelen dat zo cool is? 😛

Voor de echte grote fans met extra geld over is er ook een editie met een bestuurbare mini Clap-Trap, de prijzen zijn alleen aan de hoge kant (ook ivm de beperkte beschikbaarheid). Dus als je diep in de buidel wil tasten kun je gaan spelen met Clap-Trap 😉 En ook al is de prijs aan de hoge kant, een bestuurbare Clap-Trap is toch wel MEGA cool…en imho veel cooler dan een groot beeld dan alleen maar kan staan 😉 Dus voor mij extra bonus-punten voor deze Claptrap-in-a-Box Edition, die zich ook met recht een Special-Edition mag noemen.

Hadden ze Borderlands 1 erbij gedaan, dan was mijn verdict 1 of misschien wel 1,5 hoger geweest…maar voor nu moeten ze het doen met een 8 😉

Review - Borderlands: The Handsome Collection

Over de auteur

Retired Chief Editor & Webmaster

Monique a.k.a. Weerwolff is een echte XboxMamma.... Al jaren actief op de Xbox. Begonnen op de oude consoles net als menig ander gamer; de NES, Atari, Commodore 64 en daarna jaren genoten op de PC met games als Myst, The 7th Guest, The Beast Within, King Quest, en Leisure Suit Larry. Toen de carrière om de hoek kwam kijken heeft ze het gamen even "in de steek gelaten” en heeft met Halo2 het gamen pas weer opgepakt. Inmiddels staan/liggen er een Xbox One, Xbox 360, Xbox, PS4, PS3, PS2, PS1, Wii U, Vita & 2DS...maar natuurlijk ook een NES, SNES, N64, Megadrive I & II, Gamecube , Dreamcast, Atari 2600, Commodore 64, Gamegear, Lynx & alle types van de Gameboy.