Citizens of EarthJa, we hebben er weer één te pakken! Zo’n game waarvan je denkt; die ken ik niet, maar ziet er wel leuk uit! En zo kwamen we bij Citizens of Earth uit. En dat was dan ook alles wat we van de game wisten tot op het moment dat we de game speelden. Op zich niet zo heel erg raar blijkt achteraf. De game heeft eerst een periode op Kickstarter gestaan, maar heeft het doel niet gehaald. Nu betekend dat niet altijd het einde van een game natuurlijk, helemaal niet als een uitgever het wel zit zitten met de game. Dit is dan ook de reden waarom ATLUS de game alsnog heeft laten uitkomen en nu iedereen wil laten genieten van de game.

Het verhaal is niet super diepgaand, vol emotie, complexe onderlinge relaties. Nee, het is eigenlijks vrij simpel om te zien waar het spel om draait: Gotta collect them all! En dan hebben we het natuurlijk niet over de Pokémons die je in de game tegenkomt, maar je moet elk speelbaar character ‘verzamelen’ die je in de game tegenkomt. Natuurlijk zul je dan denken, maar waarom dan? En dat is dan ook waar je begint in de game. Je begint namelijk in de slaapkamer van het hoofdpersonage van de game, die standaard The VP word genoemd. En niet gewoon een Vice President, nee, sinds deze morgen ben je Vice President of the World. En zoals het altijd gaat bij een verkiezing die je wint, er zijn altijd mensen die voor je zijn en tegen je zijn. En dat is dan ook waar je episch strijd begint en je al je tegenstanders ervan moet overtuigen of moet aftuigen, dat is aan jou. Dit is namelijk de manier om nog meer zieltjes te winnen en een nog sterke/grote achterban op te bouwen.

Dat recruiten klinkt misschien een beetje achterhaald, maar dit is juist het aspect wat ervoor zorgt dat de game juist veel meer bied dan alleen maar een beetje rondlopen. Het recruiten betekend dat je met de andere spelers moet praten. Dit kan over van alles en nog wat gaan. Maar je ziet ook altijd de optie recruit staat tijdens een gesprek. In het begin zal een druk op de knop dan ook genoeg zijn. Later in het spel krijg je opdrachten die je moet vervullen om zo de mensen te overtuigen van jouw kwaliteiten en leiderschap. Dit is zo random als dat je maar kunt bedenken. Je moet de ene keer 3 planten verzamelen voor een dame die in een koffiezaak werkt. De andere keer is het weer locaties ontdekken voor een fotograaf om mooie shots te maken.

Het leuke aan de game is dat dan ook veruit de meeste mensen wel opdrachten hebben. Het is zelfs zo dat je opdracht A niet eerder kunt uitvoeren nadat je opdracht E hebt gedaan. Daarna kun je pas bij B komen, etc. Dus het niet alleen maar de eerste de beste opdracht uitvoeren die ze je meegeven. Je moet ook wel een beetje nadenken. Ok, alleen in het begin niet, je moeder en je broer staan namelijk ongeacht wat je doet en zegt, altijd achter je. Maar de rest moet je verzamelen omdat de andere personages ‘speciale’ krachten hebben. Zo kan de Brandweer net weer andere aanvallen of verdedigingen inzetten dan een Kok. Niks speciaals aan zou je denken, maar in de game je moet wel de juiste mensen gebruiken tijdens een gevecht, anders verlies je altijd.

Aangezien we het toch over het vechten hebben gehad. Dit combat-systeem zal ik iets verder toelichten. Ze hebben we ook deze keer attack, defence en healing. Dit kan verschillend werken per persoon in zowel kracht als uitvoering. Want de Moeder zal je troosten om je te healen, de Bakker zal met toetjes komen. En ook qua aanval is het niet veel anders. De Conspriacy Guy zal als aanval een discussie gebruiken. Iets wat je niet snel ziet in een standaard game. Maar ook een zeurende Moeder is een zeer sterke aanval. Zo heeft iedereen zijn eigen aanval. Ook beschikken ze over specials, deze kun je natuurlijk niet altijd gebruiken, maar je moet XP verzamelen om je special op te bouwen. Daarna kun je deze pas inzetten. Al met al een hele leuke twist aan een bestaande opzet van het combat-systeem.

Citizens of Earth is een leuke game dat elk aspect van de game goed heeft uitgewerkt. Dit is dan ook de reden waarom het dan ook een hele vermakelijke game is. De game heeft een goed geschreven verhaal, een leuke insteek, de stemmen goed neergezet en geven je echt een retro game feeling. De manier waarom de mensen zich voortbewegen, de soundtrack, alles lijkt gewoon te kloppen aan deze game. Daarom zou ik ook willen zeggen dat het zeker een game is voor een kleine studio. Mensen die toch nog even willen terug verlangen naar de oudere games, inclusief de humor en lange teksten, dan is dit de game voor jou!

Review - Citizens of Earth

Retired Chief Editor & Press contact

Jack a.k.a. Jack Gotti is opgegroeid met de Commodore, heeft daarna langzaam zijn verslaving gevoed met de NES en Game Boy en zoals een echte junk het betaamt is hij ook op zoek gegaan naar het beste dat op de markt is. Vandaar de lange lijst met consoles (in willekeurige volgorde): SNES, Genesis, CD-i, Saturn, PlayStation, Dreamcast, N64, PlayStation 2, GameCube, Xbox 360, Nintendo DS, PlayStation 3, Wii, Wii U en een PlayStation Vita.